ADCN brengt Dutch Creativity Awards aka de Lampen terug naar het voorjaar

ADCN brengt Dutch Creativity Awards aka de Lampen terug naar het voorjaar
  • Bureaus
  • 3 jan 2024 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieReclame

De inzending voor de Dutch Creativity Awards, ook bekend als de Lampen, is gestart. De inzendtermijn is ruim acht weken. De ADCN verplaatst de Awards Ceremony hiermee weer terug naar het voorjaar. Daarnaast gloort het eerste eerherstel voor het Nederlands: je mag inzenden in eigen taal.

De club zegt dit om creatieve redenen te doen. 'Het jaar aftrappen met het vieren en belonen van het beste werk geeft de juiste energie en inspiratie waar je de rest van het jaar nog wat mee kan, ten opzichte van wanneer het jaar al bijna ten einde is', reageert Jouke Vuurmans,  ADCN Chair en Global Chief Creative Officer bij MediaMonks.

'Het ADCN model'
Al sinds de oprichting van de ADCN ligt de focus naar eigen zeggen op het allerbeste werk op het gebied van creatieve commerciële communicatie. 'In plaats van acht hoofddisciplines, kan er in 2024 op vier disciplines werk worden ingezonden: Advertising, Design, Craft en Next.'

Disciplines zoals ‘Business’, lijken simpelweg volgens de club niet te passen binnen de Awards. Door de jaren heen hebben disciplines als ‘Culture’ en ‘Digital’ (voorheen de SpinAwards, red.) bewezen klaar te zijn om volledig geïntegreerd te worden binnen drie disciplines: Advertising (voorheen ‘Communication’), ‘Design’ en ‘Craft’. Daarnaast ziet ADCN steeds meer creatief werk dat zich richt op het leveren van een bijdrage aan een betere toekomst en maatschappij. Als vierde discipline is daarom ‘Next’ in het leven geroepen. Werk dat voorheen in de ‘Society’ discipline werd ingezonden, wordt opgedeeld in twee nieuwe categorieën: 'Innovation' en 'Impact' om een beter onderscheid te maken tussen de twee. 

Nederlandstalig inzenden
Om het inzenden toegankelijker en passender te maken voor contextueel werk, is het dit jaar mogelijk om projecten in het Nederlands in te zenden. Veel van het werk dat ingezonden wordt, is sterk geworteld in de Nederlandse cultuur en taal of doorloopt een geheel Nederlandstalig traject, stelt het bestuur. Krampachtig verplicht overschakelen naar Engels doet afbreuk aan de taal waarin oorspronkelijk gecommuniceerd is en wordt. Veel leden hopen daarnaast dat Nederlandse 'copy' als craft voortaan weer volwaardig meetelt bij de jurering door de ADCN, zo bleek tijdens eerdere discussie op de socials na de vorige uitreiking. Creatieve parels worden anders van het podium gejaagd, is de kritiek.
'Vertalingen naar het Engels worden nog altijd aangemoedigd, maar zijn niet meer verplicht', voegt de organisatie hieraan toe. Dat is in elk geval een mooie stap vooruit.

Inzenden voor de Lamp tot 26 februari
Inzenden kan tot 26 februari 2024 via het Awards platform op www.dutchcreativityawards.nl. Werk met een livegang tussen 1 januari 2023 (en niet eerder ingezonden) en 1 april 2024 kan meedoen.
(PvWK) 

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken