Taggen en betalen maar

Taggen en betalen maar
  • Algemeen
  • 30 jan 2014 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceOnline betalen

Je luistert ’s ochtends radio en hoort een commercial waarin testritten met de nieuwste BMW worden aangeboden. Je besluit om de reclamespot te taggen via je mobiele telefoon met je PowaTag-app, je vult je beveiligingscode in en reserveert een testrit. Dezelfde middag nog maak je die testrit. Het is een voorbeeld van de werking van de betalingsfacilitator Powa. Dit bedrijf timmert stevig aan de weg in de VS en wil nu penetreren in de Europese markt. De Vlaamse vice president Business Development Benelux Igor Corvers ‘leeft uit zijn wagen’ om de nieuwe en snelle betalingswijze aan de man te brengen.

Eenvoudiger kan niet
We treffen Corvers in het Amsterdamse grand café Dauphine. Hij is naar eigen zeggen voortdurend on the road om de heilzame effecten van Powa onder de aandacht te brengen. ‘De shopping basket abandonment van webshops ligt momenteel ontzettend hoog, wel tussen de 65 en 80 procent. Dat komt door de papierwinkel die hier vaak aan vastzit. Wij zorgen dat potentiële consumenten met PowaTag razendsnel tot daadwerkelijke transactie overgaan’, zo licht hij in onvervalst Vlaams begeesterd toe.
Een foto maken van een product naar keuze en meteen bestellen is één van de diensten die in het oog springt. ‘Nu vraag je aan een collega waar zij dat leuke jurkje of die mooie jas heeft gekocht. En als je jezelf er een paar dagen later toe weet te zetten om naar de desbetreffende winkel te gaan, dan kan het zomaar zijn dat die lijn al is uitverkocht of dat ze jouw maat niet meer hebben. Maar als je in de nabije toekomst van Powa gebruikmaakt, dan fotografeer je gewoon het labeltje. Het product wordt herkend en vervolgens bestel je meteen. Eenvoudiger kan bijna niet’, zo stelt Corvers tevreden vast.

Snelheid
De betalingsfacilitator valt uiteen in drie onderdelen: PowaTag, PowaPos en PowaWeb. Het bestrijkt daarmee zowel online als offline uitingen. De tag is een app die werkt op smartphones, tablets, billboards, shopping windows, als ook op traditionele print zoals verpakkingen. ‘Veronderstel dat je op zondagavond een lekker kopje koffie drinkt. Daarbij gebruik je je laatste pad. Dan scan je de qr-code van de verpakking en rekent meteen af. De dag erna heb je vijf verse pakken koffie in huis. Betaling geschiedt overigens gewoon via een PSP [Payment Service Provider, red.] of anderszins. Wij faciliteren de betaling, we doen hem niet.’
Niet alleen consumenten zijn volgens Corvers gebaat bij de vinding. Ook (grote) bedrijven spinnen er garen bij. ‘Neem bijvoorbeeld de chef van een bouwplaats die merkt dat hij een bepaald aantal vierkante meters tegels moet bijbestellen. Hij tagt dan snel een oude doos waar de tegels inzaten die hij eerder gebruikt heeft. Zijn bestelling wordt dan de volgende dag al afgeleverd.’
Snelheid is dus een belangrijk bestanddeel van de formule, accuratesse is een andere kurk waar de betalingsfacilitator op drijft. ‘Die chef wint tijd, en hij weet ook zeker dat het goede product binnenkrijgt. Als je handmatig moet aangeven welk type tegels je in welke afmeting wilt dan is de kans dat het mis gaat groter’, legt Corvers uit.

Schat aan data
De tagsystematiek maakt dat de retailer precies weet waar en wanneer iemand zijn bestelling heeft geplaatst. Een potentiële goudmijn voor marketeers. ‘Lead nurturing is natuurlijk een kernwaarde van iedere marketeer. Je weet straks precies dat een klant om half 1 ’s middags bij een billboard op een bepaald kruispunt tot koop is overgegaan. Wij bedienen de verkoper dus met een schat aan relevante data. Dat is toch interessant?’, vraagt Corvers.
Naast de PowaTag worden PowaPos [voor retailers, red.] en PowaWeb aangeboden. De Pos is een klein zwart betaalapparaatje [vergelijkbaar met een mobiel pinapparaat, red.] waarmee de app in een winkel verbinding maakt. Mobiel betalen is in de horeca bijkans gemeengoed en bij bijvoorbeeld de Apple Store ook al jaren staande praktijk. Dit onderdeel is dus een stuk minder innovatief. Toch meent Corvers retailers hiermee van dienst te kunnen zijn. ‘Je tagt een artikel en de verkoper van dienst rekent meteen met je af via de Pos. Dat is wel zo efficiënt.’ Toch moet hij erkennen dat deze klantgerichte benadering verregaande verandering vraagt binnen de retailbranche. ‘Dat komt deels doordat veel retailers nog tamelijk ouderwets zijn en zich wensen te blijven bedienen van ouderwetse processen. En de oorzaak is evenzogoed van praktische aard, in veel zaken ontbreekt het simpelweg aan voldoende wifi-punten. De retailers van PowaPos overtuigen zal wellicht wat langere adem vergen’, aldus Corvers.

Eerst B2B
Daarnaast is PowaWeb een op Saas gebaseerd eCommerce platform waar inmiddels tweeduizend klanten, waaronder Electrolux met vijftig sites, op draaien. Corvers gelooft heilig in de expansiemogelijkheden van zijn bedrijf. ‘We launchen op 14 januari in New York met PowaTag. Het komende jaar richten we ons communicatiegewijs op B2B en daarna is de consument aan de beurt. We hebben eerst voldoende kritische massa nodig voordat we publiekscampagnes beginnen. Maar dat gaat vast gebeuren. Van nutsbedrijven tot liefdadigheidsinstellingen en van uitgevers tot parfumeriemerken. De belangstelling is nu al groot.’

Geluidsherkenning
Via geluidsherkenning klanten in staat stellen om producten te kopen is één van de andere bijzondere diensten die Powa aanbiedt. Wie op zaterdagavond thuis op de bank een film kijkt en in een impuls besluit dat hij ook wel een weekje naar Nice wil, kan binnen de kortste keren boeken. ‘De app herkent bijvoorbeeld het woord Nice. Vervolgens verschijnt de qr-code op het scherm van je tablet of smartphone. Als je deze code aanraakt, geraak je meteen in het razendsnelle betalingsproces.’

 
tekst Wout Maas

Dit artikel stond in MarketingTribune 1, 14 januari 2014.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken