[branded content] “Weg met lelijk!” Laat je raken door Onwijs Mooie Dingen

[branded content] “Weg met lelijk!” Laat je raken door Onwijs Mooie Dingen
  • Bureaus
  • 11 apr 2024 @ 13:19
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

In 2019 doopte het Rotterdamse bureau De Beeldenfabriek Communicatie zichzelf om in Onwijs Mooie Dingen. Een naam die schijnbaar uit het niets ontstond. Een complete rebranding verder blijkt die naam te passen als een handschoen. Ondernemer en managing director Frans van Noort: “We kwamen er met ons hele team achter dat we gewoon een hekel hebben aan ‘lelijk’. En dan hebben we het zeker niet alleen over esthetiek.”

“Wel een lekkere naam”
Onder de vlag van De Beeldenfabriek functioneerden sinds 1999 twee bedrijven: het communicatiebureau en het gelijknamige bureau voor 3D-visualisaties. In 2019 besloten de twee grootaandeelhouders dat daar een duidelijker scheiding tussen moest komen. Van Noort: “Twee takken van sport met dezelfde naam: dat raad je geen enkele klant aan, dus ook jezelf niet.” Vrijwel vanuit het niets ontstond toen voor de communicatietak de naam Onwijs Mooie Dingen. “Voor iedere klant zouden we eerst een scherpe merkstrategie ontwikkeld hebben. Maar ja, de kinderen van de schoenlapper en hun afgetrapte schoenen, hè — je kent het wel”, verzucht Van Noort. “Te druk, op zijn Rotterdams doorbuffelen. De klassieke valkuil. En we vonden het eigenlijk wel een lekkere naam.”

Bureau voor trefzekere branding
Pas in 2023 ging het bureau zelf het brandingproces in dat het met klanten bijna standaard doorloopt. Nu ligt er dus een nieuwe positionering die naadloos past bij die haast achteloos bedachte naam. Van Noort laat het moeiteloos van zijn tong rollen: “We zijn een bureau voor trefzekere branding, en we zijn er voor merken die de wereld een beetje mooier willen maken. Net als wij. We geloven gewoon in onwijs mooie dingen. Daarmee willen we mensen raken, zodat onze opdrachtgevers impact maken.”

“We geloven gewoon in onwijs mooie dingen. Daarmee willen we mensen raken, zodat onze opdrachtgevers impact maken”

Betekenis
Weinig zulke allergie-opwekkende woorden als ‘mooi’ in dit vak. Van Noort beaamt dat. Mensen die zeggen dat ze iets niet mooi vinden, slaan iedere discussie dood. Dat ‘mooier’ waar Onwijs Mooie Dingen voor staat, heeft echter een duidelijke betekenis. Mooier is: gezonder, veiliger, socialer, krachtiger, gelukkiger én leuker. Kortom: beter. “Die drive kenmerkt veel van onze opdrachtgevers. Met name start-ups en scale-ups, mensen en merken die echt vinden dat er in de maatschappij of hun sector iets moet veranderen.”

“Mooier is: gezonder, veiliger, socialer, krachtiger, gelukkiger én leuker”

Echt het verschil maken
Frustratie is een geweldige bron van inspiratie, zegt men wel. “Dat kan toch niet wáár zijn, hoor je klanten hier dan uitroepen. De groeiambities die ze vervolgens uitspreken, hebben daar hun oorsprong. Groot worden. Niet zozeer om de grootste te willen zijn, maar om groot genoeg te zijn om echt het verschil te maken en zo misschien wel de statusquo te doorbreken. Zo’n klant als Dialoque, dat met open vizier de verziekte incassomarkt te lijf gaat. Daar worden we hier heel gelukkig van. Wij hebben dat zelf ook, die voortdurende verbazing: hoe kún je dat nou zo doen? Weg met lelijk, is ons antwoord. Maak het mooier, maak het beter.”

“Groot genoeg worden om misschien wel de statusquo te doorbreken”

De vaart erin brengen
“Voor onze klanten hebben we een super gestructureerd proces (kijk op onze website onwijsmooiedingen.nl – red.) met overzichtelijke tools om tot trefzekere, impactvolle branding te komen. Geen maanden durende processen, want het ongeduld om de wereld te verbeteren is groot. In korte sprints met tussentijdse reflectiemomenten werken we toe naar resultaat. We bouwen het merk, geven het vorm en laten het groeien.” In feite niks nieuws onder de zon, geeft Van Noort toe. “Maar de vaart die we erin brengen zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen, dat is wat klanten zo waarderen. Onderzoek vooraf, toetsen en testen, je krijgt het er allemaal bij. Dát proces, waarmee we klanten telkens weer verrassen, dat zijn we dus in 2023 voor onszelf gaan doorlopen. Rijkelijk laat, ja.” Met een grijs: “Ik zou het niemand op deze manier aanraden.”

In de spiegel kijken
Beter laat dan nooit, zo bleek. “Het was leerzaam. Erg leerzaam. Ik raad dus iedereen aan wél zo’n proces in te gaan. Je leert onherroepelijk veel over jezelf, ook als mens. Als bureau zijn we natuurlijk gewend van buitenaf naar anderen te kijken. Nu keken we in de spiegel. With a little help from our friends, want dat vonden we nodig. We zagen wat we beter konden doen, terwijl we zelf vonden dat we het al aardig voor elkaar hadden. Een voorbeeld? We moesten nóg scherper worden in onze processen en procesafspraken, vertelden klanten ons. Normaal hielden ze daar hun mond over. De reden daarvoor was dan weer wel mooi: ons werk is zo goed en ze vinden ons zo aardig. Maar met aardige mensen kun je de Rotte dempen. We zeggen nu: we zijn een opgeruimd bureau. We laten geen losse eindjes slingeren. En ja, er lopen hier ook wel wat blije eieren rond.”

“Wij zien merken graag ontstaan vanuit de dieperliggende waarden van de mensen die erachter zitten. Dat roept bijzondere krachten op”

Bijzondere krachten
“Ook belangrijk: vasthouden aan onze mening, eigenzinnigheid, wat iets anders is dan eigenwijsheid. We hebben de kennis, de ervaring en de middelen, daar selecteren klanten ons op. Geen Calimero-gedoe, staan voor je principes. En een fantastische bevestiging van de keuze voor onze naam Onwijs Mooie Dingen, vijf jaar geleden. Want het enthousiasme van ons team om de wereld mooier te maken, blijkt perfect te resoneren bij onze klanten. Kijk, dat vind ik nou interessant. Wij zien merken graag ontstaan vanuit de dieperliggende waarden van de mensen die erachter zitten. Vanuit gedeelde overtuigingen. Dat roept bijzondere krachten op, dan kunnen er onwijs mooie dingen tot stand komen. Onze klanten voelen dat net zo. Die willen ook de wereld een beetje mooier, een beetje beter maken. Weg met lelijk dus, we gaan voor mooi! Voor gezonder, veiliger, socialer, krachtiger, gelukkiger én leuker. Voor merken die je raken.”


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken