Commercialreview.nl neemt 23 kerstcommercials onder de loep and the winner is...

Commercialreview.nl neemt 23 kerstcommercials onder de loep and the winner is...
  • Content
  • 3 jan 2024 @ 09:42
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingCommercialsKerstCampagnes

Commercialreview.nl heeft 23 deelnemende decembercommercials voorgelegd aan een panel. Per commercial hebben minimaal 250 respondenten 8 vragen beantwoord waaruit een winnaar gedestilleerd werd.

De winnaar van 2023 is Hema van bureau Hotel L’Amour. De kerstcommercial is een vervolg is op de sinterklaascommercial. Reactie respondent: ‘Fantastisch. Deze reclame is zo leuk dat onze kinderen hem maar hoeven te horen en ze komen eraan gerend.’

Op 2 eindigt Plus van Energize in samenwerking met Chris Sant en Dieuwer Bulthuis. Reactie van één van de respondenten: ‘Mooie korte film! Je hebt niet door dat je naar een reclame zit te kijken.’

Voor Albert Heijn van TBWA\Neboko een 3e plek.Een van de respondenten: ‘Ik krijg hier een warm gevoel van. Fijne kerstreclame.’


In de top-3 per categorie

Zet aan tot actie:
Kruidvat

Onderscheidend:
Staatsloterij

Leuk om naar te kijken:
Lidl

Geloofwaardigheid:
Schoonenberg Hoorcomfort


Bekijk hieronder nog eens alle opvallende internationale en nationale kerstcommercials van 2023.

De commercial van John Lewis gaat over een jongetje op zoek naar de perfecte kerstboom en laat dat nou een vleesetende plant zijn. Op de achtergrond horen we de zoetgevooisde Andrea Bocelli met het lied Festa (‘Feest’). Alle ingrediënten voor een ouderwetse tearjerker zijn aanwezig. De politiek correcte pay-off van de commercial is Let Your Traditions Grow. De campagne is het eerste product van Saatchi and Saatchi, nadat John Lewis na 14 jaar van bureau is gewisseld. Overigens kunnen klanten ook de producten uit de commercial kopen, zoals bijvoorbeeld een pluchen plant voor 18 pond.



Coca-Cola heeft aan één kerstman niet genoeg voor de kerstcommercial getiteld The world needs more santas. In iedereen schuilt een ‘innerlijke Santa’, die vriendelijk en vrijgevig kan zijn volgens de frisdrankgigant. In Nederland is de commercial pas vanaf 6 december te zien natuurlijk. Als onderdeel van de lokale kerstcampagne werkt Coca-Cola ook dit jaar weer samen met maatschappelijk partner het Rode Kruis. Coca-Cola ondersteunt met een donatie en diverse activiteiten, landelijke en regionale voedselhulpprogramma’s. En natuurlijk rijdt de Coca-Cola kersttruck weer door het land.



Mode- en lifestyleretailer Zalando lanceert Unwrap your story, een kerstcampagne die ingaat op 'de relatie tussen stijl en identitei't. Centraal in deze campagne staat acteur, regisseur en modeontwerper Chloë Sevigny. De campagne is is in samenwerking met bureau 72andSunny gemaakt. Er wordt gehuild...of toch niet?



Een Kerstgevoel krijg ik er niet van, maar grappig is ie wel. Lego wil er natuurlijk voor iedereen zijn, dus die keuze is begrijpelijk. De combinatie oma-Yoda is een gouden! De campagne is van Lego’s in-house agency in samenwerking met Droga5 Dublin, eigendom van Accenture Song.



Disco returns to Brooklyn’ met John Travolta voor creditcardmerk Capital One. Saturday Nigth Fever all over again op een koude grijze maandagochtend omdat we deze commercial in Nederland helaas niet te zien zullen krijgen…Voor de echte liefhebbers: spot de cameo!



Geen kerstbellen, geen kerstklokken, maar zo mooi deze commercial van Amazon.

Geen kerstbellen, geen kerstklokken, geen tearjerker, maar gewoon mooi deze commercial van Amazon. Oké, klein traantje weggepinkt toch ;-)



De enige vraag die er toe doet, is de vraag of je gelukkig bent! Een mooie boodschap van Deutsche Telekom verpakt in een grappige commercial met de golden oldie O Christmas Tree als muzikale omlijsting. We zien een jongen die arriveert op het familiekerstdiner en onderworpen wordt aan een spervuur van gênante vragen: ‘Wanneer studeer je nu eens af? Heb je al een vriendin? Wanneer word ik oma?’ Oma ziet het allemaal met lede ogen aan en verklaart plechtig dat de enige vraag die er echt toe doet de vraag is of hij gelukkig is. Wijze woorden. Ulrich Klenke, Chief Brand Officer bij Deutsche Telekom: ‘Tijdens de kerstperiode komen verschillende generaties en levensstijlen samen, wat uiteraard leidt tot verschillende standpunten en verwachtingen, die vaak worden uitgedrukt door middel van ongemakkelijke vragen. Deutsche Telekom staat voor diversiteit, openheid en tolerantie. Iedereen moet de kans krijgen zijn leven te leiden zoals hij of zij dat nodig acht. Wat er echt toe doet, is de diepe band die we delen met degenen om wie we geven.’ De campagne is van de hand van Saatchi & Saatchi Bratislava.



De boodschap van de eerste kerstcommercial van Marks & Spencer was 'This Christmas, do only what you love’ en we zien Christmas Elfs die met een honkbalknuppel weggetikt worden en kerstkaarten die worden verbrand. In een Instagram-post werden papieren hoedjes verbrand en daar zagen sommigen dan weer de kleuren van de Palestijnse vlag in. Lang verhaal kort, Instagram-post verwijderd, excuses aangeboden voor een commercial die al in augustus opgenomen was en nieuwe commercial gelanceerd. Het mag wat kosten. Hieronder eerst de gewraakte commercial en daarna de vervanging.





Wasberen zijn hot en Lidl haakt aan met een schattig wasbeertje dat de Kerst van een lief klein jongetje redt. Spijker, plank, Kerstgevoel! Met op het eind een oproep speelgoed te doneren. Wel jammer dat het wasbeertje niet de credits krijgt die het verdient...



Niet bijzonder, maar gewoon leuk. Ook niet over the top Kerst trouwens. Op de klanken van Just the two of us voorkomt de knipogende chocolade kerstman van Milka dat de kerst van een gezin bijzonder ongezellig gaat verlopen.



Schoonenberg Hoorsupport komt naar eigen zeggen als eerste hoorspecialist met een decembercommercial over de band tussen vader en zijn slechthorende dochter begeleid door een cover van ‘Your Song’ van Elton John, die hiervoor persoonlijk toestemming gaf. Martijn de Weerdt, CMO van Schoonenberg, licht toe: ‘Van supermarktketens en cadeauwinkels zijn we het wel gewend zo’n sfeervolle kerst- of decembercommercial waarin mensen samenkomen voor quality time tijdens de feestdagen. Schoonenberg lijkt dus enerzijds een vreemde eend in de bijt, anderzijds is het heel logisch omdat wij als hoorspecialist al jarenlang het hele jaar door ervoor zorgen dat mensen écht samenkomen en quality time beleven. Wanneer iemand niet goed hoort, is het namelijk moeilijker om sociale contacten te onderhouden. Een slecht gehoor kan bovendien leiden tot mentale problemen en cognitieve achteruitgang.’ De commercial is vanaf 4 december de hele maand te zien op nationale tv-zenders en is van de hand van Indie Amsterdam.



Praxis pakt het slim aan en laat zien dat Sint en Santa prima door één deur kunnen. Je vraagt namelijk gewoon een kerstboom aan Sinterklaas. En hoe hij die op zijn paard moet vervoeren, is zijn probleem. Miranda Smit, Marketing Director bij Praxis: ‘Steeds meer Nederlanders bereiden zich vroeg voor op Kerst. Dat zie je aan online zoekopdrachten, maar ook aan de vroege verkopen van onze kerstbomen. Dit brengt een nieuwe uitdaging met zich mee, vooral voor gezinnen die ook Pakjesavond vieren. Want hoe kun je als ouders al voor 6 december een boom in huis halen? Als Praxis staan we voor de uitdaging om vóór die tijd effectief over kerstbomen te communiceren en al in het hoofd van de klant te zitten, wanneer zij overwegen een kerstboom te kopen.’ Eerder in het hoofd van de klant, maar hoe dan? Edward van de Ridder, Head of Strategy bij Alfred wist het antwoord: ‘Door de kerstboom op een natuurlijke manier aan deze bijzondere tijd te koppelen.’ Na de intocht van de Sint verschenen er al teasers. In deze fase deelden influencers dé manier om als ouder al voor Sinterklaasavond een kerstboom in huis te halen, namelijk door ‘m zelf in je schoen te vragen. Dit concept is in samenwerking met social agency Monkeys & Bananas ontwikkeld.



De film van Apple is een mix van live-action en stop-motion op de klanken van George Harrisons Isn’t it a pity. Fuzzy Feelings vertelt het verhaal van een jonge vrouw en een knorrige baas. Om met hem te dealen, gebruikt zij haar creatieve vaardigheden en maakt op haar iPhone een stop-motionfilmpje met haar baas in de hoofdrol in een aantal hachelijke situaties.  Maar dan gebeurt er iets…
Apple: ‘Creativiteit heeft de kracht om de manier waarop we elkaar en de wereld zien te veranderen. Soms kan het een wereld van verschil maken als je dingen door een nieuwe lens bekijkt.’
De film is van de hand van TBWA\Media Arts Lab, ‘bespoke advertising agency dedicated to Apple’.
In 1984 was het al TBWA dat bij de lancering van de eerste Apple Macintosh-PC met de commercial 1984 kwam en in 1997 was het wederom TBWA dat tekende voor de Think Different-campagne.



Een oud mannetje, een hond en 700 pond; meer is er niet nodig om een kerstcommercial te produceren, die door veel mensen aan de overkant van de Noordzee tot ‘best of 2023’ is uitgeroepen. Una Burns, de manager van Charlie's Bar in Enniskillen, Co Fermanagh, weet niet wat haar overkomt. De film is meer dan zes miljoen keer bekeken op X, ongeveer vier keer zo vaak als die van warenhuis John Lewis, de kerstcommercial waar de Britten elk jaar reikhalzend naar uitkijken. Toen Una Burns om een reactie werd gevraagd, zei ze ‘volledig overweldigd’ te zijn. De kleine lokale pub, al generaties gerund door de familie, is op kerstochtend open en hebben dan ook klanten: ‘Mensen die misschien nergens anders terecht kunnen zijn en iemand nodig hebben om mee te praten.’ John Lewis reageerde overigens zeer sportief op TikTok met de woorden: ‘We’re not crying, you are’ en stuurde de pub een goodie bag, inclusief een speeltje voor de hond. De headerfoto komt van de Facebook-pagina van de pub.



In samenwerking met Alzheimer’s Association komt Chevrolet met een Kerstcommercial van meer dan 5 minuten. I’m not crying, you are…



Kruidvat gaat met hart en ziel voor het Armoedefonds en neemt er zelf een liedje voor op. Bovendien ontvangen 15.000 gezinnen een Kruidvat Health & Beautykaart.



'Ik moet je iets vertellen over opa. Opa is op een betere plek.' Nee, die kant gaat het niet op, want de sentimentele kerstcommercials worden op de hak genomen. Opa is namelijk echt op een betere plek, namelijk op vakantie naar de zon met VakantieDiscounter. Van de eerste kerstcommercial van het reisbureau - van de hand van Indie overigens - hoeven we niet te snotteren, alhoewel er natuurlijk ook opa’s zijn die inderdaad deze kerst niet meer met hun familie kunnen vieren. Thijs Keukenmeester van VakantieDiscounter: ‘Het is best een spannende keuze om deze insteek te kiezen. We zijn ons ervan bewust dat het begin van de commercial echt kan binnenkomen bij mensen, maar we weten uit onze tests ook dat de grap die erna komt door verreweg de meeste kijkers wordt gewaardeerd. Humor en relativeringsvermogen zijn altijd belangrijk in onze commercials en voor ons als organisatie.’ Uitgangspunt van de commercial is de gevoeligheid rondom op vakantie gaan tijdens de kerstdagen. Keukenmeester: ‘1 op de 6 Nederlanders geeft aan dat sociale druk van de familie een reden is om thuis te blijven tijdens de feestdagen. Van de mensen die wel durven gaan, geeft 35% aan dat dit juist is om de sociale verplichtingen te ontvluchten. En zo zien we ook de hoofdpersoon uit de commercial genieten van een tropische cocktail in een hangmat in plaats van een garnalencocktail met de familie.’



De broertjes van Plus tegen eenzaamheid en polarisatie van de samenleving doen het goed en komen letterlijk binnen. Ook Plus werkt samen met een goed doel: de Stichting Thuisgekookt. De campagne is van Energize.



Bol komt met een opa die gek is van Kerst, maar met een kleindochter die geen prikkels kan verdragen. Mooi maatschappelijk thema en aandoenlijke commercial van de hand van Dept.



'December kan wel een beetje McDonald's gebruiken.' Wil jij ook liever een frans frietje prikken vergezeld van een cheesebuger tijdens de Kerstdagen, dan zie je in de commercial van de hand van TBWA\Neboko hoe je dat voor elkaar krijgt.



Net als Plus kiest Albert Heijn voor verzoening. De kerstcampagne is zojuist gelanceerd tijdens het jaarlijkse grote kerstevent voor de pers, waarover later meer van onze verslaggever ter plekke. Op de cover van Allerhande dit jaar voor het eerst in jaren een voorgerecht: de zalmkrans met pompoen en sinaasappeldressing. Dit jaar is er opnieuw een Feestdagen Overblijverspakket. Hierin zitten AH Excellent feestdagen producten die aan het eind van de dag overblijven waardoor ze tegen korting worden aangeboden. Hiermee wordt ook voedselverspilling voorkomen. Het Feestdagen Overblijverspakket kunnen klanten bestellen in de AH-app. Albert Heijn werkt samen met vaste maatschappelijke partners van het platform Voor Elkaar; het Rode Kruis, Resto van Harte, Het Vergeten Kind en de Voedselbank. Met de activatie Bordje voor elkaar wil de super het Nederland makkelijk maken om iets voor een ander te betekenen, door bijvoorbeeld een bordje eten te maken voor iemand die wat extra warmte verdient of door te doneren. Op ah.nl/bordjevoorelkaar staat alle inspiratie om ook een bordje voor een ander te maken. Daarnaast zamelt Albert Heijn in december in de winkels en via app en web (ah.nl/voorelkaar) donaties in voor de vier goede doelen. Klanten kunnen bijdragen door statiegeld te doneren in de winkel, geld of Airmiles doneren via "ah.nl/voorelkaar" of bij online boodschappen de donatieproducten te kopen.



In de sintcommercial van Hema volgden we Siepie op de boot van de Sint, die na veel omwegen toch zijn huisje vindt...



Maar Siepie is eenzaam totdat...



Elfjes spelen de hoofdrol in de allereerste internationale TUI-kerstcommercial, die hebben wel een vakantie verdiend namelijk. De commercial is ontwikkeld in samenwerking met Leo Burnett en de tien elfjes zijn ontworpen door de bekroonde modelmaker Andy Gent van Arch Model Studio uit Londen.



Frekkel noch Frummel en zelfs geen sledehond, maar een ‘Benjamin Button’. Net als vorig jaar ligt de nadruk op het feit dat geld niet gelukkig maakt (en je dus eigenlijk ook geen staatslot hoeft te kopen 😉)



In de commercial van Wakker Dier in samenwerking met Studio Foreverness ontmoeten we melkkoe Anna en haar pasgeboren kalfje. Vlak na de bevalling worden ze van elkaar gescheiden. Terwijl de feestdagen steeds dichterbij komen, zien we dat Anna haar kalf mist. Op kerstavond besluit ze naar hem op zoek te gaan. Anne Hilhorst, directeur Wakker Dier: ‘Gelukkig mogen deze koe en haar kalf in werkelijkheid bij elkaar zijn, maar als ze tijdelijk worden gescheiden, is Anna echt in staat om een hek open te maken, net als in de commercial.’ In de natuur brengen de meeste dieren enkele weken tot maanden door bij hun moeder. In de veehouderij worden ze vaak jong gescheiden van hun ouders, als ze die al te zien krijgen. Zo wordt een kalf meestal direct na de geboorte weggehaald bij zijn moeder en individueel opgesloten. Biggen blijven tot vier weken bij hun moeder, die maar beperkt voor ze kan zorgen omdat ze vast ligt tussen ijzeren stangen. Kuikens komen uit het ei in grote broedmachines en groeien op zonder moederzorg.



Elk jaar zet games-uitgever Wargaming een filmster in de spotlights ter promotie van hun World of Tanks-spellen op PC, mobiel en console. Dit jaar valt die eer ten deel aan voormalig voetballegende en acteur Vinnie Jones. Halal-regisseur Andzej Gavriss: een bijna 5 minuten durend spectaculair avontuur, waarin Jones naast een bijna even zo stoere Kerstman en zijn stijlvolle groep elfen schittert.’

In het verhaal heeft Vinnie Jones jarenlang gewerkt als de ‘handhaver’ van de Kerstman, waarbij hij de ‘stoute’ mensen hun verdiende loon gaf. Dit seizoen neemt zijn leven een onverwachte wending. Vinnie dient zijn ontslag in bij de Kerstman; hij wordt commandant in World of Tanks.



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken