Action viert verjaardag: 30

Action viert verjaardag: 30
  • Food-en-retail
  • 9 jan 2023 @ 09:40
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributieMarketing

Wat begon met één winkel in het Westfriese Enkhuizen is uitgegroeid tot een Europese retailketen met meer dan 2.200 winkels in tien landen, waarvan 408 in Nederland: Action viert zijn dertigste verjaardag.

Action is al die jaren de snelst groeiende non-food discountretailer van Europa. Ruim 12 miljoen klanten worden wekelijks geholpen door een team van inmiddels meer dan 70.000 werknemers. En het einde is niet in zicht: naast verduurzaming van het assortiment wordt het Europese winkelnetwerk nog verder uitgebreid.

'Feest vieren doe je samen en wie jarig is, trakteert. Het feestjaar is in de winkels en op Action.com al gestart. Klanten van Action kunnen een jaar lang rekenen op extra voordeel en leuke acties', belooft Action vandaag. 

De Action-formule 
Hajir Hajji, CEO van Action, startte 25 jaar geleden bij Action en heeft sinds die tijd zelf meegemaakt hoe vrijwel alle nieuwe winkels vanaf dag één meteen druk bezocht worden: 'We doen het voor onze klanten. Zij staan centraal in alles dat we doen en vinden bij ons een verrassend aanbod tegen de laagste prijs. Onze formule slaat aan in Europa. Aan die formule blijven we trouw.' 

Ook al is en blijft de basis hetzelfde, met inmiddels twaalf distributiecentra in Europa is er in dertig jaar tijd veel veranderd. Op productniveau zit Action niet stil, met zijn sterke focus op verduurzaming en het bieden van een goede kwaliteit tegen de beste prijs. Action neemt ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid met donaties aan onder meer het Rode Kruis, Unicef en People for People. Ook is Action partner van SOS Kinderdorpen en de Johan Cruyff Foundation, met activiteiten gericht op kwetsbare jongeren en kinderen. 

Het Action-team 
Enthousiaste en toegewijde Action-teams werken naar eigen zeggen met plezier en trots voor Action. Hun betrokkenheid bij de winkel en lokale omgeving worden door klanten in alle landen herkend.  

Hajji: 'Al vanaf het begin vormen onze mensen de ruggengraat van Action. Daarom zorgen we ervoor dat ze zich goed voelen met wat wij ‘het totale Action-pakket’ noemen. Zo geven onze collega’s aan dat ze positief staan tegenover hun salaris, groei- en ontwikkelingsmogelijkheden, inspraak in werktijden en een goede werk-privébalans. Het Action-teamgevoel zorgt ervoor dat veel collega’s zich al jarenlang bij ons thuis voelen en met ons meegroeien. Kansen bieden aan iedereen, ongeacht opleiding of achtergrond, is een belangrijk deel van het Action-DNA.' 

Verduurzaming toegankelijk maken 
Action wil de komende jaren duurzame producten voor iedereen toegankelijker maken. Hajji: 'Dankzij onze schaalgrootte hebben we de mogelijkheid om klanten duurzame producten van goede kwaliteit tegen de laagste prijs te bieden. Hiermee zien we het als onze verantwoordelijkheid om voortdurend de kwaliteit van onze producten te verbeteren en onze toeleveringsketen en ecologische voetafdruk inzichtelijk te maken.' 

In maart 2023 presenteert Action zijn jaarlijkse 'Update' met daarin meer informatie over de voortgang rondom duurzaamheid, kondigt de jarige discountreus alvast aan.
(PvWK, foto: LVTPR)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken