Omzet Sanoma daalt in eerste kwartaal

Omzet Sanoma daalt in eerste kwartaal
  • Media
  • 30 apr 2015 @ 12:45
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineZakelijkMediaJournalistiekPrint

Mediaconcern Sanoma heeft in het eerste kwartaal 13,3% minder omzet behaald. De teller bleef steken op 380 miljoen euro, daar waar dat een jaar geleden nog ruim 438 miljoen euro was. Ook het bedrijfsresultaat nam verder af: leed het Finse bedrijf in Q1 van 2014 nog een verlies van 4 miljoen euro, nu is dat opgelopen tot 19,9 miljoen euro.

Deze resultaten maakte Sanoma, dat in Nederland uitgever is van onder meer Libelle, Donald Duck en NU.nl, woensdag bekend. Bekijk alle kwartaalcijfers hier

De Sanoma-directie verwacht dat de omzetontwikkeling van de groep over het hele jaar zal uitkomen rond het niveau van 2014. Deze omzet daalde toen met 3,7%. De operationele winstmarge wordt geschat op of boven niveau vorig jaar, namelijk 6,2% van de netto-omzet. 

Harri-Pekka Kaukonen, CEO van Sanoma: 'Our performance in the first three months of 2015 was mixed. The rolling 12 month growth trend improved from -3.7% to -3.2%. This was supported by new media sales, which grew by over 5%. Now close to 40% of our consumer media sales in the Netherlands, Belgium and Finland have been generated from new media products and services during the last 12 months. However, the profitability for the Group was not at a satisfactory level as operating profit declined.'

Over de Nederlandse (en Belgische) markt zegt Kaukonen: 'Media BeNe, the new unit of our Dutch and Belgian media operations, performed quite well in a tough market. The TV advertising market declined in the first quarter. Visibility in TV advertising is poor and volatility between months is high. Our Dutch TV operation had a slightly weaker start to the year in terms of viewing share but SBS was able to achieve organic growth.'

Wat de Nederlandse tijdschriftenmarkt betreft begint volgens Kaukonen de strategie met focustitels zich uit te betalen. 'Cross and upsell is easier with a smaller portfolio and a number of magazines showed growth in the first quarter. Also the press distribution business turned the negative trend to positive as a result of achieving new clients. Overall profitability in Media BeNe was on last year’s level when adjusted for divestments and acquisitions.'



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken