[column] Top 5-TikTok-trends: proostende glazen, glazen thee en tegenvallende etentjes

[column] Top 5-TikTok-trends: proostende glazen, glazen thee en tegenvallende etentjes
  • Media
  • 8 dec 2023 @ 08:03
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. VIRAL: Thee uit een glas(sss)

Influencertweeling Elise en Vita Boers is al jaren bekend en is na YouTube en Instagram ook op TikTok flink naam aan het maken. Dat doen ze met hun eigen account, maar ook met een gezamenlijk account rondom hun Zus & Zo-podcast, waarvan nu een fragment giga viral gaat. In het fragment bespreken de zussen het gevaar van hete thee drinken uit een glas in plaats van een mok. Hun typische manier van praten (met hun ANG-S-T-igmakende articulatie) en het knullige onderwerp dat ze helemaal binnenstebuiten keren, maakt dat andere TikTokkers - van bekend tot onbekend - het gesprek massaal naspelen. De scène kent al bijna 7K varianten en is marketingwise ook een goede om op in te haken.

 



2. TREND: The 2023 season comes to an end

Nu het eind van het jaar met rasse schreden nadert, delen steeds meer socialgebruikers een terugblik op hún 2023. Ook op TikTok verschijnen de eerste recaps, waarvan er velen op één bepaalde manier geedit zijn. Onder begeleiding van een specifieke sound - die begint met de woorden “And with that, the 2023 season comes to an end, goodnight”, gevolgd door Coldplay’s Viva La Vida - worden beelden van het afgelopen jaar gedeeld. Onder het gedeelte met de voiceover plaats je recent bewegend beeld, gevolgd door snel wisselende foto’s en videobeelden (zo doe je dat precies). De trend is laagdrempelig én bovendien geschikt voor iedere branche. Kom maar door met die emo-eindejaarsvideo’s!

 



3. CAMPAGNE: Duracell

Er wordt ieder jaar reikhalzend naar uitgekeken: mooie, emotionele, vrolijke, hartverwarmende en gevatte kerstcommercials. Dit jaar doet ook batterijenmerk Duracell een duit in het zakje met een reclame waarin het bekende duracelkonijn de redder van het kerstfeest blijkt. Maar bij alleen een commercial blijft het niet, de campagne is groter en bevat zelfs een ludieke marketingstunt: een première op ‘het witte doek’ van ‘The Bunny Saves Christmas’, waarbij de hoofdrolspeler uiteraard niet ontbrak en zijn fans een plezier deed met een meet & greet. Een slimme zet van Duracell om het belang van hun product (dat velen ongetwijfeld goed kunnen gebruiken in al het nieuwe speelgoed dat Klaas en Claus cadeau hebben gedaan en doen) nog even extra en nét even anders onder de aandacht te brengen.


@duracellofficial

In mijn première tijdperk..DuracellBunny..

♬ Promoted Music - duracellofficial

4. TREND: Ongemakkelijk vragenvuur

Voor de meesten staat december bol van de etentjes, borrels en andere onderonsjes met vrienden en familie, en dat kan naast gezellig soms ook ongemakkelijk zijn. Er komen immers dikwijls onderwerpen op tafel waar je het stiekem helemaal niet over wil hebben, zoals het halen van je diploma, je zoektocht naar een nieuwe baan, gezinsuitbreiding, het doen van een aanzoek of vervelende kwaaltjes waar je eens iets aan zou moeten doen. Exact dit scenario beelden veel TikTokkers momenteel uit in hun video’s, waarbij ze aan het diner zitten, maar geïrriteerd opstaan en vertrekken zodra er zo’n ongemakkelijk vraag gesteld wordt. Ook influencer Kae Sutherland haakte in op de trend, waarvoor niet alleen de bij deze trend horende sound ‘Destiny’ (een mix van Jason Derulo’s Watcha Say) gebruikt werd, maar ook haar hele familie. Een makkelijke trend waarbij ook typische decembersituaties op de werkvloer uitgebeeld kunnen worden.



5. TREND: Cheers-trend

De laatste trend deze week is wederom gericht op de feestmaand, althans, hij komt wel bijzonder goed van pas in december. We hebben het over de zogenoemde ‘cheers-trend’ waarbij TikTokkers er fanatiek op los proosten. Da’s niet helemaal nieuw, maar er is wel een nieuwe draai aan de trend gegeven met een andere manier van filmen, die enigszins doet denken aan het Droste-effect. Hierbij wordt op de Original Sound van Jvliozzz geproost door iemand in beeld en degene die filmt. Op het moment dat de glazen elkaar raken, verandert het beeld in een foto op een telefoon die weer in de hand blijkt te zitten van degene in beeld, die opnieuw klaar is om te proosten (al dan niet in een nieuwe outfit). Het klinkt ingewikkeld, maar het zien van dit voorbeeld heldert de boel hoogstwaarschijnlijk wel wat op. Hij kost wellicht wel iets meer moeite dan de andere trends in het rijtje van deze week, maar als-ie lukt, heb je wél iets om op te proosten.

 



Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken