[column] Valsspelen met Instagram loont

[column] Valsspelen met Instagram loont
  • Content
  • 18 sep 2018 @ 08:11
  • Link
  • Jean-Paul Schaddé van Dooren
    Jean-Paul Schaddé van Dooren

    Marketingkoning
    Cityguys
  • Social mediaInfluencermarketing

Iedereen kan influencer worden. Schiet wat toffe beelden en slinger online een aantal tools aan om te zorgen dat je profiel op instagram groeit en voor je het weet verdien je geld aan je volgers. Loont het om volgers te kopen, om likes in te schakelen en de boel te belazeren?

Hoe kut het ook klinkt, ik mag mezelf influencer noemen. Micro-influencer. Cityguys.nl is het platform dat ik met vrienden draai en daar vertellen we waar je het best uit eten en drinken kunt gaan. In Amsterdam en later ook in Rotterdam. In andere steden met weekendguides en tegenwoordig worden we zelfs betaald om op reis uit te zoeken waar je het beste kunt eten en drinken. Waar de website in eerste instantie het belangrijkst was, bleek instagram een makkelijke manier om mensen in de PR te overtuigen dat we here to stay waren. Hoe zorg je ervoor dat je instagram groeit?

Het account @cityguysnl is organisch snel gegroeid. Voor we het wisten zaten we op 2.000 volgers. Dat leek heel wat, maar is natuurlijk niks. Door de meest sneue vorm van volgers krijgen - het volgen en ontvolgen van accounts - zorgden we voor meer groei. Je moet je hashtags goed kiezen, een stijl van fotografie bepalen en dan druppelen de volgers vanzelf wel binnen. Heb je je wel eens afgevraagd waarom bepaalde influencers allemaal bij elkaar reageren? Dan zitten ze vaak in een whatsappgroep waarbij ze hun foto’s delen en dan allemaal hierop reageren om het instagram-algoritme te beïnvloeden. Omslachtig en reteveel werk, maar werkt blijkbaar wel.

Inmiddels kijken ruim 16.000 mensen dagelijks naar wat we doen. Althans, 16K volgers betekent dat gemiddeld een derde hiervan de foto’s bekijkt. En slechts 1% van de mensen is bereid om voor food and drinks een like achter te laten. Als er personen op een foto staan - en dat is waarom influencers tegenwoordig allemaal op exact dezelfde manier op hun profiel poseren - neemt dat toe tot zo’n 5% engagement. Die engagement is belangrijk, want dat is waar merken tegenwoordig steeds meer naar kijken. Om dat te verhogen zijn er trucs, die we ook bijna allemaal uitgeprobeerd hebben.

Welke trucs helpen? Er zijn verschillende services en je kunt gewoon 50K volgers kopen als je wilt. Dat staat heel stoer op je profiel, maar helpt natuurlijk niet mee met je engagement. Er zijn services die likes uitdelen op hashtags die je zelf selecteert en dan deel je voor een tientje per maand 50 tot 100 likes per uur uit. Dat gaat je sowieso nieuwe volgers opleveren, maar is nu minder effectief dan het ooit was. Ook zijn er services die likes verkopen. Zo probeerden we uit wat het succes was als we 500 likes per foto er standaard bij kregen. ‘Jullie gaan lekker hé, veel likes jongens!’, was direct wat we te horen kregen - en dat kost je dan maar zo’n 50 euro per maand. Je merkt snel dat mensen 1.000 likes (waarvan de helft nep is) belangrijker vinden dan vijf tot tienduizend views. Als je op je likes en engagement wordt afgerekend als ‘influencer’, dan kun je dus prima uit de voeten met de tools die er zijn en kun je geld verdienen door wat geld te pompen in dit soort services. Verder is het effect overigens nihil, dus het heeft totaal geen nut voor je huidige volgers en je krijgt er ook geen groter publiek door.

Cityguys is als een soort marketingspeeltuin. We vinden het als marketeers interessant om dit soort dingen uit te proberen en om hierover te vertellen. Als je influencers inschakelt om je verhaal te vertellen, dan loont het dus wel om te kijken naar hoe de toename in volgers en likes is gegaan en je te realiseren dat het niet altijd het algoritme van instagram is dat verandert, maar dat sommige mensen valsspelen. Terwijl bij ons de website veel grotere bezoekersaantallen laat zien dan instagram, blijkt dat valsspelen met instagram vooralsnog gewoon loont omdat marketeers zich vaak blind staren op de getallen die zichtbaar zijn.

Headerfoto door Samuel van Leeuwen

 

Jean-Paul Schaddé van Dooren

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken