Nederland heeft te veel bladen

Nederland heeft te veel bladen
  • Content
  • 4 nov 2013 @ 12:38
  • Link
  • Carolien Vader
    Carolien Vader

    eigenaar
    Bladendokter.nl
  • PrintVerdienmodellen

Sanoma heeft een grote reorganisatie en een strategische herbezinning op de uitgaven aangekondigd. Eerder deze maand gebeurde hetzelfde met Hearst, ANWB Media en WPG. Bij bijna alle uitgeverijen in Nederland vallen ontslagen en is het bezuinigen troef. Is er in Nederland een magazine bubble aan het barsten?

Het is crisis. Tijdschriften behoren immers niet voor iedereen tot de eerste levensbehoefte en worden, in tijden dat de hand op de knip gaat, ook minder verkocht. Deloitte deed onderzoek naar mediaconsumptie onder Britse consumenten. Het onderzoeksinstituut concludeert dat oplage daling vooral cyclisch is en niet structureel en wijst het sobere economische klimaat aan als mogelijke oorzaak voor de malaise in print. Veel uitgevers lijken te lang gehoopt te hebben dat de vraag wel toe zal nemen en bezuinigen nu drastisch en misschien wel te laat.

De crisis is zeker niet de voornaamste oorzaak voor oplagedalingen bij tijdschriften en de teruglopende advertentie-inkomsten voor uitgevers. Nederland heeft de dichtste magazinedichtheid ter wereld. In een piepklein taalgebied concurreren maar liefst 13 huis-tuin- en keukenglossies, 11 auto- en motorbladen, 17 jeugdbladen en 10 baby- en opvoedbladen met elkaar. De markt is overvol en de teruglopende vraag zorgt nu voor problemen bij veel uitgevers.

Verzuiling

De overvloed aan media in Nederland heeft diepe wortels. De verzuiling heeft sterk bijgedragen aan een versnipperd aanbod van kranten, tijdschriften en omroepen. Door digitalisering zijn de productiekosten van tijdschriften de afgelopen decennia sterk gedaald. De behoefte om voor elke niche en elk marktsegment een tijdschrift te maken heeft gezorgd voor een verzadigde markt die zichzelf nu aan het saneren is.

Customer media

Door technologische innovaties in druktechnieken is het produceren van tijdschriften niet alleen goedkoper maar ook veel laagdrempelig geworden. De monopolie van uitgevers verdwijnt en customer media hebben een vlucht genomen. Deze relatiemagazines worden steeds mooier en professioneler en vormen gedegen concurrentie voor publieksbladen. Waarom nog een culinaire glossy kopen, als je gratis een Allerhande kunt krijgen? Waarom nog een beautyblad koopt als je keuze hebt uit vier verschillende gratis alternatieven (zie foto). 

Lees verdre op bladendokter.nl

Carolien Vader

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken