Magazines op Twitter: wie heeft de meeste doorkliks en waarom?

Magazines op Twitter: wie heeft de meeste doorkliks en waarom?
  • Content
  • 5 dec 2013 @ 10:39
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekPrint

Twitteraccounts van tijdschriften met de meeste doorkliks lijken zich vooral direct op de lezer te richten en geven de lezer ook echt een duidelijke reden om tot doorklikken over te gaan. Dit blijkt uit een analyse op Online Journalism Blog. De uitkomsten blijken ook nuttig te voor relatiemedia of customer media met een bijbehorend twitteraccount.

Doorklikken op een twitteraccount van een magazine

Om content viraal te laten gaan is Twitter een handig medium. Maar, er is geen kant-en-klare-formule voor het schrijven van een engaging tweet en we zien dat sommige magazines ook echt aan het worstelen zijn met twitter.

Patrick Scott, de auteur van het artikel op onlinejournalismblog.com, heeft de twitteraccounts van 10 bekende Britse tijdschriften geanalyseerd.

Stuff Magazine staat bovenaan op de lijst met 3.53% van de volgers die doorklikt op een tweet en Empire doet het ook vrij goed met 1.28%.
De Britse Vogue scoort het slechts met slechts 0.06% van de volgers die doorklikt.

Followers per followed: minder belangrijk voor magazines

Het 'followers per followed'-cijfer verwijst naar de verhouding tussen het aantal mensen dat het magazine-twitteraccount volgt en het aantal mensen dat het magazine-twitteraccount zelf volgt. Het Empire Magazine twitteraccount volgt bijvoorbeeld 1 persoon op de 632 volgers dat het zelf heeft.

In de tabel is te zien dat het niet echt uitmaakt hoeveel mensen je als magazinetwitteraccount volgt. Stuff Magazine volgt een veel hoger aantal mensen in relatie tot het aantal volgers dat ze hebben dan Empire, maar beide accounts hebben een hoog doorklikpercentage (zie eerste tabel). 

Het private Eye account volgt niemand, maar het heeft wel het derde hoogste doorklikpercentage.

Het blijkt dat het de volgers niet uitmaakt dat het magazine hen niet terugvolgt; tijdschiften lijken het zich te kunnen permitteren om een asymmetrisch twitteraccount te hebben. Dit blijkt voor kranten niet of minder te gelden; daar willen de volgers ook echt teruggegvolgd worden door de krantenaccounts. Een verklaring kan zijn de tijdschriften nationale publicaties zijn en dat de kranten in het andere onderzoek regionale publicaties zijn. De kranten lijken op deze manier ook een community-functie te hebben die de tijdschriften niet of minder hebben. Het kan ook zo zijn dat tijdschriften uit zichzelf al een hogere engagementfunctie hebben dan kranten.

Tweets met een simpel doel zijn meer engaging

Het klinkt eigenlijk heel logisch, maar tweets die de lezer voorzien van een duidelijk doel tot engagement hebben een hoger doorklikpercentage. Sommige tijdschriften doen dit beter dan andere. Empire, bijvoorbeeld, is heel goed in het krijgen van aandacht van de lezer door het eerste woord of paar woorden van de tweet goed neer te zetten. 

‘Here’s Russell Crowe’ maakt het direct duidelijk wat de lezer krijgt als hij doorklikt op de link in de tweet. De tweet deed het erg goed, gezien de 7,500 doorkliks. Ter vergelijking: onderstaande tweet van Rugby World Magazine is veel minder specifiek en er werd maar 117 keer op de link geklikt, ondanks dat de link drie keer is getwitterd. 

Het is ook interessant om te vermelden dat de informele tweets, zoals de Empire tweet, het beter lijken te doen dan de Rugby World tweet die meer leest als een nieuwsitem.

Stuff Magazine gebruikt meer hashtags in vergelijking met de andere tijdschriften en dit kan een reden zijn waarom dit tijdschrift het zo goed doet. 

Lees meer over dit onderzoek op onlinejournalismblog.com

Lees verder over customermediatitels op twitter op marketingtribune.nl/content

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken