Nieuwe Sire campagne wil verbondenheid stimuleren

Nieuwe Sire campagne wil verbondenheid stimuleren
  • Bureaus
  • 10 jan 2023 @ 08:02
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Zo’n 1,4 miljoen Nederlanders hebben het contact met vrienden, familie en collega’s verminderd of zelfs beëindigd vanwege tegenstellingen over maatschappelijke onderwerpen. De Sire campagne wil verbondenheid met elkaar stimuleren.

75% van de Nederlanders is van mening dat polarisatie de laatste jaren sterk is toegenomen in onze maatschappij. Dat blijkt uit onderzoek van Sire en sluit aan bij de conclusies die het Sociaal en Cultureel Planbureau recentelijk presenteerde.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het gevoel van polarisatie bij 54% van Nederland leidt tot zorgen. De meest genoemde zijn: toename conflicten (64%), zich niet openlijk kunnen uiten (40%) en geen debat meer kunnen voeren met elkaar (37%). Meer dan de helft van Nederland denkt gevoelsmatig op hun woorden te moeten passen om een conflict te voorkomen.

Polarisatie in kleine kring
Ruim een derde van Nederland ervaart polarisatie in hun persoonlijke omgeving met conflicten als gevolg. Bij driekwart van de mensen leidt dit tot een vervelende sfeer, frustratie of irritatie onder familieleden, vrienden en collega’s. Maatschappelijke thema’s waarop het meest gepolariseerd wordt, zijn immigratie, stikstof, corona/vaccinatie, klimaat en Zwarte Piet.

De campagne
Being There is de bedenker van de campagne. Edward Stolze, strateeg: ‘Polarisatie is zo’n groot, veelvormig onderwerp - dat wilden we klein en behapbaar maken. Daarom praten we over polarisatie dichtbij. Conflicten met mensen die je dierbaar zijn, komen nog harder aan dan polarisatie in media, Tweede Kamer of op het Malieveld. We roepen de emotie op van het ‘elkaar kunnen verliezen’. Dat ligt immers steeds op de loer.’

Yona Hümmels, creative director bij Being There: ‘Om de emotie voor iedereen invoelbaar te maken hebben we gekozen voor animatie. De woorden die we tegen elkaar uitspreken komen letterlijk tussen mensen in te staan, drijven ze uit elkaar. Met Luca Boscardin als illustrator en Amanda Nedermeijer als animator hebben we een liefdevolle, herkenbare en opvallende stijl kunnen creëren.’

Monique van den Berg, Senior Consultant bij Coopr: ‘Wij dragen een warm hart toe aan projecten met een maatschappelijke relevantie. Na de succesvolle samenwerking met Sire voor #DOESLIEF, twijfelden we dus geen moment om mee te werken aan deze campagne. Het was fijn en inspirerend om te zien hoeveel aandacht er - zowel creatief als inhoudelijk - aan de juiste invulling van de boodschap werd besteed, en om vanaf de beginfase vanuit PR en communicatie mee te mogen denken. Het is echt een team effort geworden!’

Marc Oosterhout, voorzitter Sire: ‘Creativiteit als wapen om maatschappelijke problemen aan te kaarten als begin van de oplossing. Dat is de essentie van Sire. En dat is wat Being There op indrukwekkende wijze heeft gedaan met deze nieuwe campagne: het gevaar van polarisatie op de publieke agenda zetten.’

Samenwerking ‘Con amore’
Sire kon ook dit keer rekenen op de hartverwarmende medewerking van heel veel mensen en partijen die belangeloos hebben meegewerkt. De credits voor de uitwerking van de campagne gaan naar Amanda Nedermeijer (animation director & animator), Luca Boscardin (illustrator), Artbox (beeldbewerking), Amp.Amsterdam (sound), Skybox (site), Studio Doen! (vormgeving), Stroom (media) en DVJ Insights (onderzoek). Met A Million Faces en For you Agency is een speciale samenwerking aangegaan om de jonge doelgroep te bereiken via influencers en TikTok.  

De campagne is vanaf dinsdag 10 januari 2023 overal te zien: op TV, radio, bioscoop, buitenreclame, online, sociale media, Sire.nl en in dagbladen en tijdschriften. 



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken