[interview] Maureen Mijnke: 'AirDnD wil alle hobbychefs hun kookpassie laten delen'

[interview] Maureen Mijnke: 'AirDnD wil alle hobbychefs hun kookpassie laten delen'
  • Food-en-retail
  • 21 mrt 2017 @ 09:02
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • NieuwkomersFoodKlanten

Tot en met 26 maart organiseert AirDnD (Drink 'n Dine, red.) de Huiskamerrestaurantweek in Amsterdam. Dit is niet geheel tot de geruststelling van de KHN (zie onze berichtgeving gister). AirDnD is zich echter van geen kwaad bewust. Het platform waarop je als thuiskok een huiskamerrestaurant kan starten, telt sinds de oprichting dan ook al 2000 hobbychefs. Consumenten kunnen er prive-eethuisjes zoeken, boeken en beoordelen en dat gaat als een tierelier. Tijd voor een interview met Maureen Mijinke, ceo AirDnD die als marketeer het vak leerde. 'Resultaten wijzen uit dat er ook behoefte is aan deze nieuwe manier van dineren.'

1. Stel jezelf graag voor, wat heb je met marketing? Wat is AirDnD?
'Ik ben Maureen Mijinke, ceo AirDnD. AirDnD.nl is het online platform waar je een huiskamerrestaurant kan starten, zoeken, boeken en beoordelen. Sinds de oprichting eind oktober 2015 zijn er meer dan 2000 hobbychefs geregistreerd op onze website en is er aanbod in meer dan 200 gemeenten in Nederland. Afgelopen zomer is een langgekoesterde droom in vervulling gegaan en ben ik ondernemer geworden bij AirDnD.nl. Na jarenlang bij gevestigde organisaties als L’Oréal en jammerk Bonne Maman verschillende marketing- en salesrollen te hebben vervuld, is mijn doel nu om start-up AirDnD.nl naar de volgende fase te brengen: meer bekendheid geven aan het platform zodat uiteindelijk al onze hobbychefs hun passie voor koken kunnen delen.'

2. Op welke insight is deze week gebouwd? Is er markt voor?
'De deeleconomie toont aan dat er behoefte is om te delen. Ook op het gebied van eten. Wekelijks melden zich nieuwe chefs aan op AirDnD.nl . Boekingen vinden plaats en reviews zijn hoog: gemiddelde review is 4,8 op basis van 5. We merken wel dat uit eten gaan in een huiskamerrestaurant nog relatief onbekend is. Om meer bekendheid hier aan te geven organiseren we events waar onze grootste community zich bevindt. Afgelopen oktober het pop-up huiskamerrestaurant bij partner de Markthal in Rotterdam. Nu van 20-26 maart de Huiskamerrestaurantweek in Amsterdam.'  

3. Welke eettrends zie jij voor 2017?
'
De verwachting is dat de behoefte om te delen alleen maar groter wordt. Onze hobbychefs willen heel graag hun passie voor koken delen. Niet alleen aan hun eigen keukentafel, maar ook op andere locaties. Resultaten wijzen uit dat er ook behoefte is aan deze nieuwe manier van dineren. Met een groep vrienden, familie of collega’s in privé sfeer eten op een unieke locatie met persoonlijke service. Maar er zijn ook mensen die graag willen aanschuiven bij een open diner zodat ze lokaal nieuwe mensen leren kennen.

4. Wat doen jullie aan marketing voor AirDnD?
'Als start-up moet je creatief zijn. Voorbeeld hiervan is onze naam.
Daarnaast voeren we de succesvolle campagne ‘Ben of ken jij de beste hobbychef?’ en gebeurt er veel op het gebied van PR. Als voorbeeld afgelopen weekend... (lees hier reactie KHN op MarketingTribune,  red.). Ook organiseren we events en bedenken we samen met onze partners creatieve campagnes. Zoals nu: tot en met 26 maart organiseren we de Huiskamerrestaurantweek in Amsterdam. Onderdeel van de Huiskamerrestaurantweek is een bijzondere ontmoeting tussen tv-chef Roberta Pagnier en hobbychef Tamara. Bij de bereiding van de gerechten maken ze gebruik van een Miele-stoomoven. Roberta citerend: “In de professionele keuken kennen we de voordelen van koken met stoom als geen ander. Ik wil hobbychefs ook graag laten kennismaken met deze manier van gezond en smakelijk koken.”'

5. Nog toekomstplannen?
'In 2017 ligt de focus volledig op verdere uitrol in Nederland. Met de nadruk op de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, waar momenteel onze grootste community zich bevindt. Consumenten bewust maken dat je voor een bijzondere culinaire ervaring bij onze hobbychefs aan het juiste adres bent. In hun huiskamerrestaurant, maar ze komen ook heel graag naar je toe.
Vanaf 2018 willen we over de grens gaan kijken. Maar daarvoor moet Nederland staan als een huis.'

(PvWK)


     Maureen Mijinke, ooit marketeer, nu ceo AirDnD


     Chef Robert en Tamara


     De Amsterdamse deelnemers aan de week op de online-stafkaart

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken