Omzet Sanoma daalt in eerste kwartaal
- Media
- 30 apr 2015 @ 12:45
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlineZakelijkMediaJournalistiekPrint
- 30 apr 2015 @ 12:45
- Redactie Media
Mediaconcern Sanoma heeft in het eerste kwartaal 13,3% minder omzet behaald. De teller bleef steken op 380 miljoen euro, daar waar dat een jaar geleden nog ruim 438 miljoen euro was. Ook het bedrijfsresultaat nam verder af: leed het Finse bedrijf in Q1 van 2014 nog een verlies van 4 miljoen euro, nu is dat opgelopen tot 19,9 miljoen euro.
Deze resultaten maakte Sanoma, dat in Nederland uitgever is van onder meer Libelle, Donald Duck en NU.nl, woensdag bekend. Bekijk alle kwartaalcijfers hier.
De Sanoma-directie verwacht dat de omzetontwikkeling van de groep over het hele jaar zal uitkomen rond het niveau van 2014. Deze omzet daalde toen met 3,7%. De operationele winstmarge wordt geschat op of boven niveau vorig jaar, namelijk 6,2% van de netto-omzet.
Harri-Pekka Kaukonen, CEO van Sanoma: 'Our performance in the first three months of 2015 was mixed. The rolling 12 month growth trend improved from -3.7% to -3.2%. This was supported by new media sales, which grew by over 5%. Now close to 40% of our consumer media sales in the Netherlands, Belgium and Finland have been generated from new media products and services during the last 12 months. However, the profitability for the Group was not at a satisfactory level as operating profit declined.'
Over de Nederlandse (en Belgische) markt zegt Kaukonen: 'Media BeNe, the new unit of our Dutch and Belgian media operations, performed quite well in a tough market. The TV advertising market declined in the first quarter. Visibility in TV advertising is poor and volatility between months is high. Our Dutch TV operation had a slightly weaker start to the year in terms of viewing share but SBS was able to achieve organic growth.'
Wat de Nederlandse tijdschriftenmarkt betreft begint volgens Kaukonen de strategie met focustitels zich uit te betalen. 'Cross and upsell is easier with a smaller portfolio and a number of magazines showed growth in the first quarter. Also the press distribution business turned the negative trend to positive as a result of achieving new clients. Overall profitability in Media BeNe was on last year’s level when adjusted for divestments and acquisitions.'
Q1 info event at the Sanoma house studio with CEO Harri-Pekka Kaukonen and Kim Ignatius @hkauk @SanomaMediaFin pic.twitter.com/ZUCiE53Kyi
— Sanoma (@Sanoma) April 29, 2015
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- cijfers
- Nederland
- verlies
- kwartaalcijfers
- CEO
- omzet
- Sanoma
- resultaten
- Media BeNe
- Finland
- SBS
- Harri-Pekka Kaukonen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing