BoekTok-creators schragen verkoop Boekenweek

BoekTok-creators schragen verkoop Boekenweek
  • Online
  • 18 mrt 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Social mediaInnovatieStrategie

De hashtag #boektok is inmiddels ruim 70.000 keer gebruikt in Nederland, stelt TikTok. Daarmee levert het momenteel veelbesproken sociale medium een belangrijke bijdrage aan het activeren van jonge lezers. Voor het CPNB een reden voor samenwerking.

Op 16 maart 2024 startte de Boekenweek traditioneel met het Boekenbal met een speciale rol voor #Boektok. 'Dit jaar vieren CPNB en TikTok namelijk samen de Boekenweek', vertelt Alexander Jansen van TikTok.

Diverse 'Booktokkers' als @Daansbooks en @Noraleestboeken deden intussen verslag op de rode loper van het Boekenbal j.l. vrijdag en @MoreofNaaz en @Jetweedevader van VPRO's ClubLees deden verslag van het feest zelf via TikTok. De Boekenweekcontent over boeken en lezen via de hastag #boektok is de afgelopen dagen inmiddels al meer dan 70.000 keer gebruikt, aldus TikTok. Samen met de boekmarketeers van CPNB werden boekpakketten verloot onder de gebruikers van de hasthag, ter extra promotie van het lezen in de Boekenweek.

Meer lezers bereiken
'Als een van de meest actieve gemeenschappen op TikTok is #Booktok de plek geworden om #boekentips (8,9 miljoen keer bekeken) en inspiratie voor de #boekenkast (6 miljoen keer bekeken) te vinden, recensies te delen en voor schrijvers en uitgevers om nieuwe lezers te bereiken, melden de partners. Meer informatie over de groei van BoekTok, trends en de samenwerking met CPNB is via deze link te vinden', meldt het sociale medium.

De #BoekTok creators (makers van content) om in de gaten te houden, zijn volgens TikTok:

  • Daniella (26.6K volgers); zij is de zelfbenoemde CEO van #boektok unboxings, die haar lezers de vele boeken laat zien die ze koopt en leest. Haar favoriete genres zijn YA en fantasy en ze neemt haar volgers mee op haar D&D-reis.
  • Paula (5K volgers); bij haar zie je vooral voor haar kleurrijke en volle boekenkast, waar ze haar maandelijkse reads deelt, haar recente aankopen laat zien en tips geeft in uiteenlopende genres, waaronder YA, Nederlandse literatuur en romantiek.
  • Melissa (149,2K volgers); zij geeft boekaanbevelingen op haar eigenzinnige, grappige manier. Ze houdt zich bezig met veel verschillende genres en leest een post in het Engels. Naast boekentips brengt ze ook opkomende auteurs onder de aandacht.
  • Dilayra (193,8K volgers); zij post voornamelijk in het Engels, hierbij praat ze over de nieuwste boeken en haakt in op de trends van het moment. In het bijzonder focused ze op boeken met het thema ‘Queer’.
  • Noah (27K volgers); hij geeft recensies over verschillende boeken en doet vaak 'bookhauls'. Met zijn eerlijke en soms wat chaotische filmpjes, kijk je met volle aandacht naar zijn nieuwe BoekTok video’s. 


Ook de Amsterdamse boekhandel Scheltema is erg actief op #BoekTok. 'Met hun nieuwste boekentips, trends en events zijn ze een van de leukste boekhandels op TikTok om te volgen', meldt TikTok onder verwijzing naar deze link, voor meer info.

Hieronder een overzicht met veel gelezen boekenhits via TikTok. Onder het motto 'Boeken vergroten je wereld - lezen verrijkt je leven', wil de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) het leven van mensen naar eigen zeggen verrijken door ze... meer te laten lezen. Hiertoe wordt onder andere als marketingvehikel de Boekenweek ingezet in samenwerking met 's lands toonaangevende uitgeverijen. Deze jaarlijkse campagne beoogt uiteindelijk extra lezers naar de boekhandel te trekken. Koop je in de Boekenweek van 2024 voor € 15 aan boeken, dan krijg je bovendien als extra incentive het Boekenweekgeschenk 'Gezinsverpakking' van de familie Chabot cadeau. Voor een klein prijsje neem je ook de dichtbundel Ooievaarsblues van Bart Chabot mee, met nieuwe en bewerkte gedichten die bij het Boekenweekthema ‘Bij ons in de familie’ passen.

Boekenmarketing
Naast het Boekenweekgeschenk en de thema-uitgave staat de Boekenweek Top 25 centraal. 'Hiermee helpen boekhandel en bibliotheek lezers kiezen uit de mooiste boeken bij het thema. Activiteiten als auteurstournees, signeersessies en lezingen maken van de Boekenweek een feest in boekhandel en bibliotheek', aldus het CPNB.

De jaarlijkse Boekenweek ging weer van start met het legendarische Boekenbal, het exclusieve feest voor schrijvers, uitgevers en media. De eerste Boekenweek werd gevierd in 1932. Lees hier meer over de boekmarketing door CPNB. De Boekenweek 2024 en de speciale #boektok-activiteiten duren nog t/m 24 maart.
(PvWK | foto: Unsplash)

Dinsdag 19 maart '24 op de mat: MarketingTribune met de MT/Nielsen Adverteerders Top 100 plus exclusief interview met opperbaas van Tiktok Nederland. Reserveer hier het losse nummer (editie 04/'24) of maak gebruik van deze aanbieding voor je eigen abo met grote korting.


Boektok-bestsellers (bron: TikTok)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken