De zomer van... Henriette van Swinderen van Bond van Adverteerders

De zomer van... Henriette van Swinderen van Bond van Adverteerders
  • Algemeen
  • 18 sep 2023 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieMerken

Sportiviteit speelde de hoofdrol tijdens de j.l. vakantie van Henriette van Swinderen, voorvrouw van het netwerk van merkleiders: de BvA. Zij vertelt over haar belevenissen en over wat er op stapel staat de voorliggende maanden. 'Ik blijf het een prachtig vak vinden.'

Voor de nieuwkomers in het vak: introduceer jezelf graag kort. Wat heb je met marketing?
'Mijn naam is Henriette van Swinderen en ik ben directeur van BvA, de Bond van Adverteerders. Wij behartigen de belangen van bedrijven op het gebied van marketing en reclame met als motto "Netwerk van merkleiders". Ik woon in Den Haag met mijn man Kees, consultant Lean. Onze drie zonen wonen in Amsterdam.  

Ik werk al heel lang in marketing, hiervoor onder andere bij Procter & Gamble, Odido -voorheen T-Mobile- en Schoonenberg. Ik blijf het een prachtig vak vinden omdat ik het boeiend vind om uit te vinden wat consumenten écht drijft, waar ze door geraakt worden. En dan daarbij aansluiten met je product of dienst, communicatie en de hele CX. De kick als het dan blijkt te kloppen en dat mensen echt blij zijn met wat je ze biedt. Het doet een beroep op je analytisch vermogen én je creativiteit. Die combinatie heb ik altijd gezocht, ook al in mijn studie Bouwkunde en nu in deze rol bij BvA.'

Waar gaat / ging de reis naartoe deze zomer?
'We zijn naar Zwitserland geweest waar we gewandeld en gefietst hebben. Bij dat laatste hebben we de e-mountainbike ontdekt. Echt geweldig om op één dag bergen te beklimmen en afdalingen te maken, waar je anders drie dagen over deed. Daarna een week naar de Italiaanse kust in de buurt van San Remo, waar ook onze zonen naartoe kwamen. Zwitserland vonden ze te saai. Daar lekker eten, strand, fietsen maar vooral veel gewandeld. De zonen waren aan het trainen voor 24 uur wandelen door het Vondelpark voor het goede doel: 24theplanet en JustDiggit. Dit vond afgelopen weekend plaats en werd gelukkig door alle 50 deelnemers tot een goed einde gebracht.'

Wat was je meest helse en wat was je mooiste vakantie-ervaring?
'De meest helse was niet een stranding op een ellendig vliegveld, maar een skivakantie waar iedereen -man en kinderen- ziek werd. In een klein appartement met een uitklapbed in de woonkamer waar de man ziek lag te zijn en jengelende kinderen die juist níet in bed wilden. En ondertussen buiten de mooiste sneeuw en stralende zon. Maar geen tijd om te skieën.

De mooiste ervaring was een reis naar Sri Lanka met ons hele gezin. Prachtige cultuur, zeer vriendelijke mensen, reizen per trein alsof je in de 19e eeuw bent, witte stranden, oerwoud, overblijfselen van Nederlandse vestigingen, echt geweldig. Het leuke is bovendien dat de afstanden relatief kort zijn, dus je kunt in twee weken echt heel veel zien en ervaren.'

Welk (marketing)boek gaat / ging er mee in de koffer?
'Geen marketing boek, maar voor de eerste week wat lekkere pageturners van onder andere John Grisham. Daarna eindelijk "Where the crawdads sing" van Delia Owens gelezen. Schitterend boek, je wilt niet dat het ophoudt. Ik ga ook zeker niet de film bekijken, dat kan alleen maar teleurstelling opleveren.'

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
'Het mooiste marketingmoment duurt eigenlijk bijna het hele jaar: de Effies. BvA organiseert deze samen met de VIA, beginnend in april met EffieFest, waar de leukste cases en learnings gepresenteerd worden. Nu in september zijn er de jurydagen, waar toppers uit het vak de inzendingen beoordelen. Zowel de cases als de discussies tijdens die dagen zijn ongelooflijk leerzaam en bijzonder. Helaas kan ik er maar één bijwonen, maar dat is dan meteen ook een inspiratieboost voor de rest van het jaar. En natuurlijk straks in november de uitreiking aan de beste merken en campagnes tijdens de Effie Awards Show, aansluitend op het marketingcongres van het jaar: MarketingLive.'

Wat is je favoriete merk in de zomer?
'De Parade - altijd vrolijk, ontspannen met verrassende artiesten en soms ook onnavolgbaar vreemde optredens. In elke stad net weer anders, maar voor mij in Den Haag de beste start van de zomer!'

Al een idee wat straks na de zomer jouw aandacht krijgt, ook bij BvA?
'Er speelt heel veel voor merken en merkleiders: van de rol die merken en marketing kunnen spelen bij duurzaamheid, diversiteit en gezondheid tot de kansen die Generative AI kan bieden voor marketing tot de voor- en nadelen van influencer marketing. Als BvA volgen we de ontwikkelingen op de voet, delen onafhankelijke kennis daarover in webinars en events voor onze leden en we behartigen de belangen bij politiek en andere stakeholders. Met ook nog de verkiezingen in aantocht wordt het een interessant en druk najaar!'
(PvWK, fotografie: HvS)

Vakantie-impressie op de berg en aan de kust

Henriette van Swinderen ontdekt de e-mountainbike

Meer info over de BvA-activiteiten klik hier

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken