Sanoma duikt in de rode cijfers

Sanoma duikt in de rode cijfers
  • Media
  • 23 jul 2015 @ 10:45
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaZakelijkJournalistiekMediastrategie

Het Finse mediaconcern Sanoma is in de eerste helft van dit jaar in de rode cijfers terechtgekomen. Het moederbedrijf van onder meer Nu.nl, SBS en Libelle boekte een nettoverlies van 23,2 miljoen euro, tegen een winst van bijna 109 miljoen euro een jaar eerder.

Deze negatieve halfjaarcijfers maakte Sanoma donderdag bekend. Het bedrijf kampt vooral met tegenvallende prestaties in thuismarkt Finland. Die tegenvaller was vorige week al aanleiding om de winstverwachting voor heel 2015 omlaag bij te stellen en die voor volgend jaar helemaal los te laten. In Nederland opereert Sanoma naar eigen zeggen volgens verwachting.

'Twee van onze drie strategische business unites liggen op koers, te weten Media BeNe (België en Nederland, red.) en Learning', aldus CEO Harri-Pekka Kaukonen van Sanoma tijdens de presentatie van de cijfers vanmorgen. De problemen spelen vooral bij het mediabedrijf in Finland zelf. Kaukonen: 'Media BeNe has done major portfolio pruning in magazines and therefore net sales growth was negative. However, Media BeNe was able to increase its profitability. SBS TV operation is gaining momentum. The viewing and advertising share increased in the second quarter compared to the previous year.'

Afschrijvingen en andere eenmalige posten drukten het nettoresultaat in de eerste jaarhelft met ruim 31 miljoen euro. Die tegenvallers staat in schril contrast met de 103 miljoen euro aan meevallers een jaar eerder. De geschoonde operationele winst halveerde ruimschoots tot 29,6 miljoen euro.

De omzet daalde in de eerste jaarhelft met 12,6% tot 849 miljoen euro. Ook in Nederland was sprake van een afname, met name als gevolg van de forse sanering van de tijdschriftenportefeuille die het bedrijf heeft doorgevoerd. Wel verbeterde de winstgevendheid, mede dankzij betere kijkcijfers en reclame-inkomsten bij SBS.

Sanoma heeft het afgelopen kwartaal een bezuinigingsprogramma afgerond waarmee de kosten met 100 miljoen euro zijn verlaagd. Volgens topman Kaukonen is evenwel verdere stroomlijning noodzakelijk om de resultaten te verbeteren. Met name in Finland dreigen extra bezuinigingen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken