[column] Superboycot
- Algemeen
- 25 mei 2022 @ 09:55
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - WK VoetbalMaatschappij
- 25 mei 2022 @ 09:55
- Sjaak Hoogkamer
Voetballen in een woestijn was en is natuurlijk een absurd, ongeloofwaardig en banaal idee, maar geld is anno 2022 nu eenmaal veel belangrijker dan het spelletje zelf.
In de winter van dit jaar zitten we met zijn allen voor de buis om de bal te zien rollen in Qatar, het tijdelijke voetbalmekka dat wanhopige pogingen doet om er nog iets leuks van te maken. Want inmiddels weet iedereen dat de megalomane voetbalpaleizen die daar in de loop der jaren zijn opgericht, doordrenkt zijn met het bloed van duizenden migrantenarbeiders uit India, Bangladesh, Nepal, Pakistan en Sri Lanka. Bloed aan de paal, net wat u zegt. Ook de omkoping van bestuurders van Wereldvoetbalbond Fifa helpt niet bepaald in de beeldvorming omtrent Qatar. Je zou voor minder een voetbaltoernooitje boycotten.
In de wereld van reclame en marketing zijn we ook niet vies van een extra eurootje verdienen, zeker als Koning Voetbal aan de deur klopt. Met name onze supermarktketens zijn er als de kippen bij om het land vol te storten met een goedbedoelde lading premium oranje vlaggetjes, petjes, T-shirts, juichcapes, slingers, brillen, vuvuzela’s (kent u ze nog?), zodra Oranje zich heeft geplaatst voor een groot toernooi.
Maar de supers zitten in hun maag met dit WK in ’s wereld grootste zandbak. Lidl - die in 2021 nog 6 miljoen spendeerde tijdens het EK - heeft zich al definitief teruggetrokken met als verklaring dat het ‘ongepast is een reclamecampagne op te tuigen vanwege een optelsom aan factoren.’ Ook concurrenten Jumbo en Albert Heijn voelen de maatschappelijke druk. De miljoenen euro’s blijven op de plank en kunnen moeiteloos worden doorgeschoven naar de volgende voorspelbare kerstcommercial. Of…
Een super(markt)boycot van het WK Voetbal in Qatar is natuurlijk een veel betere, treffende en prachtige (kerst)gedachte. Laten we dit toernooi gewoon heel snel vergeten, ook in termen van reclame en marketing. Het is het geld niet waard. Het zou de supers sieren als ze het uitgespaarde geld massaal inzetten voor een maandlang inflatiegecorrigeerde prijzen voor alle klanten, een kampioeninjectie voor de Voedselbanken, een Oranje juichontbijt voor alle scholieren en een forse donatie voor de nabestaanden van de omgekomen arbeiders in Qatar.
WK Qatar: het is super scoren voor open doel.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
- [branded content] De vijf belangrijkste customer experience...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing