Marketeer Dings: 'Ben & Jerry's Chunky Experience pop-up groot succes'

Marketeer Dings: 'Ben & Jerry's Chunky Experience pop-up groot succes'
  • Food-en-retail
  • 22 sep 2023 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInspiratieMarketing

Lieve Dings werkt als Brand Manager bij Ben & Jerry's en sinds vier jaar in de ijscategorie van Unilever in verschillende rollen binnen Marketing en Digital. We stellen haar (foto m.) zes vragen over afgelopen zomer, over de Ben & Jerry's Chunky Experience pop-up en komende plannen met het merk.

1. Eerst onze vaste aftrap: wat heb je met marketing?

'Mijn passie voor marketing werd hier erg getriggerd door de grote A-merken met rijke historie, waaronder Ben & Jerry’s. Een van de belangrijkste redenen waarom ik bij Ben & Jerry's aan de slag ben gegaan is de driedelige missie. We houden van heerlijk ijs maken, maar ons bedrijf inzetten om de wereld gelijkwaardiger te maken, dat is waar we het uiteindelijk voor doen. In alles wat we doen, in elke tak van ons bedrijf, zetten we rechtvaardigheid voorop. We werken met historisch benadeelde groepen om sociale en economische gelijkheid na te streven. Zo zetten we ons al jaren in voor mensen met een vluchtelingenachtergrond in Nederland.'

2. Hoe is de zomer verlopen voor Ben & Jerry’s in Nederland?

'Het was een drukke, maar oh zo leuke zomer! De lancering van de Sunny Honey Home-pint is een van onze hoogtepunten. Sunny Honey Home bestaat uit romig ijs met citroensmaak,  smeuïge en zoete honing-karamelswirls en koekjes met citroensmaak. De nieuwste pint is in samenwerking met ondernemende nieuwkomers gemaakt en combineert de smaken van hun thuislanden Marokko, Afghanistan en Syrië.

Wat deze smaak zo bijzonder maakt, zijn de mensen die hem hebben gecreëerd en hun passie voor de gebruikte ingrediënten. Acht ondernemende nieuwkomers hebben samen gewerkt met hun bondgenoten van Tern (The Entrepreneurial Refugee Network, red.), DeliteLabs en Ben & Jerry's om een geheel nieuwe ijssmaak te creëren. Een ijssmaak die de culturen van hun thuislanden naar de Ben & Jerry's-ijsfamilie brengt. Een deel van de opbrengst gebruiken we om startende ondernemingen van nieuwkomers te ondersteunen. Ik vertelde hierboven al kort over de sociale missie van Ben & Jerry's, dit is een voorbeeld van een unieke samenwerking die  volledig toe te wijden is aan onze sociale missie.

Daarnaast hebben we meer focus gehad deze zomer op het gemak van de consument. Zo zijn we nu ook mealdeal combinaties aan het integreren op Thuisbezorgd.nl, hierdoor wordt  het makkelijker om te genieten van een dessert tijdens je maaltijd. Dit doen we door een hardlopend gerecht in combinatie met een Ben & Jerry's mini cup aan te bieden. Wist je dat Ben & Jerry's wel 30 minuten goed blijft buiten de vriezer en daarom een ideale snack is bij je online bestelling?

Ook zijn we in deze periode bezig geweest met de voorbereidingen voor de productlanceringen in 2024. Stay spooned want we komen met (h)eerlijk nieuws in het aankomende jaar…'

3. Ha, OK. Kun je ingaan op de Ben & Jerry’s Chunky Experience pop-up? Waarom en op welke insight gebaseerd?

'We hebben in  2023 drie nieuwe Sundae-smaken toegevoegd aan ons bestaande Sundae-assortiment. We waren op zoek naar leuke en creatieve ideeën om de nieuwe smaken te lanceren. Uniek aan Ben & Jerry’s zijn de vernieuwende smaakcombinaties, chunks, swirls & de quircky tone-of-voice. De architectuur van de Sundaes zijn anders dan andere smaken. In deze range hebben we nog meer chunks en swirls toegevoegd aan het ijs. Des te belangrijk om deze boodschap juist te laten landen bij de consument. Wat is er beter dan een Ben & Jerry’s-Favoriet te proeven? Juist ja! Je wilt hem ook voelen, ruiken en beleven. Reden genoeg voor ons om een fysieke experience te organiseren met een spin-off naar online. Gedurende twee weekenden in september, biedt Ben & Jerry fans de mogelijkheid om in de wereld van Ben & Jerry’s te stappen en deel uit te maken van een Sundae-ervaring die je meeneemt door alle lagen van een heerlijke romige pint Ben & Jerry’s. dit  met uiteraard heel veel chunks en swirls. Wanneer je niet fysiek aanwezig kan zijn bij de Chunky Experience, kun je ons volgen op Tiktok en Instagram. Hiermee krijg je alsnog een gevoel van de Ben & Jerry’s wereld.'

4. Wat hoop je hiermee te bereiken?

'Ons doel is om fans en onze doelgroep eraan te herinneren dat Ben & Jerry’s meer is dan alleen een ijsmerk. Het idee om chunks, swirls & fun naar onze fans te brengen in een digitale én fysieke wereld, is samengekomen in deze unieke immersive experience en daar ben ik onwijs trots op!'

5. De pop-up krijgt een vervolg: het tweede openingsweekend aanstaande weekend. Wat kunnen we verwachten?

'Afgelopen weekend werd de Chunky Experience voor iedereen geopend en dit lieten veel fans niet zomaar aan zich voorbij gaan. Rijen dik stonden voor de deur om een glimp op te vangen van de binnenkant van de Ben & Jerry’s wereld. Dat was uiteraard iets waar wij alleen van hebben kunnen dromen. Het doel is om ook komend weekend weer een one-of-a-kind ervaring te creëren. En uiteraard: heel veel gratis ijs!'

6. Nog meer nieuws over Ben & Jerry’s voor Q3 en 4 dat je wilt delen?

'Eén van de dingen die ik alvast kan verklappen, er komt een grote Ben & Jerry's Cookie Dough campagne. Vanaf oktober 2023 zal Ben & Jerry’s zich laten zien met een fun-campagne waar deze "hardloper" centraal staat. Daarnaast liggen we bij Ben & Jerry’s niets liever dan met een dekentje op de bank te genieten van ons fairrukkelijke ijs. Nu de nachten langer worden en het buiten kouder wordt, is dit het perfecte moment om op de bank te chillen met jouw flavourite. Een leuke filmmarathon  is een van de vele momenten waarop Ben & Jerry's mega relevant is voor de koude wintermaanden. Tot slot zetten we in november onze schouders onder een mooie campagne van een maatschappelijke organisatie die de stem van mensen op de vlucht breed wil laten horen. Benieuwd naar onze campagnes in Q4 en aankomend jaar? Neem dan zeker een kijkje op onze socials, zoals Insta via @benjerrysnl.'
(PvWK)

Meer over de Ben & Jerry’s Chunky Experience in Rotterdam klik hier


Impressie van de Chunky Experience
(fotografie: Kirstenvansanten.nl)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken