Zo, en nu zijn we de weg kwijt!
- Content
- 23 okt 2013 @ 21:12
- Link
-
Peter Rademaker
copywriter
Happy Stories - Branded content
- 23 okt 2013 @ 21:12
- Peter Rademaker
Je kunt Bavaria niet ontzeggen dat ze enkele briljante marketingacties under the belt heeft. De gegijzelde Vrienden van Amstel in één van de meest spraakmakende commercials van 2004. De Leeuwenhose op het WK van 2006. De BavariaBabes op het WK van 2010. Bavaria kreeg het aan de stok met achtereenvolgens de KNVB en de FIFA. Het leverde de stoute bierbrouwer uit Brabant voor miljoenen euro’s free publicity en een stadionverbod op.
Oppassen geblazen dus, als deze marketinghooligan een nieuwe actie beraamt.
Toen MarketingTribune op 25 september meldde dat Bavaria een nieuw contentplatform in de markt had gezet, was ik dan ook benieuwd. Coca-Cola's Jonathan Mildenhall heeft met Open Happiness een prachtig platform voor storytelling gecreëerd. Jack Daniels heeft zo'n platform al bijna 150 jaar. Red Bull maakte van een energiedrankje een spectaculair mediamerk. Het kan dus wel: content marketing met een slok op. Maar Bavaria verslikt zich. En hoe.
Het contentplatform Zo. wordt gemaakt door Bavaria in samenwerking met Veronica en is te vinden op thatsmorelikeit.com. Waarom niet op zo.nl? Zo te zien was een verzekeraar Bavaria te snel af. Ik weet niet of Bavaria heeft geprobeerd de URL in handen te krijgen, maar dit is starten met een achterstand.
Bavaria's content marketing mission statement (te vinden onder About) is een reutelverhaaltje over nieuwe culturen, originele mensen en inspiratie, dat je eerder zou verwachten bij Rituals dan bij een voetbalbiertje als Bavaria. Creating refreshing perspectives, belooft Bavaria. Nou, laat maar zien dan.
De content bestaat uit columns (Hoe je als jongen alles met een zin kunt verpesten), video's (een item over een recordpoging op de Euromast hoort echt op het platform van Red Bull), lijstjes (De 5 leukste nummers met zingende dieren), lijstjes (80 bars over de hele wereld) en, oh ja, lijstjes (10 nutteloze feitjes over beroemdheden). Hier en daar probeert Bavaria om cultureel verfrissend uit de hoek te komen. Helaas. Het is een rommeltje. Gooi maar in m'n kratje allemaal.
De link met Veronica is Zo.TV. Korte, zap-niet-of-ik-schietfilmpjes van een stel vrienden (waar hebben we dat eerder gezien) dat alledaagse situaties op een komische manier benadert. Nou ja, komisch. Iets over een stoplichtquiz en willekeurig meisjes aanspreken. Plat, puberaal, pointless. Gaap.
Het lijkt erop dat Bavaria met Zo. enerzijds de Veronicadoelgroep van 1986 wil aanspreken en anderzijds een poging wil doen tot serieuze branded journalistiek. Jammer dat de rebel onder de biertjes dit keer niet het lef had om te kiezen.
-
Peter Rademaker
- Werkt bij: Happy Stories
- Functie: copywriter
- Website:http://www.happystories.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’ voor meer écht contact
- EasyToys lanceert realityshow The Clitoris Conquest
- [column] Hoe klinkt jouw merk als festival?
- Realityprogramma Het Blok en Praxis bundelen krachten
- Nieuwe campagne A.S.R. maakt duurzaamheid knuffelbaar
- Met een open mindset win je altijd volgens Samsung
Laatste Nieuws
- Met een open mindset win je altijd... 30-04-2024
- Nieuwe campagne A.S.R. maakt... 30-04-2024
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing