[recensie] Hoe Google werkt

[recensie] Hoe Google werkt
  • Online
  • 29 dec 2014 @ 09:45
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Zoekmachine

In dit soepel vertaalde boek beschrijven de auteurs - respectievelijk executive chairman en voormalig SVP of Products van Google - hoe Google als bedrijf werkt, en hoe je een effectief bedrijf opzet. Rond het jaar 2000 hadden oprichters Larry Page en Sergey Brin (met hun bedrijfscultuur) een groep slimme creatieven aangetrokken, die ze de vrije hand lieten. Ze voelden intuïtief aan dat dit de beste manier was, maar wisten niet hoe je een bedrijf opzet en voelden de hete adem van Microsoft in de nek. Daarom trokken ze Schmidt en Rosenberg aan, die hun sporen onder meer hadden verdiend bij respectievelijk Novell en Excite@Home.

Schmidt en Rosenberg moesten in plaats van een traditioneel ondernemingsplan een inspiratiebron voor de slimme creatieven schrijven. Ze ontdekten dat alles wat ze tot nu toe hadden geleerd verkeerd was en dat ze nieuwe regels moesten opstellen om het bedrijf aan te sturen en een werkomgeving te creëren waar mensen het beste uit zichzelf haalden om het bedrijf te laten groeien. Een constante stroom vernieuwende producten was de enige manier om Microsoft af te schudden. Bij Google bleek de beste aanpak hiervoor om de slimme creatieven hun eigen ideeën te laten uitwerken, aangezien zij zich kunnen verplaatsen in de gebruiker.
De inzichten die Schmidt en Rosenberg hebben opgedaan, beschrijven ze in dit boek. Het is opgedeeld in hoofdstukken die de ontwikkeling van een bedrijf weerspiegelen en een handvat vormen voor hoe een effectief bedrijf in elkaar zit.

Deze recensie stond in MarketingTribune 22, 16 december 2014.

tekst Josee Koning
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken