Contentmarketeers zorgen voor dagelijkse stroom ideeën

Contentmarketeers zorgen voor dagelijkse stroom ideeën
  • Content
  • 21 apr 2015 @ 00:05
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentDialoogInteractie

Enkele interessante suggesties over het verbeteren van je contentmarketingaanpak die ik onlangs las geef ik graag door: Communicatiemensen die een belangrijke bijdrage leveren aan de contentproductie voor een merk of instelling moeten wekelijks of maandelijks korte brainstromsessies houden met medewerkers uit de directe klantcontactsfeer. Omdat zij weten wat speelt. Omdat zij kunnen aangeven hoe klanten aankijken tegen het merk of de instelling en de visies of meningen die via allerlei kanalen worden geuit. Die meningen helpen om aan die visies en meningen de juiste invalshoeken te verbinden, om deze herkenbaar te maken en nog meer aanzetten tot interactie of dialoog.

Dit soort brainstorms zijn zeer inspirerend voor de makers van de content.
Veel merken en instellingen werken met externe bureaus voor de totstandkoming van deze content. Geef deze bureaus rechtstreeks toegang tot de mensen verantwoordelijk voor het klantcontact.
Een ander goed advies dat ik las gaat over content curatie. (Scott Gattis, 2014)
Wanneer je gebruik maakt van content van derden, gebruik deze dan vooral om een eigen visie te onderbouwen. Er bestaat geen enkel bezwaar tegen het klakkeloos content van derden publiceren, maar het is natuurlijk interessanter als deze content wordt aangevuld met een eigen content, als deze content een opstap is voor een eigen mening.

Peter Kerkhof spreekt in dit verband over het delen van content en daar waarde aan toevoegen (www.peterkerkhof.info). Hij beschrijft de toenemende macht van de consument die al maar meer informatie verspreid via sociale media. Als merk of instelling moet je daar nadrukkelijk rekening mee houden. Of misschien nog wel meer. Je kunt er niet om heen. Content cureren en duiden met een eigen visie is een uitnodiging voor consumenten daarop te reageren.
Wat ik ook een goede suggestie vind: post blogs en artikelen meer keren. Graag telkens met een nieuwe headline. Wanneer je iets post, herhaal dit dan een of twee keer later die dag, de volgende dag, later in de week enzo voort. Houd natuurlijk in de gaten welke headlines of welke woorden goed scoren.

Dat wil overigens niet zeggen dat bij een goede contentmarketingstrategie geen dagelijkse stroom ideeën hoort die bruikbaar is binnen die strategie. Maar waar haal je meer dan 250 goede contentideeën per jaar vandaan. Van je bureau? Dat lijkt onmogelijk. Crowd source is in dit kader een makkelijke en unieke aanpak. Vis in de eigen organisatie naar relevante contentideeën. Zorg voor een laagdrempelige aanpak en beloon medewerkers die veel leveren. Stimuleer het leveren van goede ideeën. Of werk, zoals ik in het begin van dit blogje al betoogde, geef je bureau toegang tot de mensen die direct contact hebben met klanten. Laat ze kennis uitwisselen omdat dit enorm inspireert en de ideeënstroom gaande houdt. Beter te veel dan te weinig ideeën.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken