[column] Superboycot

[column] Superboycot
  • Algemeen
  • 25 mei 2022 @ 09:55
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • WK VoetbalMaatschappij

Voetballen in een woestijn was en is natuurlijk een absurd, ongeloofwaardig en banaal idee, maar geld is anno 2022 nu eenmaal veel belangrijker dan het spelletje zelf.

In de winter van dit jaar zitten we met zijn allen voor de buis om de bal te zien rollen in Qatar, het tijdelijke voetbalmekka dat wanhopige pogingen doet om er nog iets leuks van te maken. Want inmiddels weet iedereen dat de megalomane voetbalpaleizen die daar in de loop der jaren zijn opgericht, doordrenkt zijn met het bloed van duizenden migrantenarbeiders uit India, Bangladesh, Nepal, Pakistan en Sri Lanka. Bloed aan de paal, net wat u zegt. Ook de omkoping van bestuurders van Wereldvoetbalbond Fifa helpt niet bepaald in de beeldvorming omtrent Qatar. Je zou voor minder een voetbaltoernooitje boycotten.

In de wereld van reclame en marketing zijn we ook niet vies van een extra eurootje verdienen, zeker als Koning Voetbal aan de deur klopt. Met name onze supermarktketens zijn er als de kippen bij om het land vol te storten met een goedbedoelde lading premium oranje vlaggetjes, petjes, T-shirts, juichcapes, slingers, brillen, vuvuzela’s (kent u ze nog?), zodra Oranje zich heeft geplaatst voor een groot toernooi.

Maar de supers zitten in hun maag met dit WK in ’s wereld grootste zandbak. Lidl - die in 2021 nog 6 miljoen spendeerde tijdens het EK - heeft zich al definitief teruggetrokken met als verklaring dat het ‘ongepast is een reclamecampagne op te tuigen vanwege een optelsom aan factoren.’ Ook concurrenten Jumbo en Albert Heijn voelen de maatschappelijke druk. De miljoenen euro’s blijven op de plank en kunnen moeiteloos worden doorgeschoven naar de volgende voorspelbare kerstcommercial. Of…

Een super(markt)boycot van het WK Voetbal in Qatar is natuurlijk een veel betere, treffende en prachtige (kerst)gedachte. Laten we dit toernooi gewoon heel snel vergeten, ook in termen van reclame en marketing. Het is het geld niet waard. Het zou de supers sieren als ze het uitgespaarde geld massaal inzetten voor een maandlang inflatiegecorrigeerde prijzen voor alle klanten, een kampioeninjectie voor de Voedselbanken, een Oranje juichontbijt voor alle scholieren en een forse donatie voor de nabestaanden van de omgekomen arbeiders in Qatar.

WK Qatar: het is super scoren voor open doel.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken