Nederland heeft te veel bladen
- Content
- 4 nov 2013 @ 12:38
- Link
-
Carolien Vader
eigenaar
Bladendokter.nl - PrintVerdienmodellen
- 4 nov 2013 @ 12:38
- Carolien Vader
Sanoma heeft een grote reorganisatie en een strategische herbezinning op de uitgaven aangekondigd. Eerder deze maand gebeurde hetzelfde met Hearst, ANWB Media en WPG. Bij bijna alle uitgeverijen in Nederland vallen ontslagen en is het bezuinigen troef. Is er in Nederland een magazine bubble aan het barsten?
Het is crisis. Tijdschriften behoren immers niet voor iedereen tot de eerste levensbehoefte en worden, in tijden dat de hand op de knip gaat, ook minder verkocht. Deloitte deed onderzoek naar mediaconsumptie onder Britse consumenten. Het onderzoeksinstituut concludeert dat oplage daling vooral cyclisch is en niet structureel en wijst het sobere economische klimaat aan als mogelijke oorzaak voor de malaise in print. Veel uitgevers lijken te lang gehoopt te hebben dat de vraag wel toe zal nemen en bezuinigen nu drastisch en misschien wel te laat.
De crisis is zeker niet de voornaamste oorzaak voor oplagedalingen bij tijdschriften en de teruglopende advertentie-inkomsten voor uitgevers. Nederland heeft de dichtste magazinedichtheid ter wereld. In een piepklein taalgebied concurreren maar liefst 13 huis-tuin- en keukenglossies, 11 auto- en motorbladen, 17 jeugdbladen en 10 baby- en opvoedbladen met elkaar. De markt is overvol en de teruglopende vraag zorgt nu voor problemen bij veel uitgevers.
Verzuiling
De overvloed aan media in Nederland heeft diepe wortels. De verzuiling heeft sterk bijgedragen aan een versnipperd aanbod van kranten, tijdschriften en omroepen. Door digitalisering zijn de productiekosten van tijdschriften de afgelopen decennia sterk gedaald. De behoefte om voor elke niche en elk marktsegment een tijdschrift te maken heeft gezorgd voor een verzadigde markt die zichzelf nu aan het saneren is.
Customer media
Door technologische innovaties in druktechnieken is het produceren van tijdschriften niet alleen goedkoper maar ook veel laagdrempelig geworden. De monopolie van uitgevers verdwijnt en customer media hebben een vlucht genomen. Deze relatiemagazines worden steeds mooier en professioneler en vormen gedegen concurrentie voor publieksbladen. Waarom nog een culinaire glossy kopen, als je gratis een Allerhande kunt krijgen? Waarom nog een beautyblad koopt als je keuze hebt uit vier verschillende gratis alternatieven (zie foto).
Lees verdre op bladendokter.nl
-
Carolien Vader
- Werkt bij: Bladendokter.nl
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.bladendokter.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing