[Tips] 5 slimme tools voor social media managers

[Tips] 5 slimme tools voor social media managers
  • Content
  • 29 dec 2015 @ 06:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Social mediaContentOnderzoekDigitaal

‘Nu er zoveel social media tools zijn, moet je beslissen welke het waard zijn om ervoor te betalen en van welke je alleen de gratis basisversie nodig hebt. Ik laat hier een paar minder bekende tools zien die ik zeer de moeite waard vind. Sommige hebben een gratis versie, ander kosten je maar een paar dubbeltjes. Maar ze helpen je allemaal om de dagelijkse uitvoering van je social media strategie te vergemakkelijken.’ Aan het woord is sociale media strateeg Paige Sjoblom. Ze publiceerde een vijftal slimme tools op de site van The Content Marketing Institute .

1. Canva for Work – Ontwerp deelbare beelden
Social media dwingen managers experts te worden in het scheppen en bewerken van beelden voor verschillende social platforms. Omdat elke platform zijn eigen afmetingen hanteert, heb je voortdurend een ontwerper nodig, of je moet je eigen tijd spenderen aan het ontwikkelen van beeldmateriaal. Canva helpt je mooie beelden te creëren met behulp van sjablonen, foto’s, tekst enzovoort. Hoe meer ik leer over de mogelijkheden van Canva, hoe minder ik Photoshop gebruik.
Heb je een vierkant beeld ontworpen voor Instagram, moet je het liggend maken voor Twitter. Hoe makkelijk zou een ‘resize’ knop niet zijn? Gebed verhoord. Van dit beeld EN van de componenten kun je via een simpel menuutje kopieën maken in verschillende formaten voor verschillende platforms:


Als je het beeld naar verschillende afmetingen hebt gekopieerd, opent Canva elk beeld in een apart venster zodat je veranderingen kunt doorvoeren. Stel dat je jouw Pinterestvolgers een aanbod wilt doen, dan klik je op het Pinterest beeld, voegt je aanbod toe, en slaat het op.
Heb je alle veranderingen doorgevoerd, dan kun je elk beeld downloaden en delen naar je verschillende social accounts. Hieronder zie je hoe alle aangepaste beelden op je dashboard staan. Je kunt het altijd hergebruiken of veranderen. Als je er heel tevreden over bent maak je er een sjabloon van voor gebruik in de toekomst.




Bovendien kun je je eigen merkboek maken. Leg je huiskleuren vast, upload je logo en selecteer het lettertype zodat iedereen van je afdeling ermee kan werken. Canva is het perfecte alternatief voor social media managers. Zijn uitgebreide bibliotheek heeft zowel gratis als betaalde beelden, icoontjes, vormen en stock fotos. Betaalde beelden kosten $1 per stuk, maar ik kan met de gratis opties prima uit de voeten. Neem de gratis versie of upgrade naar Canva for Work om je merkboek te maken en de resize functie te kunnen gebruiken. Een jaarabonnement kost $9.95 per maand per gebruiker.


2. Sniply – Haal meer uit je shares
Sniply is Bitly met steroïden. We weten allemaal hoe belangrijk het delen van andermans content is om een community te bouwen en ons met anderen te verbinden. Maar je kunt meer plezier hebben van je shares. Als gebruikers klikken op jouw gedeelde links, kun je ze naar je eigen content terugleiden EN dat volgen. SafeWise, een blog over veiligheid in huis waar ik voor geschreven heb, promootte een checklist door de Sniply link naar hun gastblog op een andere site te twitteren ‘Wat statistieken zeggen over de veiligheid in huis’:


Als je op de link klikte, werd je naar de pagina met het artikel geleid. In de benedenhoek van de landing page van het blog riep een pop up de lezer op om de checklist te bekijken op SafeWise.com:


Het voorstel van de pop-up is relevant maar niet te dwingend. Zo krijg je een gerichte doelgroep door content naar andere sites die je deelt. Het rapportage platform van Sniply wordt steeds beter, zodat je je resultaten gemakkelijk kunt bijhouden. Het vertelt niet alleen hoeveel mensen op je Sniply link hebben geklikt, maar ook hoeveel doorklikten naar je site, de conversie, het originele platform en zo meer.

De gratis versie van Sniply is goed voor 1.000 klikken per maand. Maar als jij net zo bent als Safewise, ben je daar snel doorheen. Wil je hogere kliklimieten, meer zeggenschap over het uiterlijk van je snips, en je eigen domein gebruiken, dan moet je overstappen naar een betaalde versie. Die zijn er vanaf $29 per maand. Maar als traffic een van je hoofddoelen is, is dat het waard.


3. BuzzSumo – Maak gerichte Twitter doelgroepen
Ik gebruik BuzzSumo voor link waarschuwingen, om me te helpen klikwaardige koppen te schrijven, content ideeën te brainstormen, beïnvloeders te vinden enzovoort. Je kunt het ook gebruiken om een twitterdoelgroep op maat te bouwen. Als ik bij voorbeeld een stuk over zonnepanelen moet promoten, zoek ik eerst met BuzzSumo naar vergelijkbare content. Hier zie je bij voorbeeld publicaties die over Google’s project Sunroof hebben geschreven, een relevant en hot onderwerp:


Je ziet dat het meest gedeelde stuk content meer dan 4000 Twitter shares heeft. Als je klikt op ‘View Shares,’ geeft BuzzSumo een exacte lijst wie het stuk hebben getweet, met de belangrijkste beïnvloeders bovenaan. Het wonder gebeurt als je deze lijst importeert in Excel en van de gebruikersnamen een doelgroep op maat creëert om met Twitter te benaderen. Het is een doelgroep van actieve gebruikers die van hun interesse in het onderwerp hebben blijkgegeven.
Voor een Twitter promotie naar gerichte doelgroepen heb je minstens 500 gebruikersnamen nodig. Om de kosten laag te houden zou ik verschillende zoektochten en imports over elkaar leggen en een lijst maken van 1000 of meer namen. Met de gratis versie van BuzzSumo mag je vier keer zoeken per dag. Vind je dat te weinig dan zijn er ook betaalde versies.

4. SumoRank – Analiseer je concurrenten
SumoRank is een andere tool van de makers van BuzzSumo die ik je niet wil onthouden. SumoRank laat je op elke Facebook pagina achrter de schermen kijken. Je kunt de interactie van de vorige maand zien, op welke dagen van de week posts de meeste betrokkenheid opleverden en zelfs de top posts. Analyseer eerst je eigen Facebook pagina, zoek dan naar een paar concurrenten. Kijk wat voor hen werkte en verbeter zo je eigen pagina. Misschien posten al je concurrenten tussen negen en vijf. Probeer dan eens buiten die uren te posten en kijk of de betrokkenheid van je doelgroep groeit. Net zoals bij BuzzSumo mag je ook bij SumoRank per dag vier keer zoeken. Als je een BuzzSumo Pro account neemt mag je ongelimiteerd zoeken, maar zelf had ik wat probleempjes dat SumoRank mijn BuzzSumo Pro account niet herkende.


5. Followerwonk – Graaf diep
Als je een zware Twittergebruiker bent, wordt Follwerwonk van Moz je beste vriend voor altijd. Ik vind het heerlijk om beïnvloeders op te sporen voor een willekeurig onderwerp. Stel, je bent op zoek naar beïnvloeders om je nieuwe tech product op Kickstarter te delen. Dan zoek je Twitter profielen door op trefwoorden als ‘schrijver bij TechCrunch’ ‘redacteur bij TechCrunch’ ‘schrijven bij Mashable,’ enz. Filter op social autoriteit en hup: dar is je lijst met beïnvloeders.

Ga op een naam staan om te zien hoe waarschijnlijk ze retweeten en verbinden:



Sommige beïnvloeders hebben zelfs hun emailadres in hun profiel: een nog betere manier om met ze in contact te komen. Exporteer de lijst, filter op een kengetal (social authority is mijn favoriet) en gebruik de lijst voor je bereik op social of voor een Twitterdoelgroep op maat. Je kunt hem zelfs over de doelgroep leggen die je met BuzzSumo gevonden hebt.
Bovendien kun je met de PRO versie van Followerwonk de volgers van je concurrenten zien en vergelijken, elke verandering in je Twitter volgers (dagelijkse follows + unfollows), en elk willekeurig Twitteraccount analyseren (een kijkje nemen bij je concurrent). Goedkoop is die niet - $99 per maand – maar je kunt hem eerst dertig dagen gratis gebruiken om zeker te weten of je hem ook gaat gebruiken, of dat je genoeg hebt aan de gratis basisversie.
 

Tot slot Zelfs als je uiteindelijk een van deze tools gaat gebruiken, zou ik ze toch uitproberen om te zien wat je ermee kunt, want dit was nog maar het tipje van de sluier. Misschien vind je je volgende geheime wapen wel waarmee je de doelgroep kunt bereiken waar je naar op zoek was of dat je gewoon een beetje meer vrije tijd geeft. Tot zover de tips van Paige Sjoblom. (Bron: CMI

Linkjes naar de tools: 

Canva for Work 

Sniply 

BuzzSumo 

SumoRank 

Followerwonk 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken