Philips en PSV maken Philips Stadion 'hartveiliger'

Philips en PSV maken Philips Stadion 'hartveiliger'
  • Content
  • 14 feb 2025 @ 11:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Huisarts

Omdat hartfalen op en naast het veld helaas geen onbekend fenomeen is in een voetbalstadion, hebben Philips en PSV het Philips Stadion en de PSV Campus genaamd De Herdgang ‘hartveiliger’ gemaakt voor supporters, spelers, staf en medewerkers, zo wordt op 'hartendag' -Valentijn- bekend gemaakt.

Met de installatie van 38 AED’s, uitgebreide trainingen en een instructievideo voor supporters zetten de partijen concrete stappen om effectiever eerste hulp te kunnen verlenen bij een hartstilstand. Het initiatief is een eerste in zijn soort in Nederland en benadrukt het belang van hartveiligheid op drukbezochte locaties, meldt Philips.

'Als founder van de voetbalclub en naamgever van het stadion gaat de veiligheid in het Philips Stadion ons zeer aan het hart. Een medisch noodgeval anderhalf jaar geleden bij PSV-Ajax heeft ons opnieuw laten zien hoe cruciaal snelle actie en de juiste middelen zijn om in noodsituaties het verschil te maken', zegt Sylvia van Es, president van Philips Nederland. 'Met dit initiatief maken we het stadion en de trainings- en sportvelden van PSV ‘hartveiliger’ en hopen we de bewustwording rondom hartveiligheid te vergroten. Ook willen we anderen inspireren om vergelijkbare stappen te zetten. Samen kunnen we betere zorg toegankelijk maken voor meer mensen.'

Instructievideo helpt supporters bij hulpverlening
Vanaf PSV-FC Utrecht van aanstaande zaterdag wordt bij iedere thuiswedstrijd van PSV een speciale instructievideo getoond die supporters erop attent maakt hoe te handelen bij een hartstilstand. De video wordt een vast onderdeel van PSV’s ‘pre-match show’, wat uniek is in de voetbalwereld. Hiermee is de ‘12e man’ niet alleen een supporter, maar wordt hij ook een potentiële levensredder.

'Technologie kan levens redden, maar alleen als mensen weten hoe te handelen. Door bewustwording te vergroten én de juiste middelen te bieden, zorgen we dat elke seconde telt. We zijn er trots op dat we samen met onze founder Philips bewustwording rondom hartveiligheid vergroten. Zo zorgen we als club, partners en supporters voor elkaar. Dat past heel goed bij ons', aldus Marcel Brands, algemeen directeur van PSV.

Bij een hartstilstand telt elke seconde
In Nederland krijgen jaarlijks 17.000 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand – een aantal vergelijkbaar met een halfvol Philips Stadion. Bij een hartstilstand is direct sprake van acuut levensgevaar en raken hersencellen al na 4 tot 6 minuten onherstelbaar beschadigd. Dankzij de plaatsing van 38 AED’s in het Philips Stadion en op de PSV Campus De Herdgang is snelle hulp nu binnen handbereik.

De AED’s zijn strategisch geplaatst, duidelijk aangegeven en daardoor makkelijk vindbaar, zodat er binnen 1 à 2 minuten lopen een apparaat beschikbaar is. Om de betrouwbaarheid te waarborgen worden de AED’s periodiek door ProCardio gecontroleerd en onderhouden. Daarnaast worden stewards, spelers en staf getraind in reanimatie en het gebruik van een AED.

'Hartveiliger’ stadion en omgeving
Philips zet zich al jaren in voor betere zorg en schonk vorig jaar een elftal AED’s aan de PSV-selectie. Ook worden extra activiteiten georganiseerd om de bewustwording rondom hartveiligheid in het Philips Stadion verder te vergroten.

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken