[column] Televisie
- Media
- 29 mrt 2023 @ 09:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 mrt 2023 @ 09:06
- Sjaak Hoogkamer
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
De usual suspects zijn uiteraard ruim vertegenwoordigd en in de top-10 komen we de allerbekendste tegen, zoals Albert Heijn, Lidl, A.S. Watson (onder meer Kruidvat) en Unilever = top-4. Het is vaak stuivertje wisselen, maar heel grote verschuivingen zijn er eigenlijk niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk zoals dit jaar Amazon, Samsung, Nuts Groep en PepsiCo die aardige sprongen omhoog maken in de totale ranking.
Opvallend is elk jaar ook dat de uitkomsten redelijk voorspelbaar zijn, ook in de besteding per mediumtype. Glansrijke winnaar is en blijft tv dat schijnbaar moeiteloos miljoenen binnenharkt en dat terwijl goeroes al jarenlang het einde van de televisie als kanaal aankondigen... Uiteraard is online display een sterke tweede, maar zelfs die blijft bij sommige spelers echt in de schaduw staan van tv. We doen nog een beetje radio en OOH erbij en dan is de poet wel op. Champions League in de media, helaas zo voorspelbaar als het maar kan zijn.
Adverteerders zullen uiteraard allemaal hun eigen beweegredenen hebben om het budget op deze manier te verdelen. Marketingtechnisch gezien is dit waarschijnlijk prima onderbouwd, maar mij bekruipt het gevoel dat risico en lef geen grote rol zullen spelen in het mediaspelletje. Tv blijft king, wat mediawatchers er ook van mogen vinden. Tv blijft een trouwe hond, die met de bekende trucjes geen moeite heeft. Zou ChatGPT, en AI in het algemeen, de marketeer nog op andere, originele gedachten kunnen brengen? Denk het niet, want ook dat is nog een onvoorspelbaar, gevaarlijk speeltje…
Dit is het editorial uit MT04, 2023, de Top-100 Adversteerders-editie.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- [column] Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering,...
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- Nieuwe campagne Primark
- Ster realiseert 201 miljoen euro in 2023, verwacht minder
Laatste Nieuws
- Ster realiseert 201 miljoen euro in... 30-04-2024
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing