[column] De kommageneratie
Iedereen die met woorden of cijfers werkt, wij allemaal dus, moet het belang van punten en komma's op de juiste plaats kennen. Dat de 82-jarige Willy Janssen voor een hoedje via Marktplaats 1325 euro betaalde in plaats van 13,25, en gemeente Den Haag het honderdvoudige van wat de bedoeling was overmaakte aan bijstandsgerechtigden, laat zien dat een punt andere gevolgen kan hebben dan een komma.
[Marketing the Rainbow #51b] Marriott scoort met celebrities, huwelijksbootjes en de Gay Games
Vorige week liet ik zien hoe actief Marriott is op het gebied van diversiteit, en dat dit niet gaat om pinkwashing maar om een goedbedoeld én goed uitgevoerd beleid van diversiteit, ook op het gebied van marketing en communicatie. Dat er bovendien bakken met geld mee worden verdiend is natuurlijk het gevolg.
Zalando verwijdert misleidende duurzaamheidsclaims
De Duitse webwinkel Zalando gaat een aantal duurzaamheidsclaims van haar website verwijderen. Dat gebeurt nadat het bedrijf door Europese consumententoezichthouders op die claims is aangesproken.
McDonald's brengt nostalgie met Happy Meal voor volwassenen
McDonald’s biedt de komende maand een Happy Meal voor volwassenen op het menu. 'Dit menu is geschikt voor alle volwassenen met lekkere trek', belooft de restaurantketen.' De marketing insight onder deze actie is 'nostalgie'.
Winkelketen Blokker te koop gezet
Retailketen Blokker staat te koop. Eigenaar Mirage Retail Group heeft een document rondgestuurd naar mogelijke kopers, dat is ingezien door het FD.
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie: 'Outdoor is een van mijn favoriete media'
Martine Hardeveld Kleuver -‘Geboren en getogen in het exotische Emmeloord, maar al snel naar de Randstad vertrokken’- is sinds 2021 Country Lead voor de Benelux van Swappie. Swappie koopt, refurbisht en verkoopt refurbished iPhones in Europa. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Met het team werken we samen aan onze missie om refurbished mainstream te maken’.
[column] Micro-moments of happiness
Wie de trendrapportages voor 2024 leest of hoort wordt niet bepaald vrolijk. Het wordt niet beter. Oorlog, verharde samenleving, inflatie en klimaatverandering blijven dit jaar overheersen.
De Beren best bezochte restaurantketen Nederland
De Beren is de best bezochte restaurantketen in Nederland (14%). Bovendien is De Beren de laatst bezochte keten voor 10% van de Nederlanders.
Aanbod vleesvervangers het kleinst bij Aldi
Van de vijf grootste supermarktketens heeft Aldi het geringste aanbod in vleesvervangers, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Slechts 12 procent van de producten in het versschap met vlees en vis voor het avondeten is bij Aldi een vega(n) vervanger.
19 maart BCE2024: 'Het is waardevol om kennis over branded content uit te wisselen'
Bram de Leeuw is Creative Strategy Director &C the BrandStudio en een van de sprekers tijdens het Branded Content Event. Hij hoopt het in 2024 ‘een beetje luchtig te houden’.
Seepje: ‘Koop onze flessen niet meer’
Zeepmerk Seepje roept Nederlanders in een landelijke OOH campagne op om te stoppen met het kopen van hun flessen. Hiermee introduceert het merk hun nieuwe navulbare shampoo en shower gel. De campagne is in een volledig nieuwe huisstijl en werd ontwikkeld door creatief bureau Higuita.
CBb: geen boete tabaksfabrikanten, reclameverbod te ruim geïnterpreteerd
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft een groot aantal boetes, die door de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn opgelegd aan elf tabaksfabrikanten en -groothandelaren, van tafel geveegd.
Coca-Cola zet K-pop in bij nieuwe smaak
Coca-Cola introduceert de eerste Coca-Cola Creations van 2024: Coca-Cola K-Wave Zero Sugar. De limited edition variant is geïnspireerd op K-pop, een Zuid-Koreaanse subcultuur die wereldwijd populair is door de bijbehorende popmuziek, films en beauty- en fashiontrends.
BCE24: 'Relevant zijn als merk is een antwoord bieden op dingen waar je doelpubliek van wakker ligt'
Inge Moerenhout is Director Commercial Partnerships en Ilse Van Rillaer is B2B Marketing Manager & Commercial Partnership Manager, beiden bij Studio 100 Benelux. Tijdens het Branded Content Event onthullen zij ‘de magie’ van Studio 100: ‘Straffe content en creativiteit zullen blijvend het verschil maken in een meer en meer artificiëlere wereld.’
[column] De gemiste kans in sportsponsoring
Reinjan Prakke is bij audio agency Airborne verantwoordelijk voor de verhalende podcastproducties. Vanuit zijn liefde voor het vertellen van onderhoudende verhalen in audio, vraagt hij zich af waarom sportsponsoring vaak zo oppervlakkig is, terwijl de mogelijkheden om verdieping te geven voor het oprapen liggen.
Onderzoek: AI steeds vaker metgezel in klantreis
Artificial Intelligence (AI) maakt een opkomst in de digitale en fysieke klantreis van de consument. Zo geeft één op de vijf (19%) consumenten tussen de 18 en 30 jaar aan AI te raadplegen voor advies over hun aankopen.
BBP lanceert nieuw event: Retail Media Day op 28 mei
In 2028 groeien de bestedingen aan retailmedia wereldwijd tot naar schatting 161 miljard euro. Retailmedia is ‘the next big thing’ wordt daarom gezegd. Om het kaf van het koren te kunnen scheiden en volledig up to date te komen, lanceren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle daarom samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei . Block the date!
[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?
Merken die nauwelijks een maatschappelijke missie hebben doen schaamteloos aan greenwashing en worden geregeld tot B Corp verheven en dan maken jullie, Tony’s Chocolonely, hèt voorbeeld van een merk met een missie, een platte verkoopcampagne.
Kareem Kaddouri van Brooks Running: 'Mijn held is mijn vader'
Kareem Kaddouri is Benelux Marketing Manager voor Brooks Running, 28 jaar oud, half Nederlands, kwart Engels, kwart Irakees en gek van hardlopen. ‘Ik hou van het sociale aspect en het kunnen verleggen van mijn grenzen.’ Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
Muller (Ahold Delhaize): 'tijden van grote prijsstijgingen voorbij'
Voor het eerst sinds 2021 ziet Ahold Delhaize in Europa weer meer producten langs de kassa's gaan. De tijden van grote prijsstijgingen zijn volgens topman Frans Muller voorbij, nu het inflatiepercentage daalt.
Milan Slikker van Nestlé: 'Ook voor managing directors moet marketing een verplichte achtergrond zijn'
Milan Slikker is Business Excecutive Officer Confestionary bij Nestlé Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Ik zou deze rol als managing director niet kunnen doen als ik niet ook een marketeer zou zijn.’
Anne&Max stapt over naar biologische groothandel Udea
Fresh food & coffee café Anne&Max stapt over naar de biologische groothandel Udea. Anne&Max is de eerste landelijke koffieketen die in zee gaat met de leverancier.
Wingman Condoms lanceert nieuwe campagne op Valentijnsdag
Het nieuwe condoom van Wingman heeft ‘vleugels’ zodat het moeiteloos en snel kan worden aangebracht. De grappige bijbehorende campagne is van de hand van bureau Happiness.
BCE24: 'De echte uitdaging nu is de privacykwestie'
Elise Kop is Crossmedia Consultant bij Mediahuis. Zij helpt de bezoekers van het ‘Branded Content Event’ editie 2024 hoe jongeren te bereiken: ‘Duik met ons in de GenZ-vibes!’
Onderzoek: 'Social media centraal als sportkanaal'
Met een sportzomer in het verschiet zullen de mondiale uitgaven aan sportmediarechten dit jaar naar verwachting 61 miljard dollar bedragen, maar een gefragmenteerd medialandschap zorgt voor dilemma’s voor adverteerders. Dit blijkt uit het nieuwste Global Advertising Trends-rapport van Warc Media met de titel ‘Sports media in the era of fragmentation’.
Barbecuefabrikant Weber en Jamie Oliver slaan handen ineen
Specialist in buitenkoken Weber LLC gaat samenwerken met de Britse chef-kok en restauranteigenaar Jamie Oliver.
ID&T samen met Inbev, Heineken has left the building
Evenementenorganisator ID&T gaat een samenwerking aan met bierbrouwerij AB Inbev. De organisator van onder meer Mysteryland en Awakenings en de maker van onder meer Budweiser en Corona gaan een meerjarig partnerschap aan.
Burna Boy is het nieuwe gezicht van G-Star
G-Star introduceert zijn nieuwe merkcampagne met Burna Boy in de hoofdrol. De van oorsprong Nigeriaanse muzikant treedt daarmee in de voetsporen van Pharrell Williams, Snoop Dogg en Cara Delevingne.
Contentmarketeer Sarah is nooit ziek en gaat nooit op vakantie
De focus van Typetone ligt op het opzetten van een AI-uitzendbureau met enkel digitale medewerkers. Vandaag lanceert de AI-start-up contentmarketeer Sarah.
[Locatus] Albert Heijn stoot Kruidvat van de troon
Sinds de start van de Locatus Top 100 in 2016 heeft Kruidvat niet langer de leiding als nummer 1 in de ranglijst met meeste verkooppunten. In 2023 zijn 45 filialen van Jan Linders onder de Albert Heijn paraplu verder gegaan en daarmee is AH de eerste winkelketen in Nederland met meer dan 1.000 filialen.
Finalisten Gouden Loeki 2023 bekend
De strijd om de Ster Gouden Loeki 2023 is losgebarsten met de bekendmaking van de 10 finalisten. Nu ligt de bal bij het publiek om te bepalen wie de winnaar wordt.
[Esprix] ‘Het gaat altijd om impact maken vanuit een intrinsieke motivatie en de purpose van het merk’
Het is weer inzenden geblazen voor de Esprix en inzenden is mogelijk tot 22 februari 2024! Ook de Drie Vragen-gesprekjes met juryvoorzitters gaan gewoon door. Deze keer Esprix Juryvoorzitter Nancy Poleon in gesprek met Joeri Jansen, juryvoorzitter van de categorie Charity & Not for profit.
BCE24: '2024 is echt het jaar om over te stappen van tv naar online'
Emma-Sophie Jonker, Channel Marketeer bij Hema, spreekt samen met Stef van der Burg, Senior Strategist bij Team5PM, tijdens het Branded Content Event editie 2024. Hun insteek: Hoe unlockt Hema het complete potentieel van video-seo?
KHN: Collectieve Horeca Ontzegging in een nieuw jasje
Om een veilig en gastvrij uitgaansklimaat te waarborgen en ongewenst gedrag te verminderen, is jaren geleden de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) geïntroduceerd. Recent heeft de Autoriteit Persoonsgegevens 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om deze ontzeggingen op te leggen.
Jumbo neemt nieuwe maatregelen om winkeldiefstal te voorkomen
Jumbo voert de komende weken extra maatregelen in om winkeldiefstal tegen te gaan. Dit moet leiden tot een veiliger shopping-omgeving en zou ook verdere prijsverlagingen mogelijk moeten maken. Wie is gecontroleerd mag aan het nieuwe 'Winwiel' draaien.
[onderzoek] Consumenten kopen meer tweedehands artikelen online
Het aantal Nederlandse consumenten dat in 2023 regelmatig online aankopen deed is met 3% gedaald. Het gaat daarbij met name om fashion (-6%), beauty & healthcare (-9%) en boodschappen (-7%). Dit blijkt uit de E-shopper barometer 2023 van DPD.
BCE24: 'We moeten ons niet laten leiden door angst'
Kelly Rijsenbrij, accountmanager bij LINDA., en Marloes de Jong en Charlotte Vermeer, beiden creatief bij Talpa Het Bureau/LINDA., nemen gezamenlijk een van de sessies tijdens het Branded Content Event editie 2024 voor hun rekening. Insteek? ‘Hoe je als merk schaamteloos jezelf kunt zijn.’
Schot in de roos: een AI bosje bloemen
Bloemenbureau Holland speelt volledig in op de groeiende AI-trend en introduceert de allereerste AI Bloemist.
[RMD24] Dagvoorzitter Retail Media Day kondigt eerste sprekers aan
Het event waar we met zijn allen op zaten te wachten. Retailmedia is immers de gamechanger in marketing- en reclameland en iedereen praat erover. 28 mei 2024 is het zover. Dagvoorzitter en co-organisator Rupert Parker Brady heeft nieuws over de eerste bevestigde spekers.
[Marketing the Rainbow #51b] Zalando’s reis van activisme naar maatinclusieve schoenen
Zoals ik vorige week beschreef begon Zalando pas vrij laat met aandacht te geven aan diversiteit in MarCom. Maar toen gingen ze ook echt los. Van spetterende online campagnes tot activeringen bij evenementen, en van steun aan onderdrukte groepen tot speciale producten.
Heineken komt met eerste elektrische vrachttransport over de grens
Heineken en Einride maken eerste vrachtreis tussen Nederland en Duitsland om vrachtvervoer te hervormen, aldus de brouwerij. De introductie van elektrisch vrachtvervoer, aangedreven door hernieuwbare elektriciteit, tussen de brouwerij in Den Bosch en het DC in Duisburg moet tot CO2-reductie leiden.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
- Vakantiegangers zeer tevreden over... 13-05-2024
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr... 13-05-2024
- [marketeer 202] Pauline Barendregt -... 10-05-2024
- Conscious opent boutiquehotel in... 10-05-2024
- Oreo is populairste Insta-snack in... 08-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing