[column] Wacht niet op de perfecte briefing

[column] Wacht niet op de perfecte briefing
  • Content
  • 5 mrt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • Geen tag

Als creatief hoop je op de grote hemelbestormende briefings. De joekels van kansen op legendarisch makend en potentieel prijswinnend werk. We zijn daar natuuuuuurlijk niet mee bezig, zeggen we. Maar dat is natuuuuuurlijk niet waar. Hoe meer kansen op grote campagnes, hoe beter.

Een redelijk vervelende bijwerking daarvan is dat we eigenlijk altijd zitten te wachten op die ene perfecte briefing van die ene perfecte client. 

Die gaat er alleen nooit komen. Wat er voor je ligt, vandaag, nu, daar moet je het mee doen. Dat is je kans. 

Die briefing voor een weinig onderscheidende dienstverlening van een account met weinig geld en een manager die niet bekend staat als fan van creatieve avonturen. 

Dat ziet er niet uit als een kans en toch is het er een. Gemankeerd of niet, het is een briefing. Er is niet veel budget, maar het is er wel. Dus ga ervoor. 

Maak er op z'n minst het beste van. Tegen de grens aan van wat een klant met zo'n briefing verwacht. Net wat leuker, net wat aparter, net wat scherper. 

Dan heb je gedaan wat je kunt. Dat is al iets. Als je een weinig inspirerend project tot een heel aanvaardbaar niveau weet te tillen, is dat iets om tevreden over te zijn. 

Alles aan gedaan, alles wat je kunt,  niks te verwijten.

En daarbij: het staat je natuurlijk altijd vrij om een alternatief op tafel te zetten dat helemaal wel en in alles voldoet aan jouw idee van echt creatief werk. 

Klanten zijn ook maar mensen. Soms gaan ze het pas zien als je het voor hun neus zet. Als je het goed beargumenteert. Als je ze meeneemt in die onverwachte gedachte.

Alles is een kans. Elke briefing is er een. Die perfecte briefing van de perfect klant bestaat niet. Het gros van alle briefings in de wereld is matig.

En toch zien we links en rechts parels van creatief werk verschijnen. Briljante ideeën, oogstrelende films, ads die je de adem doen stokken. 

Die komen niet voort uit perfecte briefings van perfecte klanten. Die komen voort uit creatieven die geen genoegen nemen met briefings die iets gewoons willen.

Peter van der Wijk 
remote corporate copywriter

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken