AB Inbev bevlekt blazoen brouwerijen met ontruiming café De Karseboom

AB Inbev bevlekt blazoen brouwerijen met ontruiming café De Karseboom
  • Food-en-retail
  • 14 sep 2015 @ 15:22
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Van je huurbaas moet je het maar hebben. Dat zullen huidige en mogelijk nieuwe pachters van kroegen vaker denken als ze de naam AB Inbev horen, na de lopende affaire met het succesvolle en populaire Amersfoortse café De Karseboom. Deze hotspot wordt aanstaande woensdag waarschijnlijk door de bierbrouwerij ontruimd.

Er is geen schuld. Leveringen van bier en drank betaalt uitbater Thomas Kruip altijd direct. Sterker nog: hij betaalt meer, zodat hij een spaarpotje bij de brouwer opbouwt, meldt DFT. 'AB Inbev erkent dan ook dat Kruip een bedrag van maar liefst 46.000 euro tegoed heeft van de brouwer. Volgens Kruip ligt dat bedrag echter nog een stuk hoger. Volgens de accountant van Kruip heeft het er alle schijn van dat er potentiële huurders in de rij staan voor het pand in Amersfoort. De Amersfoortse cafébaas is daarmee het slachtoffer van zijn eigen succes.'

'De relatie met AB Inbev is niet goed. Maar het rechtvaardigt in de verste verte geen uitzetting', reageert de accountant van De Karseboom in de krant van wakker Nederland. 'Bij branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland kijken ze niet op van het conflict van de Amersfoorste kroeg met de grote bierbrouwer. “Bier is keiharde business”, laat een woordvoerder weten. “De zaak van De Karseboom is weer een schrijnend voorbeeld van een blijkbaar ernstig verstoorde relatie tussen de horecaondernemer en brouwer. Met grote gevolgen voor de ondernemer. KHN ziet dat vooral pandgebonden ondernemers het nakijken hebben als de relatie verstoord raakt.” Ook Tom van Erven Dorens, die horeca adviseert bij het kiezen van een brouwer, staat niet te kijken van de knallende ruzie. “In het verleden heb ik meermalen de huurcontracten van Inbev onder ogen gehad. Deze zijn zeer in het nadeel van de ondernemer. Er staan juridische voorwaarden in, die je normaliter niet tegenkomt in gewone winkelruimte contracten”, zegt hij.'

Intussen is een petitie opgesteld en heeft de omliggende horeca zijn steun uitgesproken. Kruip heeft de hulp ingeroepen van de bekende horeca-advocaat Raoul Meester.

Hebberig en infideel
Het vertrouwen in de Belgische megabrouwerij als huisbaas heeft door de schijnbaar hebberige en infidele affaire in elk geval al een flinke knauw gekregen. AB InBev, bekend van onder meer de merken Jupiler en Hertog Jan, heeft sinds 2002 een huurovereenkomst met Kruip. 'Helaas kwam de heer Kruip regelmatig zijn verplichtingen niet na',  zo zei woordvoerder Kim Vogten begin juli tegen het AD. Thomas Kruip stelt dat er door een chaotische administratie PIN-betalingen voor cash zijn geregistreerd bij leveringen door AB InBev en dat hij juist recht op een overschot heeft. Aan een grote verbouwing in De Karseboom heeft InBev volgens hem niet genoeg bijgedragen.

Huisbier uit tap en krat
In Amsterdam besloot de oud-uitbater van Dansen bij Jansen al eens om naast het verplichte merk tapbier een ander merk uit kratten te gaan aanbieden, om onder het wurgcontract en woekerprijzen uit te komen. Je zou toch denken dat zoeken naar een gezamenlijk belang het uitgangspunt tussen brouwer en kroegbazen zou zijn, in plaats van de strijd die we nu in Amersfoort zien. (bronnen: DFT, AD en MT)

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken