Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier

Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
  • Food-en-retail
  • 15 mrt 2024 @ 09:12
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Jumbo stopt met aanbiedingen op vers vlees. Dit laat de supermarkt aan Wakker Dier weten en op de website weten. Jumbo is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze stap zet.

Een opvallende stap van de supermarktketen, want uit de foldermonitor van Wakker Dier bleek dat Jumbo in 2023 twee keer zoveel vleesaanbdieingen had als in het jaar daarvoor. Het totaal aantal vleesaanbiedingen steeg bij de onderzochte supermarkten in 2024 naar een recordhoogte van meer dan 20 duizend: een toename van tweeduizend aanbiedingen, waarvan de helft op conto van Jumbo. Ook bij Hoogvliet (+544), Picnic (+517), Albert Heijn (+315) en Plus (+304) steeg het aantal aanbiedingen voor vlees.

‘We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is,’ zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Ton van Veen, CEO Jumbo Supermarkten: ‘Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties.’

Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie houden deze te lage vleesprijzen in stand en dwingen ze boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Molenaar: ‘Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden.’ Wakker Dier roept andere supermarkten op om het voorbeeld van Jumbo te volgen.

Meer plant
Met het nieuwe aanbiedingenbeleid werkt Jumbo toe naar de ‘meer plant’-doelstelling van Wakker Dier, die Jumbo vanaf nu expliciet omarmt. Acht supermarkten onderschrijven nu deze doelstelling: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin en Plus. Zij hebben samen een marktaandeel van meer dan 85 procent. Daarnaast doen ook online supermarkt Crisp en zestien bedrijfscateraars mee.

Het nieuwe aanbiedingenbeleid wordt vanaf week 22 – 2024 doorgevoerd. Vanaf dan zijn er geen aanbiedingen meer voor vers rund-, varkens- en kippenvlees in alle Nederlandse winkels en de webshop van Jumbo.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken