Nederlanders kijken 1,5 jaar lang tv-reclame
- Media
- 11 nov 2014 @ 14:23
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - BereikReclamePrintTelevisieOnderzoek
- 11 nov 2014 @ 14:23
- Redactie Media
Als Nederlanders kijken wij anderhalf jaar van ons leven naar tv-reclame, zo becijferde wetenschapstijdschrift Quest. Voor de liefhebber staat er op de website van Quest ook een test om reclameslogans te herkennen. Voor vakgenoten een makkie, toch?
In totaal 7200 uur, ofwel 300 volledige dagen. Zoveel reclame ziet een gemiddelde Nederlander in zijn hele leven. Kijk je 14 uur per dag (omdat je nu eenmaal ook moet slapen, douchen en eten), dan kijk je in je leven anderhalf jaar achtereen reclame.
Dat ontdekte maandblad Quest toen het de vraag ‘Hoeveel tijd van mijn leven ben ik kwijt aan reclames kijken?’ beantwoordde. De vraag staat in de Quest101, de jaarlijkse Vraag & Antwoord-special waarin de 101 beste vragen van lezers worden beantwoord. Bij de zoektocht naar het antwoord werden onder andere SPOT, de Ster en René van Dammen, kijkcijferexpert van de NPO, geraadpleegd.
Enkele gegevens: Nederlanders zitten gemiddeld per dag bijna 3,5 uur voor de tv. Hoe ouder je wordt, hoe meer televisie-uren je maakt. De 25 zenders waarvan de kijkcijfers van reclameblokken worden bijgehouden, zonden vorig jaar 13.026 uur reclame uit. Een gemiddelde kijker zag daarvan 116 uur. Om tot een totaal te komen is ervan uitgegaan dat de gemiddelde persoon 70 jaar tv kijkt. Daarbij is rekening gehouden met meer/minder reclame-aanbod en meer/minder kijken.
Op Questtest.nl is vanaf vandaag ook de 'Herken de reclameslogan’-test te doen. Die is onderdeel van Quest Test Nederland, het redactionele platform waarop bezoekers binnen acht maanden ruim 600.000 uiteenlopende testen hebben voltooid.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- reclame
- vraag
- test
- televisie
- tv-reclame
- kijken
- magazine
- commercials
- antwoord
- tv-kijken
- bereik
- reclameslogans
- Quest
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing