Guinness-bier zet in op Congolese cult

Guinness-bier zet in op Congolese cult
  • Food-en-retail
  • 15 jan 2014 @ 09:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsMarketing

Na een roemruchte uiting met een rolstoelbasketballer, zet het Ierse biermerk Guinness nu een volgende stap in haar legendarische campagnes. Daarvoor wordt de spotlight gericht op een nieuwe trend in Congo: die van heren -en dames- die zich uitermate, we kunnen wel zeggen extreem goed kleden. Het zijn de zogenaamde 'Sapeurs'. En daar hoort een pikzwart biertje bij of eigenlijk een 'ruby red'-biertje, wat door Guinness zelf bevestigd wordt.

De Sapeurs, die overdag gewone banen hebben, komen na het werk 's avonds in Brazzaville samen. 'Door hun attitude demonstreren deze mensen dat je onder welke omstandigheden dan ook, je altijd kan kiezen wie je bent', licht Guinness cmo voor West Europa Stephen O'Kelly toe. 's Avonds drinken de smaakvolle Afrikanen Guinness, een bier van hoge gisting, met een alcoholpercentage van 8%. Hiervoor scoorde zijn team al met de emotionele rolstoel-film, waarbij veel dijenkets-commercials van de concurrentie mager afsteken. De naam van de nieuwe 'Sapeurs'-commercial is gebaseerd op Franse slang voor 'stijlvol gekleden'.

Primeur
Het Londense bureau AMV BBDO maakte de film, waarvan binnenkort ook een docu volgt via de corporate site Guinness.com. Het Ierse biermerk sleepte eerder talloze prijzen in de wacht met de campagne 'Not everything in black and white makes sense', waarvan deze van bureau O&M overigens nooit is uitgezonden. Hieronder als eerste in Nederland te zien de nieuwste Guinness film, het doorsturen waard. Guinness wordt tegenwoordig in verschillende varianten in 51 landen gebrouwen en het wordt in 150 landen verkocht. (PvWK)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken