Amsterdam treedt op tegen guerrillamarketing Swapfiets en Oatly

Amsterdam treedt op tegen guerrillamarketing Swapfiets en Oatly
  • Bureaus
  • 12 jul 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekFoodMedia

Swapfiets wordt hoogstwaarschijnlijk beboet voor het ophangen van tot het merk herleidbare bordjes in de openbare ruimte. Op Oatly stuurt het Amsterdamse stadsdeel Centrum de afdeling Handhaving af, vanwege een gevelversiering in Unesco Erfgoedgebied.

Dat meldt Het Parool. Recent doken kleine bordjes op onder bestaande verkeersborden met een blauwe rand, ludieke teksten – zoals ‘Stop! (Hammertime)’ – en een fiets met blauwe banden. Er stond geen afzender bij, maar de blauwe kleur verraadde het al: het was een reclame voor Swapfiets. Wethouder Melanie van der Horst (Openbare ruimte) schrijft intussen te balen van de gratis sluikreclame van Swapfiets, die ze 'onwenselijk en verboden' noemt. 

Voorzichtig TikTok-rijtje
Op een hoek van de Prinsengracht en de Westerstraat, hoek Jordaan en Unesco Erfgoed maak havermelkmerk Oatly het mogelijk nog bonter. Zonder prominente merknaam maar wel afwijkend van de regels om dit beschermd stuk Amsterdam niet tot kermisterrein om te toveren, is hier een zwarte gevel over meerdere verdiepingen beklad met wederom 'ludieke' uitingen, waarvoor een vergunning zou zijn verstrekt. Die blijkt wel aangevraagd maar niet afgegeven te zijn. Bestuurder Lotte Terwel (Stadsdeel Centrum), noemt het op Twitter ‘flagrante onzin’ dat er akkoord van de gemeente zou zijn. ‘Dit is in strijd met de reclameregels in onze stad. Weghalen dus en niet pas over twee maanden.’

Het stadsdeel heeft de afdeling Handhaving verzocht erachteraan te gaan, volgens Het Parool. Op Twitter specificeert Lotte Terwel de ergernis: 'Oatly heeft voor de afbeeldingen op de muur een melding ingediend, dat kon inderdaad zonder vergunning. Maar wat vervolgens is aangebracht is A. Anders dan gemeld en B. strijdig met Welstandsnota 2016. Oatly beroept zich er op dat dit geen “branding or advertisement” is, kul natuurlijk.'

Intussen begint er wel een voorzichtig TikTok-rijtje voor het pop-up winkeltje van Oatly te ontstaan, waar je tijdelijk vegan soft ijsjes kan krijgen. Vandaar ook de versiering. Rumour around the brands is in elk geval wel ontstaan.
(tekst & foto's: PvWK, bronnen: Parool en gemeente Amsterdam)


Lees ook: Havermelkelite is taking over Amsterdam met vegan softijs

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken