[column] Prijs

[column] Prijs
  • Algemeen
  • 6 okt 2023 @ 09:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

We lopen met zijn allen al maanden fors aan te hikken tegen de astronomische hoogte van de prijs van onze dagelijkse boodschappen. Terecht, want als ik met een boodschappenmand bij de zelfscan sta en dan € 49,90 moet afrekenen heb ik ook direct hartslag 300.

En als ik dan goed kijk naar wat ik eigenlijk heb aangeschaft, durf ik er nauwelijks mee thuis te komen. Boodschappen zijn het nieuwe goud!

En dan te bedenken dat als je de echte, waarachtige prijs zou berekenen van een banaan, koffiecupje of een pak hagelslag, je waarschijnlijk twee tot drie keer zoveel kwijt bent, want om al die producten te telen, fabriceren, verpakken en distribueren ben je als consument eigenlijk enorm schatplichtig aan Moedertje Aarde. De prijs voor alle extra milieuschade is enorm en die moet iemand dokken, en dat gebeurt nu niet.

Toch is er wel een tendens gaande om die verbogen kosten door te berekenen aan de kassa. Onderzoek leert namelijk dat best veel mensen bereid zijn die hogere prijs te betalen. Ik denk dan altijd wel dat dat niet de mensen zijn die dagelijks de voedselbank frequenteren, maar goed, laten we positief blijven. Uiteindelijk zullen we die pil toch met zijn allen moeten slikken. Al was het maar om helderheid te scheppen over al die extra, verborgen kosten die nu nog worden weggemoffeld. Het is de ultieme uitdaging voor elke marketeer om die existentiële boodschap voor het voetlicht te brengen.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 13-14, 2023.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken