Full Circle Clothing focust op circulaire levenscycli personeelskleding

Full Circle Clothing focust op circulaire levenscycli personeelskleding
  • Food-en-retail
  • 11 sep 2023 @ 08:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StartupMarketing

Nederlandse start-up Full Circle Clothing brengt een nieuwe vorm van verduurzaming naar de fashionindustrie. Door middel van technologie biedt het organisaties realtime inzicht in de circulaire levenscyclus van personeelskleding.

Daarmee zijn zij naar eigen zeggen een van de spelers die voorop lopen om aan de Europese Green Deal wetgeving van 2030 te voldoen. De innovatie is aanleiding voor de Europese Unie om de start-up financieel te ondersteunen en heeft ertoe geleid dat Vodafone Business de start-up als Fit For the Future erkent.

Bedrijven en organisaties streven naar het behalen van diverse duurzaamheidsdoelstellingen, waar personeelskleding een belangrijk maar veelal vergeten onderdeel van is. Full Circle Clothing stelt organisaties en bedrijven in staat om zich duurzamer te kleden. De start-up ontwerpt kleding met het oog op circulariteit, geproduceerd in Europa en geleverd met een eigen, door derden geverifieerde Life Cycle Analysis, inclusief duurzaamheidsimpact gegevens. Het zorgde in 2022 voor een reductie van 79.000 kg aan CO2, 13.500.000 liter water en werd 1.800 kg katoen van afvalstortplaatsen weggehouden. 

Technologie biedt inzicht in realtime kleding informatie 
De start-up loopt voorop in de fashionindustrie door het trackingsysteem aan duurzaamheidsgegevens te innoveren van QR-codes naar NFC-tags. NFC staat voor Near Field Communication, dat realtime informatie van producten biedt. Samen met software management partner Seritag ontwikkelt Full Circle Clothing een interface voor de nieuwe NFC-tags in de kleding, wat continu inzicht biedt in onder andere gegevens over de levenscyclus van het kledingstuk, de prijstransparantie, en het materiaalonderhoud. Naast de technologische ontwikkeling houdt Full Circle Clothing ook de circulariteit in stand door oude kledingstukken te recyclen.

Als onderdeel van de Green Deal wetgeving verplicht de Europese Commissie per 2030 dat ieder product voorzien is van een digitaal productpaspoort (DPP); duidelijke, gestructureerde en toegankelijke informatie over de milieu duurzaamheidskenmerken van producten. Dit geldt als onderdeel van de EU-strategie voor duurzaam textiel en ecodesign. Met de koppeling van een interface aan de NFC-tags voorziet Full Circle Clothing ieder kledingstuk van een digitaal productpaspoort en is het op gebied van circulariteit andere fashionpartijen voor.

Op duurzaamheidsmissie binnen fashionindustrie
Oprichters Max van Bree en Constantin Wahle (foto boven) ontvingen recent vanuit de Europese Unie een financiering om de interface voor de NFC-tags verder te ontwikkelen, en ontvingen als erkenning voor deze ontwikkelingen het Fit For the Future-certificaat van Vodafone Business. Mede-oprichter van Full Circle Clothing, Max van Bree: “Dit certificaat betekent dat wij in en naast de fashionindustrie gezien worden als onderneming die het verschil voor de toekomst maakt. De erkenning van Vodafone Business versterkt onze positie en geloofwaardigheid als start-up in de Nederlandse markt. We hopen hiermee extra klanten aan ons te kunnen binden en onze positieve impact op gebied van duurzaamheid binnen de industrie waar te maken.'

Vodafone Business ziet de duurzaamheidsmissie van Full Circle Clothing en de daarbij behorende ontwikkeling van inzicht door middel van NFC-tags als voorbeeld voor de juiste koers in de fashionindustrie. John van Vianen, Executive Director Zakelijke markt VodafoneZiggo: 'Full Circle Clothing laat op gebied van technologie en duurzaamheid binnen de fashionindustrie zien dat het beter kan en moet. Hun ambities zien wij als een inspiratiebron voor anderen, niet alleen in de fashionsector, maar ook voor ondernemingen daarbuiten. Daarom ondersteunen wij hen graag met het Fit For the Future-certificaat.'
(PvWK, beeld: Glasnost)

Full Circle Clothing
'Full Circle Clothing werd in 2020 opgericht door Max van Bree en Constantin Wahle. Na  betrokken te zijn geweest bij het opzetten van meerdere duurzaamheidsprogramma's voor lokale merken zoals Filling Pieces, Bonne Suits en internationaal sportmerk Nike, zetten zij hun duurzaamheidsmissie voort om overconsumptie van natuurlijke hulpbronnen en textielafval in de fashionindustrie te bestrijden. De onderneming biedt organisaties en bedrijven op maat gemaakte, circulaire kledingstukken die zijn gemaakt van 50% gerecycled en 50% biologisch katoen. Het terugnamemodel zorgt voor het recyclen van alle Full Circle Clothing-kleding tot nieuwe kledingstukken. Met de ontwikkeling van de koppeling tussen een interface en NFC-tags in de kleding loopt het in de fashionindustrie vooruit op de Green Deal wetgeving voor 2030. Voor meer informatie, ga naar https://www.fullcirclestudios.eu/.'
(bron: FCC)

Fit For the Future
'FFtF is een zakelijke succesfactor geworden. De term FFtF staat voor een zekere fitheid en flexibiliteit waarmee een organisatie uitdagingen beter aan kan. De criteria:

  • Positieve instelling tegenover verandering. Ze zien verandering als een kans en zijn enthousiast over de toekomst.
  • Open voor nieuwe technologie. Ze begrijpen dat technologie kan helpen om zakelijke uitdagingen op te lossen.
  • Plannen voor technologie. Ze hebben routekaarten opgesteld voor hoe technologie hun werkwijze kan veranderen.
  • Gedetailleerde strategieën. Ze hebben bredere bedrijfsstrategieën voor de toekomst die gedocumenteerd zijn, specifiek, gefinancierd en gebaseerd op cijfers.
  • Ze zijn op de hoogte van nieuwe trends. Ze proberen de krachten te begrijpen waaraan hun bedrijf onderhevig is. En ze krijgen hulp van belangrijke opinieleiders.
  • Flexibel. Ze kunnen snel reageren op nieuwe trends of uitdagingen en brengen hun producten of diensten sneller op de markt dan andere bedrijven.'

(bron: FFtF)

Over VodafoneZiggo
'VodafoneZiggo is een toonaangevend Nederlands bedrijf dat vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten levert aan consumenten en bedrijven. Sinds 30 april 2023 hebben we 5,5 miljoen mobiele, bijna 4 miljoen tv-, meer dan 3 miljoen vast breedband internet en een kleine 2 miljoen vaste telefonie klanten. VodafoneZiggo is een 50/50 joint venture van Liberty Global, het grootste internationale tv en breedbandinternet bedrijf, en Vodafone Group, een van 's werelds grootste telecommunicatiebedrijven. Voor meer informatie, ga naar www.vodafoneziggo.nl.'

(bron: VZ)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken