Een thee teveel

Een thee teveel
  • Food-en-retail
  • 8 jul 2014 @ 14:40
  • Link
  • Danielle Robben
    Danielle Robben

    Marketing & E-commerce Consultant
    Eperium
  • WebwinkelFood

Onze blogger en marketeer Danielle Robben toetst, test en kritiseert als een soort 'Johannes van Dam van de retail' om de twee weken formules, waarbij vergelijkend warenonderzoek niet wordt geschuwd. Ze gaat hiertoe online shoppen en vergelijkt twee bijzondere winkels op positionering, usabilty en natuurlijk ook delivery. 'Deze week vergelijk ik de nummer 1 en 2 theeverkopers op de eerste pagina van Google.'


Teabar punt nl
Waar vind je een bar waar je serieus een tijdje kunt vertoeven om je te vergapen aan alle theetjes en bijbehoren: in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. De Teabar. Een heerlijke winkel die ook online verkoopt. Dus ben ik daar ook een kijkje gaan nemen.

De homepage is fris en overzichtelijk. De categorieën staan overzichtelijk op een rij. Ik ben een groene thee addict, dus vind snel mijn weg. Eerst even lezen. Ik zie een t teveel (zou grappig zijn als dat continu werd doorgevoerd op een thee-site) en de doorklik geeft een foutmelding. Oef. Mag toch niet meer in deze tijd. Terug naar start en naar groen. Ratings! Altijd goed. Zelf kies ik voor producten waar natuurlijke een positieve review of rating vermeld staat. Maar ik zie wel meteen aan de hoeveelheid grijze sterren dat slechts een enkeling dit doet. Jammer. Alleen vermelden indien ingevuld werkt beter, thee-baristos.

“Genmaicha” klinkt lekker en er plopt een reuze bak met Japanse stokjes omhoog. Dit veroorzaakt bij mij bijna een afhaakmomemtje. Weg met die stokken. Want niets maar dan ook niets versterkt dit soort plaatjes de heerlijke smaken van echte thee. Zelfs een zonnebank popt op. De keuze valt dan toch op de thee met de beste rating. Zo makkelijk gaat dat bij mij dus! Ik kies een zakje van 100 gram. Moet toch door de brievenbus kunnen. Voeg daar nog een thee met een goede rating aan toe – om het wat moeilijker qua verzenden te maken - en vervolg mijn weg naar de kassa.

In de fatfooter vind ik achtergrondinformatie over thee en advies over het gebruik. De bestel- en bezorgprocedure, klantenservice en andere zaken. Bezorgen boven de 50 euro is gratis. Dat bedrag mag van mij wel naar beneden. Snel en simpel krijg ik bij de checkout een eigen account. Heel overzichtelijk met: geschiedenis, creditnota’s, de gebruikte adressen, persoonlijke gegegevens, verlanglijst, waardebonnen en terug naar home. Goed gedaan!

Teabar levert ook aan horeca en komt zelfs binenkort met een B2B shop! Op weg naar een omnichannel propositie. Puntje(s) erbij!


Food for thought
Het is heel erg lastig om thee te fotograferen, maar probeer een vorm te vinden die de associatie met de smaken van de thee versterkt. Dus geen zonnebank tonen bij sunshine thee en geen Jezus bij white delight. Productfotografie is cruciaal!


Tea 4 you punt nl
'Over ons: Tea 4 you is een online losse theewinkel' (euuuh watttt?). Lekker los dus.

De entree ziet er sfeervol uit. Ik scan de homepage. Duidelijke categorieën en aantrekkelijke fotografie. Ik klik wat in het rond. Heel eerlijk: de usability laat hier en daar te wensen over. Voordat ik het door heb weet ik niet meer waar ik ben en moet ik terug naar home. Om naar de thee van mijn voorkeur te gaan moet ik even goed kijken welke foto bij welke productgroep hoort. Eenmaal uitgevonden ga ik ook hier naar de Groene thee. Fijn dat de verzendkosten er bij staan. Dat neemt meteen onduidelijkheid weg.

Slim gedaan is de rating die overal terugkomt en tegelijkertijd ook hetzelfde is. Het geeft het gevoel dat ik op de goede plek ben. Wel jammer dat alles loopt via de site www.kiyoh.nl en dat daarom ook hun logo aanwezig is op de site. Geeft het extra vertrouwen? Ik denk het niet, omdat de doelgroep deze ratingsite waarschijnlijk niet kent. Wel 54 beoordelingen.

Wat ik echt goed vind, is dat er soms ook een foto van de echte theeblaadjes wordt getoond. Geeft sfeer. Zoals bij de Earl Grey Superior. Ook slim zijn de “thema’s” of zoals zij het noemen “theemomentje”. Zo kun je iemand die net geslaagd is een pakketje thee sturen. Theeweetjes is gewoon goed en verdient een prominentere plek in de shop. En je kunt ook verschillende soorten suiker kopen. Ze doen er dus alles aan om thee naar een hoger niveau te tillen en het als ideaal (online) cadeau neer te zetten.

Food for tought
De button “nieuw” begrijp ik niet zo goed. We hebben het niet over fashion waar 4x per jaar een nieuwe collectie wordt uitgebracht. Maar wat kun je wel 4 keer per jaar uitbrengen? Precies! De seizoenslijn…Dan kunnen de nieuwe maatschepjes etc. gewoon in de categorie: accessoires.

En daar waren ze
Teabar stuurde een persoonlijk mailtje na verzending. Heel fijn! Allebei de pakketjes stonden een dag later voor de deur. Teabar heeft veel aandacht besteed aan de verpakking. Speels en fris! Kreeg er ook nog een proefzakje bij. Tea4you ziet er ok uit. De verpakking is netjes. Allebei lekkere thee. Volgende keer een tikkeltje minder heftige smaken. Damn you …ratings.

Mijn rating
Teabar 8
Tea4you 6.5 Danielle Robben

Danielle Robben

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken