Miljoenenwinst Ajax, maar daling sponsorinkomsten

Miljoenenwinst Ajax, maar daling sponsorinkomsten
  • Sponsoring
  • 17 feb 2014 @ 11:32
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VoetbalSponsoring

Voetbalclub Ajax heeft over de eerste zes maanden van het boekjaar 2013/2014 een nettowinst van 23,9 miljoen euro geboekt. Sponsorinkomsten en de opbrengsten uit business seats en skyboxen daalden echter met in totaal 700.000 euro.

De sponsorinkomsten daalden met 600.000 euro, van 12,1 miljoen euro naar 11,5 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Ajax wijt dit aan de verdwenen variabele inkomsten uit shirtsponsoring.

Eerder betaalde hoofdsponsor Aegon jaarlijks een vast bedrag van 10 miljoen euro per jaar. Een extra bijdrage van 2 miljoen euro was variabel. “Het variabele deel is voor vijftig procent opgebouwd uit premies voor resultaten en voor de helft uit minder harde criteria als sociale media, streetwise en buitenlandse reizen”, vertelde commercieel directeur Henri van der Aat in 2012 aan De Telegraaf.

De inkomsten uit verkochte business seats en skybox-plaatsen zijn gedaald met 100.000 euro naar 4,8 miljoen euro doordat minder skybox-plaatsen zijn verkocht.

De omzet steeg in het laatste halfjaar van 2013 naar 65,8 miljoen euro. De verkoop van voetballers is de grootste inkomstenbron voor de club. Het vertrek van met name Christian Eriksen, Toby Alderweireld en Derk Boerrigter leverde Ajax 18,8 miljoen euro aan vergoedingssommen op.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken