
Amsterdam opent eerste plasticvrije pop-up-supermarkt
De gemeente Amsterdam opent als eerste stad ter wereld een plasticvrije pop-up-supermarkt en maakt zich zo hard voor een toekomst met minder plastic. De pop-upwinkel zit in een aanbouw van supermarktketen Ekoplaza en verkoopt bijna 700 plasticvrije producten.

Mountain ontwikkelt packaging design nieuwe soepen Honig
Honig heeft een nieuwe range soepkruidenmixen geïntroduceerd en Mountain Design is verantwoordelijk voor het packaging design.
![[Interview] Supermarktketen Coop wil Nederland oranje kleuren](/templates/img/lazyload.gif)
[Interview] Supermarktketen Coop wil Nederland oranje kleuren
Supermarktketen Coop schroefde zijn marketinginspanningen op van een kleine 5 miljoen euro naar bijna 39 miljoen euro en steeg daarmee binnen de Nielsen Top-100 Adverteerders van plaats 278 naar 25. Alle aanleiding dus voor een gesprek met manager marketing en communicatie Jurjen Worp over onder meer expansiedrift, de kracht van tv en dicht bij je doelgroepen staan.

Jane Walker door Anomaly
Ontmoet Jane Walker, de vrouwelijke tegenhanger van Johnnie. Het whiskymerk van Diageo draagt deze rebranding op aan vrouwen wereldwijd. De campagne wordt gelanceerd tijdens Women’s History Month.

Febo wordt tijdelijk Vebo en lanceert vega grillburger
Haute friture-merk Febo lanceert de vega grillburger. Ter viering hiervan neemt de Febo van 5 tot en met 11 maart als eerste snackketen deel aan de Nationale Week Zonder Vlees. Stoere aktie.

Scoren met inclusiviteit: homofobe ontvolgers bezorgen Suitsupply gratis global PR
Dat was toch wel weer even goed schrikken op het internet in de afgelopen dagen. Het stoutste jongetje van de Nederlandse marketingklas, het moderetailmerk Suitsupply, lanceert de nieuwe campagne.

Unilever en de strijd tegen voedselmythes
Het Voedingscentrum mag fabeltjes van zelfbenoemde foodgoeroes en -vloggers wel wat vaker tegenspreken, vindt Unilever. Want wie vertrouwt Unilever? Intussen lijden diverse merken er wel onder.

Ford breekt record van grootste billboard ter wereld
Ford heeft het Guinness-record gebroken van de advertentie op het grootste billboard ter wereld, na het onthullen van een reclamebord van 5.265 m2 (pakweg twintig tennisbanen) voor de nieuwe Ford EcoSport op het markante Espana Building in het centrum van Madrid.

KRFL creatief partner Foam
Khanna\Reidinga\Faralley\LeBon wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de positionering en communicatie van de door Foam geïnitieerde projecten in binnen- en buitenland.

Prijzen a-merk en huismerk verschillen tot 36 procent
Het prijsverschil tussen a-merken en private labels / huismerken in de supermarkten groeit. Volgens een peiling door de Consumentenbond zijn shoppers met huismerken nu gemiddeld 36 procent goedkoper uit.

'Minder vlees eten voor klimaat is misverstand'
Minder vlees eten en meer planten eten: goed voor het klimaat? ‘Het gaat te weinig over de feiten’, zegt Jos Goebbels, voorzitter van COV, de brancheorganisatie voor de vleesindustrie.

Postcode Loterij stimuleert duurzaam koken
Binnenkort krijgen ruim 2,8 miljoen huishoudens een kookboek van Tv-kok Yvette van Boven op hun deurmat. Voor het tweede jaar op rij geeft de Postcode Loterij haar deelnemers een kookboek cadeau.

Mepal kiest voor Woedend
Na een korte oriëntatie heeft Mepal gekozen om met creatief bureau Woedend verder te gaan bouwen aan het eigen merk. De huishoudelijke producten krijgen een nieuwe merkidentiteit.

Top 100 Adverteerders 2017 van MT en Nielsen: mediabestedingen plussen 8%
De bruto mediabestedingen zijn in 2017 met 7,9% gestegen. Online vertoont een opmerkelijke stijging met ruim 44%, de dagbladen plussen maar liefst 16,4%. Ook bioscoop reclame zit in de lift met 14,6%. Dat blijkt uit de nieuwe Top 100 die vandaag verschijnt.

Teun van de Keuken fileert 'Holland Heineken Hel'
Een succesvolle sponsorcase kan ook kritiek oproepen. Volkskrant-columnist Teun van de Keuken laat vandaag geen spaan heel van het Holland Heineken House in Pyeongchang. 'Het slechtste van ons land komt samen in de Holland Heineken Hel.'

Showrooming neemt een vlucht
Een belangrijke reden om naar de winkel te gaan, is het fysieke product bekijken en uitproberen (42%). Opvallend is dat 31% van de consumenten het product vervolgens alsnog online besteld. Dit fenomeen wordt ook wel showrooming genoemd. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlandse consumenten.

Wie doet het licht uit bij Philips?
Het duurt niet lang meer en dan sluit een vaderlandse multinational ongemerkt een stuk geschiedenis af, waar het in 1891 allemaal mee begon.

Op=Op Voordeelshop neemt deel Marskramer-winkels over
Waar de snel groeiende discounter Op=Op Voordeelshop vorig jaar nog meerdere Blokker-vestigingen overnam, is nu de overname van meerdere Marskramers een feit.

Een nieuw marcom-tijdperk: wat is jouw antwoord?
De tijd dat je als grote adverteerder uitsluitend werkte met een handjevol grote bureaus, ligt al jaren achter ons. En toch keek ik ervan op toen ik in MarketingWeek las dat Procter & Gamble tot vier jaar terug met maar liefst 6.000 bureaus samenwerkte.

ING en JWT onderzoeken waarde van vriendschap
Love Beats Money is een sociaal experiment waarbij ING en J. Walter Thompson Amsterdam onderzoeken of mensen hun vriendschap of familieband belangrijker vinden dan geld. Dat levert bijzondere en emotionele momenten op.

De Nederlandse landbouw schreeuwt om een nieuwe koers
Het begin van de Nederlandse food-keten wordt zo gedomineerd door de (zo laag mogelijke) P van Prijs en enkele andere issues, dat het systeem begint te kraken. Tijd voor verandering. ‘Ons model is op. Het is over’, noteert Frank Mulder.

'Nog even en we leven in de subscription economy'
Wie gebruik wil maken van een product, denkt vooral aan het kopen ervan. Dat beeld raakt steeds meer aan het kantelen. Want stukje bij beetje gaan we steeds vaker producten leasen en huren.

Johnny de Mol: 'Social entrepreneurship mag meer rock-'n-roll'
Johnny de Mol maakt zich hard voor het aanpakken van maatschappelijke problemen. Een van de redenen dat hij zitting nam in de jury van Chivas Venture, een competitie voor social entrepreneurs die ook nog eens geïnitieerd wordt door zijn favoriete whiskymerk. We spraken De Mol op de finale van de competitie.

Winnaars Gekozen Product van het Jaar 2018 bekendgemaakt op congres HICon
De consument kiest dagelijks uit het enorme aanbod aan innovaties. Hieruit zijn de winnaars van het Gekozen Product van het Jaar 2018 -op basis van onderzoek- tijdens HICon, het innovatiecongres van de Huishoudbeurs, gehuldigd. Hier het overzicht met alle winnaars.

Hertog Jan lanceert met Michelin chef Luc Kusters vatgerijpt
Beter advies over bier bij het eten leidt tot meer consumptie. Op basis van deze marketing-insight lanceert Hertog Jan met Michelin-sterrenkok Luc Kusters van Bolenius nu een vatgerijpte bierserie geïnfuseerd met VOC-specerijen, jeneverbes en vanille.

Happn hours bij de Bijenkorf stuwen merkbekendheid datingapp omhoog
Datingapp happn organiseerde op woensdag 14 februari op zeven verschillende locaties van de Bijenkorf zogeheten happn hours. Gesprek met Senior Vice President Advertising Bertrand Humblot over ‘de perfecte ijsbreker’, het samenbrengen van de online- en offlinewereld en realtime hyperlokalisatie.

Chanel doneert 25 miljoen voor renovatie van Grand Palais
Chanel heeft een nieuw partnerschip aangekondigd met het Grand Palais in Parijs, de ideale catwalk van topontwerper Karl Lagerfeld van het modemerk. Chanel zal €25 miljoen doneren ten behoeve van de renovaties.

Briljante WK-stunt: Jupiler verandert merknaam in Belgium
Jupiler verdwijnt uit de schappen. Dat was de boodschap die de afgelopen dagen heel België in zijn greep hield. Het populairste biermerk van België haalde alle kenmerkende verwijzingen naar het merk van de brouwerij in Jupille en weigerde vervolgens alle commentaar. Het bleek een WK-stunt: het merk heet tijdelijk Belgium.
![[video] Duurzame marketing met Marcel Belt - The Green Soap Company](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Duurzame marketing met Marcel Belt - The Green Soap Company
Hoe krijg je de schoonmaakmiddelen branche duurzaam? Is het voor een duurzame ondernemer moeilijker om goed business model te krijgen? Mag een duurzaam ondernemer winst maken?

Albert Heijn zet pieper weer op het menu en vernieuwt schap
Albert Heijn heeft het aardappelschap compleet vernieuwd. Een nieuwe indeling, nieuwe producten en verpakkingen en informatieve schapkaarten maken het klanten makkelijker een keuze te maken, meldt de retailer.

Conceptdenken in packaging design
Conceptdenken wordt gezien als een onmisbare vaardigheid voor ontwerpers, reclamemakers en marcomprofessionals. Een goed concept visualiseert en/of verwoordt de essentie van jouw merk, bedrijf of product.

Trendhopper kiest voor Today is Canday
Today is Canday is geselecteerd door Trendhopper om de nieuwe positionering tot leven te brengen met een 'uniek merkconcept voor de woonbranche'.

Drie bureaus strijden in Wehkamp-pitch
Wehkamp gaat de tweede fase in met de pitch voor een nieuw reclamebureau. Na een eerste orëntatieronde bij zes bureaus is afgelopen week de keuze gevallen op drie bureaus die de laatste ronde ingaan: Achtung, DDB & Tribal en N=5.

Haribo lanceert suikerarme varianten
In 1920 rolden de eerste snoepjes van Haribo van de band. Nu lanceert de bekende snoepfabrikant de geliefde fruitgom met 30% minder suiker.

Beste brouwerijen ter wereld naar IJslands Bier Festival
Tijdens het Jaarlijkse IJslandse Bier Festival van 22 tot 24 februari lanceert de IJslandse low-cost luchtvaartmaatschappij WOW air haar eigen limited edition ‘WOW Beer’.

Nederlandse kruidenproducent Euroma bereikt Europese top
Koninklijke Euroma neemt Intertaste definitief over. Euroma neemt hiermee een toppositie in op de Europese markt en wordt nummer 1 speler op de Nederlandse markt van kruiden en specerijen. Baas Robert Hoogstra reageert.

Drink Inspiration magazine presenteert dranktrends 2018
Als zustertitel van het FIM verschijnt ook 'Drink Inspiration' met onder andere trends uit de drankwereld (ook alcoholvrij). Volgers van dit platform Food&Retail kunnen er via onderstaande link gratis van genieten.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Meest gelezen
- NieuwsMerken Top 100: Marlboro opnieuw...14859x
- NieuwsGesputter rond verkoop Hema14042x
- NieuwsStem-gestuurd winkelen in opmars...13456x
- NieuwsFrieslandCampina vernieuwt...13306x
- NieuwsTony Chocolonely opent eigen...13183x
- NieuwsMarketingrol verpakkingen...12104x
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Vacatures
- Head of SEA (Amsterdam)
- Senior Marketing Analyst...
- Business Manager (Utrecht)
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
- Manager Channelmanagement FBTO...
Laatste Nieuws
- Restaurants balen van kortingsacties19-04-2018
- 'JDcom opent 1000 supermarkten per... 18-04-2018
- 'Je voelt dat er bij Bacardi... 18-04-2018
- Albert Heijn opent 250m2 supermarkt... 18-04-2018
- Aanvalsrisico Amazon behoorlijk klein16-04-2018
- Marketeer Gerritsen (Ohra) over... 16-04-2018
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event