[column] Prijs
- Algemeen
- 6 okt 2023 @ 09:28
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Maatschappij
- 6 okt 2023 @ 09:28
- Sjaak Hoogkamer
We lopen met zijn allen al maanden fors aan te hikken tegen de astronomische hoogte van de prijs van onze dagelijkse boodschappen. Terecht, want als ik met een boodschappenmand bij de zelfscan sta en dan € 49,90 moet afrekenen heb ik ook direct hartslag 300.
En als ik dan goed kijk naar wat ik eigenlijk heb aangeschaft, durf ik er nauwelijks mee thuis te komen. Boodschappen zijn het nieuwe goud!
En dan te bedenken dat als je de echte, waarachtige prijs zou berekenen van een banaan, koffiecupje of een pak hagelslag, je waarschijnlijk twee tot drie keer zoveel kwijt bent, want om al die producten te telen, fabriceren, verpakken en distribueren ben je als consument eigenlijk enorm schatplichtig aan Moedertje Aarde. De prijs voor alle extra milieuschade is enorm en die moet iemand dokken, en dat gebeurt nu niet.
Toch is er wel een tendens gaande om die verbogen kosten door te berekenen aan de kassa. Onderzoek leert namelijk dat best veel mensen bereid zijn die hogere prijs te betalen. Ik denk dan altijd wel dat dat niet de mensen zijn die dagelijks de voedselbank frequenteren, maar goed, laten we positief blijven. Uiteindelijk zullen we die pil toch met zijn allen moeten slikken. Al was het maar om helderheid te scheppen over al die extra, verborgen kosten die nu nog worden weggemoffeld. Het is de ultieme uitdaging voor elke marketeer om die existentiële boodschap voor het voetlicht te brengen.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 13-14, 2023.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- NS lift mee met songfestival met oproep internationale reizigers
- Bezint eer ge begint
- Uefa lanceert #LightYourFire-campagne met song ‘Fire’
- Toyota Nederland start wervingscampagne 'De snelste...
- Etos herinnert iedereen aan Moederdag tijdens voetbal
- ID&T Group en Unilever breiden samenwerking in experience...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing