'Gooische Women' en 'New Neighbours' internationaal succes

'Gooische Women' en 'New Neighbours' internationaal succes
  • Content
  • 6 feb 2015 @ 05:00
  • Link
  • Wouter van der Pauw
    Wouter van der Pauw

    creatief directeur, partner
    Brand New Telly Industries
  • Televisie

Het gaat goed met Nederlandstalige content. Gooische Vrouwen breekt meer records dan Lionel Messi bij FC. Barcelona en met series als Penoza, Nieuwe Buren en Danni Lowinski laten alle zenderhuizen zien dat ze meespelen in de strijd om de dramakijker. Maar hoe lang nog?

De toekomst van tv-kijken is niet lineair. RTL heeft met Zwarte Tulp een primeur, het is de eerste Nederlandse dramaserie die alleen voor het internet geproduceerd wordt. Maar hoe zit het met lokaal? Want hoe lang investeren RTL en SBS nog miljoenen in Nederlandstalig drama? Nederland en Vlaanderen hebben in totaal slechts 20 miljoen potentiële kijkers. Het marktpotentieel van Koreaanstalige content alleen al ligt 596% hoger. Laat staan dat van Engelstalige content.

Wereld aan de voeten
De kern van de vraag zit in distributie. Want als SBS & RTL de stap maken naar internationale digitale distributie van Engelstalige content ligt de wereld aan hun voeten. De belemmering van het koperdraadje wordt vervangen door de onbeperkte mogelijkheden van het internet. Nadeel van online distributie is het huidige verdienmodel. Op dit moment zijn de GRP’s van een miljoen kijkers nog een stuk meer waard dan een miljoen skippable pre-rolls. Daarnaast neemt natuurlijk de concurrentie toe. Plots moet hun content concurreren met House of Cards. Maar dat moet het nu ook al.

Daar komt bij dat Nederland een Triple A-status heeft als het gaat om contentproductie. Wij zijn het land van Talpa, Eyeworks en Endemol. Dus wie zegt dat wij de concurrentie niet aan zouden kunnen? Blijft bij mij de vraag hangen: stel dat SBS & RTL succesvol de stap maken, krijgt de NPO dan het monopolie op Nederlandstalige content?

Wouter van der Pauw

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken