Total Design doet brand refresh voor Kooyman DHZ-winkels

Total Design doet brand refresh voor Kooyman DHZ-winkels
  • Design
  • 31 jan 2024 @ 08:45
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Kooyman DHZ-winkels in het Caribisch gebied heeft een brand refresh gekregen met hulp van Total Design. De winkelketen had behoefte aan een verbreding van haar identity, inclusief heldere guidelines.

Kooyman heeft 8 vestigingen en meer dan 650 medewerkers op het gebied van hardware, bouwmaterialen en home improvement op Curaçao, Aruba, Barbados, Bonaire en St. Maarten. De merkessentie van Kooyman is ‘Samen bouwen aan een betere toekomst.’

De straten van Curaçao staan bekend om hun overvloed aan kleuren. Het kleurrijke centrum van Willemstad heeft dan ook een plaats op de Unesco Werelderfgoedlijst. De nieuwe visuele identiteit sluit aan bij deze levendige geschiedenis. De keten ondergaat een transformatie die hen terugbrengt naar het Caribische karakter: opvallend en kleurrijk. Het vertegenwoordigt de cultuur en daarmee de plekken waar de stores zijn gevestigd, het personeel dat bij Kooyman werkt en de klanten die de stores dagelijks bezoeken.

Eén van de belangrijkste elementen in de visuele identiteit van Kooyman zijn de kleurrijke stijlelementen. Het stijlelement is geïnspireerd door de Madras, een kleurrijk ruitpatroon die gebruikt wordt bij het maken van Antilliaanse traditionele kleding. De introductie van de Madras in het Caribisch gebied is het perfecte voorbeeld van hoe stof de identiteit van een cultuur kan vertegenwoordigen.

De patronen creëren een samenhangende, heldere look en feel voor Kooyman. Elk patroon bestaat uit vier velden, maar kan in verschillende vormen en maten worden weergegeven.

Logo
Het Kooyman logo zorgt voor herkenbaarheid, het is het boegbeeld van de organisatie. Herkenbaarheid gedijt niet bij grote veranderingen. Kooyman heeft een iconisch logo en is bekend bij de doelgroep. De cirkel met de K is al van veraf herkenbaar, daarom is het zo belangrijk om jdeze vorm zo herkenbaar mogelijk te houden. Het ronde element van het logo komt terug in de speelse nieuwe typografie. En het gebruik van onderkast zorgt voor een verbetering van de leesbaarheid. Het voelt daarnaast door de ronde vormen ook minder afstandelijkheid. Het stramien op de achtergrond is tot slot de laatste onzichtbare vormbepaler, die tot in de kleinste details werkt.

Het geselecteerde lettertype heeft een dynamische en charismatische reeks vormen. De ronde elementen van dit schreefloze font zorgt voor de verbinding van het logo. Het lettertype creëert tevens een balans tussen de vierkante patronen uit de stijlelementen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken