[column] Armoede marketing

[column] Armoede marketing
  • Media
  • 20 sep 2023 @ 13:04
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Al wekenlang gonst het in politiek Den Haag dat het bestaansrecht van Nederlanders te veel onder druk staat en dat mensen in armoede geholpen moeten worden. Kans voor grote bedrijven en merken om via donaties en hulp een sterker imago te krijgen?

Het CPB-rapport, dat recent uitkwam en waaruit blijkt dat armoede in Nederland de komende tijd flink zal toenemen, is hard aangekomen in Den Haag. Alle politieke partijen zullen in de komende verkiezingscampagnes die bestaanszekerheid en de betaalbaarheid daarvan tot hun belangrijkste inzet maken. Ook de koning stelde in zijn jaarlijkse troonrede het bestaansrecht van burgers centraal. De media springen hier gretig op in, het woordje bestaansrecht is nu al het Woord van het Jaar… Fabrikanten, merken en bedrijven blijken gevoelig voor de armoedeprikkel en geven het een plek in hun marketing. De ‘armoede marketing’ lijkt geboren…

Remeha geeft gratis warmtepompen weg

De Apeldoornse cv-ketelfabrikant Remeha geeft sinds kort gratis warmtepompen weg aan mensen die last hebben van energiearmoede. Remeha opende eind vorige maand een nieuwe warmtepompfabriek in Apeldoorn en bedacht er een nobele actie bij. Voor iedere honderd warmtepompen die Remeha in Apeldoorn verkoopt, doet het bedrijf er eentje cadeau aan ‘huishoudens die onder de armoedegrens leven’. Met een hybride warmtepomp kun je tot 70 procent besparen op het gasverbruik. En dat tikt dan lekker aan. Ook installatie kost niks. Remeha verklaart: ”We helpen de gemeente Apeldoorn verduurzamen en wij leveren tegelijk graag een maatschappelijke bijdrage in de strijd tegen energiearmoede in de gemeente waar wij geworteld zijn.”

Onderkant formulier

Voorwaarde is dat het inkomen onder de armoedegrens van 1533 euro netto per maand moet liggen. En de woning moet geschikt zijn voor een hybride warmtepomp. De gemeente stelt een loket open voor aanmeldingen. De selectie gebeurt door een jury met ingezetenen van de gemeente Apeldoorn en Remeha. Een mooi maatschappelijk initiatief wat weinig kosten vraagt (1 op de 100) en tegelijk veel free publicity oplevert. En belangrijker nog: het zal het vermoedelijk neutrale merkimago van Remeha een sterke positieve impuls geven.

Remeha heeft de actie opgezet vanuit de intrinsieke motivatie om huishoudens te helpen hun energiekosten en CO2-uitstoot te reduceren. Voor de marketing hoeven we het eigenlijk niet te doen, de vraag naar warmtepompen zit al in de lift, zo stelt de woordvoerder.

Linda brengt onverkochte kledingcollecties naar arme gezinnen

De Linda foundation startte met hulp van de Nationale Postcode Loterij onlangs met een online kledingplatform voor arme gezinnen. In de webshop, die binnenkort live gaat, wordt nieuwe kleding aangeboden waar gezinnen - die al bij de foundation bekend zijn - gratis iets kunnen uitzoeken. De NPL € 660.000 bij.

“De kleding die wordt aangeboden op dit nieuwe platform, bestaat uit onverkochte voorraad”, vertelt Linda de Mol. “In plaats van dat al die kleren worden vernietigd of naar landen buiten Europa worden afgevoerd, komt het bij een gezin in Nederland terecht dat het heel goed kan gebruiken. En dat is niet alleen duurzamer, het gaat ook voor heel veel blije gezichten zorgen.’’

Bestaanszekerheid = koopkracht

Zeker supermarktorganisaties springen altijd al graag in op aan aanprijzen van hun zelfverklaarde lage prijzen voor de consument. Dat doen ze eigenlijk het hele jaar door, maar nu met de focus op de bestaanszekerheid en daarmee de koopkracht wordt er driftig geadverteerd door de verschillende retailmerken.

Foto: Dirk

Unilever verplichtte zich al in 2021 om in 2030 alleen nog zaken te doen met bedrijven die hun personeel een leefbaar inkomen geven. Juist om de ‘cirkel van armoede’ te doorbreken, zo stelt Unilever . Behalve idealistische redenen, heeft Unilever ook commerciële redenen om dit te doen. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van wat en van wie ze iets kopen.

Focus op de medemens die het moeilijk heeft

Overigens was er in 20006 ook al een belangrijk initiatief en beloofden grote organisaties als ABN Amro, Shell, TNT en Unilever aan VN-baas Kofi Annan om een grotere verantwoordelijkheid te nemen voor duurzame ontwikkeling en meer te doen aan de bestrijding van armoede in de wereld. Onduidelijk is of ook dat soort grote organisaties zich nu weer melden om de armoede wereldwijd en in Nederland te bestrijden.

Het CPB schatte in augustus 2022 dat het totaal aantal arme personen door de inflatie en achterblijvende loonstijging in Nederland toeneemt van 1,1 miljoen naar bijna 1,3 miljoen.

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat Nederland met zijn sterke economie en bedrijvigheid zoveel mensen heeft, waaronder zeer veel kinderen, die in armoede leven.

De overheid heeft daar een hoofdrol te vervullen, maar de verwachting is daarnaast ook dat steeds meer fabrikanten en organisaties hun verantwoordelijkheid gaan nemen door deze grote groep mensen te helpen met het verbeteren van hun bestaansrecht.

Het is pure winst om als organisatie te kunnen aantonen dat je een groot en groeiend aantal mensen met je acties, producten of diensten uit de armoede hebt weten te trekken. Ik ben ervan overtuigd dat (toekomstige) klanten je hiervoor gaan belonen met hun (extra) aankopen.

Foto boven: Linda foundation.

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken