Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027 Adidas in voor Nike

Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027 Adidas in voor Nike
  • Sponsoring
  • 22 mrt 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • SportmarketingWK Voetbal

Na een ruim 70 jaar durende samenwerking tussen ‘die Mannschaft’ en Adidas kiest de Duitse voetbalbond voor 'de swoosh' per 2027. Een bittere pil voor het van oorsprong Duitse sportmerk met de drie strepen.

Viermaal werden de Duitse voetballers wereldkampioen, driemaal waren ze de beste van Europa. 'Alle keren droegen ze een Adidas-tenue. Die Mannschaft en de Beierse sportartikelenfabrikant leken met elkaar versmolten, maar de Duitse voetbalbond DFB maakt een einde aan de ruim 70 jaar durende verbintenis en kiest vanaf 2027 voor Nike', constateert De Volkskrant nuchter. in 2026 op het WK in Canada, Mexico en de VS wordt nog een maal geschitterd in het drie-strepen tenue, maar daarna is Nike aan de beurt.

Streep erdoor
De bond DFB kondigt aan dat vanaf 2027 het swoosh-logo de outfits gaat sieren. De bond is in elk geval tot 2034 gezwicht voor Nike. Het was een pure geldkwestie, biecht DFB-directeur Holger Blask op: ‘Nike heeft met afstand economisch gezien het beste aanbod gedaan.’
‘Een gebrek aan patriotisme’, zo noemt Robert Habeck, de Duitse minister van Economische Zaken, de 'breuk met de nationale trots' in een verklaring aan persbureau AFP. Het merk komt voort uit de schoenenfabriek genaamd 'Gebrüder Dassler Schuhfabrik', opgericht in 1920. Hier de historie in hun eigen corporate woorden. Nike heeft nog niet officieel gereageerd op het nieuws.
In het venster hieronder: Adidas tvc rond WK 2016.
(PvWK, bron: VK, AFP en ANP | beeld: Laura Chouette - Unsplash)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken