[column] Top 5-TikTok-trends: CEO van TikTok, Coolblue en zin in de zomer

[column] Top 5-TikTok-trends: CEO van TikTok, Coolblue en zin in de zomer
  • Media
  • 31 mrt 2023 @ 08:16
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.        NIEUWS: CEO van TikTok

Het was overal in het nieuws; de CEO van TikTok, Shou Crew, is afgelopen week ondervraagd door het Amerikaanse congres. De Amerikanen maken zich zorgen over de invloed die TikTok heeft op kinderen onder de achttien jaar en vragen zich af of de app wel genoeg doet om hen te beschermen. Ook is Crew flink aan de tand gevoeld over de dataveiligheid en privacy. De vete tussen TikTok en de westerse grootmacht is nog niet opgelost en belooft een lange juridische strijd te worden, die volgens de Amerikanen slechts twee kanten op kan: óf TikTok moet verkocht worden aan een Amerikaans bedrijf, óf de app moet verboden worden in ‘The States’. Gebruikers willen de app in ieder geval voor geen goud missen. Onder de video van Crew uiten TikTokkers massaal hun support en drukken hun schaamte uit over hoe het Amerikaanse congres zich heeft gedragen in de verhoring. Wat ons betreft een zaak om goed in de gaten te houden; welke veranderingen gaat dit teweeg brengen in de marketingwereld?


@tiktok

Our CEO Shou shares his thoughts about the recent congressional hearing and everything TikTok is doing to make it a safe place to connect, create, share and learn.

♬ original sound - TikTok

2.        SOUND: Zin in de zomer man

De sound van Bizzey en Kraantje Pappie gaat viraal om een duidelijke reden: mensen zijn het regenachtige weer in Nederland zat en ze hebben zin in de zomer! Hilarische TikToks van Nederlanders die het slechte weer proberen te negeren, worden begeleid door deze sound. Ook voor bedrijven is dit een mooie trend om op in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel zin restaurants hebben om hun terrassen te openen, of bouwvakkers die graag met een zonnetje op hun hoofd aan de slag willen? Een bedrijf dat deze trend goed heeft opgepakt, is hotel Van der Valk Dordrecht. Hun video is al bijna een half miljoen keer bekeken en meer dan 21K TikTokkers hebben op de vind-ik-leuk-knop gedrukt.

 



3.        VIDEO: 1-aprilgrap van Coolblue

Coolblue komt met een nieuw product, de Yamuda, een slimme energie-bespaarassistent gebaseerd op AI (Artificial Intelligence). Het product speelt in op twee actualiteiten: de snel groeiende impact én ontwikkeling van AI, en de hoge energieprijzen. Die combinatie heeft ervoor gezorgd dat deze video in slechts twee dagen viral is gegaan met momenteel 2M views. Da’s natuurlijk een gouden start voor zo’n kekke nieuwkomer in het assortiment, al betwijfelen wij of dit brutale product er echt gaat komen. Wij wachten 1 april rustig af… ;)


@coolblue_nl Nieuw: Yamuda. Zo wordt energie besparen een eitje. Meld je nu aan in de Coolblue App en maak kans op een gratis startpakket. #CoolblueEnergie #eitje #ampereverbruiken ♬ origineel geluid - Coolblue_NL

4.        SOUND: Selma Omari - Katinka

De stem van Selma Omari, voor velen bekend als de ex van Boef, is in 2021 al viraal gegaan op het platform. Deze week is dat opnieuw het geval dankzij één van haar uitspattingen in het RTL-programma De Verraders. Ditmaal spreekt de pittige tante uit dat ze “nou eenmaal een intense persoonlijkheid heeft”, wat tiktokgebruikers topmateriaal biedt voor een gloednieuwe Selma Omari-lipsync. Hoe je dit kunt inzetten als marketeer? Gebruik het fragment bijvoorbeeld om herkenbare situaties te illustreren op de werkvloer, zoals gedaan in dit lollige voorbeeld.



5.        ACCOUNT: Albert Heijn Bilthoven

In week elf deelden we de viral ‘supermarkt domino’-video van Hoogvliet Woudenberg, waarin kriskras door de winkel een spectaculair dominoparcours van kratjes werd omgegooid. “Dat kunnen wij ook”, moet concurrent Albert Heijn Bilthoven gedacht hebben. Medewerkers van het filiaal besloten eveneens aan de gang te gaan met eindeloos veel kratten en een lege winkelvloer, en ook zij trekken hiermee digitaal volle zalen. In minder dan 24 uur staat de teller al op 316K views, waarschijnlijk ook vanwege de íets minder geslaagde (maar daardoor wel weer grappige) uitvoering van deze Domino D-Day supermarkt-editie. Is hiermee de start van een nieuwe trend een feit?

 


@appiebilthoven Je kan niet altijd 6 gooien… @Hoogvliet Woudenberg ♬ Circus Music - The Hit Crew Kids

C2B is een creative content agency, gespecialiseerd in bedenken, maken en verspreiden van Content Worth Sharing.

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken