Grappende Tony bekoort niet iedereen

Grappende Tony bekoort niet iedereen
  • Food-en-retail
  • 28 sep 2017 @ 09:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodCommunicatie

Chocolademerk Tony Chocolonely bedoelt het altijd zo goed en vormt meestal een schoolvoorbeeld van 'purpose'. Totdat het merk een verhuizing besloot te verpakken in 'fake news'. De aangekondigde beursgang blijkt een nieuw pop up event en winkeltje in de Beurs van Berlage. Niet iedereen is geamuseerd. 'Ik haat dit soort nepstunts.'

'Zonder ook maar een concessie te willen doen aan waar Tony's Chocoloneley voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten naar het realiseren van onze missie', staat in het persbericht van Tony's eindbaas Henk Jan Belman. Toen de pers ging bellen was hij onbereikbaar.

Later in de middag wordt een video online gezet (zie onder) waarin de ware aard van de beursgang wordt onthuld en de reacties in de media dijenkletsend de revu passeren. TV-presentator Teun van de Keuken die Tony mede oprichtte spreekt van ' een mallotige pr-stunt'. Op Facebook reageert merkstrateeg Mark Woerde (Havas Lemz): 'Hoax, is opening chocowinkel in beursgebouw. Ik haat dit soort nepstunts.'
Vakgenoot Kees Klomp (Karmanomics) vindt het juist wel mooi, maar herkent zich in de kritiek. 'Alsof je slaafvrije chocolade denkt te kopen die toch niet slaafvrij blijkt', reageert Gert-Jan Verstegen gevat op Twitter.

Bewustzijn vergroten
Het nieuws dat ons wel via het fake news over de beursgang moest bereiken, schijnt dat Tony -om het bewustzijn over cacao en chocola te vergroten- dit najaar de Beurs van Berlage 'overneemt'. Als we de PR-afdeling nu ineens mogen geloven, opent Tony’s Brand Store namelijk op 24 november 2017 de deuren voor alle chocofans. In de aanloop hiernaartoe start op 13 oktober de expositie: ‘Bitter Chocolate Stories’ in de Beurs van Berlage. Deze expositie belooft je mee naar West Afrika te nemen. 'Centraal staan indringende foto’s en persoonlijke verhalen van vijftien kinderen die op de cacaoplantages werkten.' Lachen! 

Aandeel
Op 23 november vindt bovendien Tony’s Fair, met als thema ‘Serious Business’, plaats in de Beurs van Berlage. Van het volgende persbericht kunnen we hopelijk weer eerlijke chocola maken. Een beetje dom want verwarrend van Tony, eerst dit fake news, ons dunkt.

(PvWK)





 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken