Zo, en nu zijn we de weg kwijt!

Zo, en nu zijn we de weg kwijt!
  • Content
  • 23 okt 2013 @ 21:12
  • Link
  • Peter Rademaker
    Peter Rademaker

    copywriter
    Happy Stories
  • Branded content

Je kunt Bavaria niet ontzeggen dat ze enkele briljante marketingacties under the belt heeft. De gegijzelde Vrienden van Amstel in één van de meest spraakmakende commercials van 2004. De Leeuwenhose op het WK van 2006. De BavariaBabes op het WK van 2010. Bavaria kreeg het aan de stok met achtereenvolgens de KNVB en de FIFA. Het leverde de stoute bierbrouwer uit Brabant voor miljoenen euro’s free publicity en een stadionverbod op.

Oppassen geblazen dus, als deze marketinghooligan een nieuwe actie beraamt.

Toen MarketingTribune op 25 september meldde dat Bavaria een nieuw contentplatform in de markt had gezet, was ik dan ook benieuwd. Coca-Cola's Jonathan Mildenhall heeft met Open Happiness een prachtig platform voor storytelling gecreëerd. Jack Daniels heeft zo'n platform al bijna 150 jaar. Red Bull maakte van een energiedrankje een spectaculair mediamerk. Het kan dus wel: content marketing met een slok op. Maar Bavaria verslikt zich. En hoe.

Het contentplatform Zo. wordt gemaakt door Bavaria in samenwerking met Veronica en is te vinden op thatsmorelikeit.com. Waarom niet op zo.nl? Zo te zien was een verzekeraar Bavaria te snel af. Ik weet niet of Bavaria heeft geprobeerd de URL in handen te krijgen, maar dit is starten met een achterstand.

Bavaria's content marketing mission statement (te vinden onder About) is een reutelverhaaltje over nieuwe culturen, originele mensen en inspiratie, dat je eerder zou verwachten bij Rituals dan bij een voetbalbiertje als Bavaria. Creating refreshing perspectives, belooft Bavaria. Nou, laat maar zien dan.

De content bestaat uit columns (Hoe je als jongen alles met een zin kunt verpesten), video's (een item over een recordpoging op de Euromast hoort echt op het platform van Red Bull), lijstjes (De 5 leukste nummers met zingende dieren), lijstjes (80 bars over de hele wereld) en, oh ja, lijstjes (10 nutteloze feitjes over beroemdheden). Hier en daar probeert Bavaria om cultureel verfrissend uit de hoek te komen. Helaas. Het is een rommeltje. Gooi maar in m'n kratje allemaal.

De link met Veronica is Zo.TV. Korte, zap-niet-of-ik-schietfilmpjes van een stel vrienden (waar hebben we dat eerder gezien) dat alledaagse situaties op een komische manier benadert. Nou ja, komisch. Iets over een stoplichtquiz en willekeurig meisjes aanspreken. Plat, puberaal, pointless. Gaap.

Het lijkt erop dat Bavaria met Zo. enerzijds de Veronicadoelgroep van 1986 wil aanspreken en anderzijds een poging wil doen tot serieuze branded journalistiek. Jammer dat de rebel onder de biertjes dit keer niet het lef had om te kiezen.
 

Peter Rademaker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken