Mediahuis wil advertentietak televisie van Talpa inlijven
- Media
- 16 jan 2023 @ 10:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - SalesMiddelenMerkenMarketing
- 16 jan 2023 @ 10:01
- Peter van Woensel Kooy
Mediahuis Nederland wil de advertentietak van de televisiestations van Talpa overnemen. Dit zou de bezwaren van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa mogelijk wegnemen.
Dat hoopt althans Talpa, aldus het Noordhollands Dagblad. De overeenkomst tussen Mediahuis en Talpa moet ‘duidelijkheid brengen naar de markt’, zegt Pim Schmitz, ceo van Talpa Network op Villamedia. Mediahuis zal dan de advertenties en sponsoring verkopen voor de tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Voor zover bekend geldt de overeenkomst niet voor de radiozenders van Talpa (Radio 538, Radio 10, Radio Veronica en SkyRadio).
Derde partij
Door de voorgenomen verkoop blijven er drie partijen over die de advertentiemarkt op de televisie beheren: de Ster (NPO), RTL en Mediahuis. ‘Dat een derde partij advertentieruimte verkoopt van andere zenders is een veel voorkomende praktijk in Nederland. Wij zelf verkopen momenteel bijvoorbeeld advertentieruimte van de BBC’, vervolgt Schmitz. 'De overeenkomst zorgt ervoor dat de inkomsten van Talpa en RTL gedeeltelijk afhankelijk zijn van een extern bedrijf.' Lees hier verder.
Het onderbrengen van de advertentieverkoop voor de tv-zenders bij Mediahuis is een vergaande stap. Talpa legt de financiële basis van de commerciële zenders feitelijk in handen van een derde bedrijf.
Rien van Beemen, ceo van Mediahuis Nederland, zei vrijdag 13 januari nog tegen de Telegraaf dat het contract een lange looptijd heeft. ‘We willen aan adverteerders straks een geïntegreerd cross-mediaal aanbod doen. Dus naast print en online ook televisie kunnen aanbieden.’ Mediahuis krijgt volgens Van Beemen volledige zeggenschap over de prijzen, keuze voor adverteerders en sponsormogelijkheden. ‘Er is geen enkele mogelijkheid dat RTL-Talpa via een omweg het beleid rond adverteerders kan bepalen voor ons.’
(PvWK, bronnen: Villamedia en NHD, beeld: Mediahuis.nl)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ziggo Sport verwerft triple CL... 30-04-2024
- Ster realiseert 201 miljoen euro in... 30-04-2024
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing