Algemeen directeur NOS Jan de Jong reageert op De Telegraaf: De NOS staakt nooit!
- Media
- 7 okt 2013 @ 16:03
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Politiek
- 7 okt 2013 @ 16:03
- Redactie Media
Algemeen directeur NOS Jan de Jong laat MarketingTribune weten dat hij het niet eens is met een artikel dat vandaag in De Telegraaf verscheen: '"NOS staakt op kosten van de kijker". Deze kop in de Telegraaf van vanmorgen schreeuwt om een reactie.
De NOS staakt niet. Sterker nog, de NOS staakt nooit. Alle uitzendingen van de NOS gaan door, ook op woensdag 9 oktober. Bij een staking leggen medewerkers van een bedrijf het werk neer om in een conflict met hun werkgever hun standpunt kracht bij te zetten. Dat is hier niet aan de orde.
In deze kwestie hebben de werknemers van de NOS, de NPO en alle andere publieke omroepen precies hetzelfde belang als hun werkgevers. Als de extra bezuinigingen op de publieke omroep doorgaan is dat funest voor de kwaliteit van de programma’s en de kwaliteit van de nieuwsvoorziening. Het gaat ten koste van een publieke omroep die ertoe doet. En het kost banen, dus worden ook de werknemers getroffen.
Als leiding van de NOS hebben wij dit met onze medewerkers besproken. Niemand is verplicht om te demonstreren, maar diegenen die willen meevechten voor het behoud van een sterke publieke omroep krijgen daar de ruimte voor. Dat wil zeggen: zij krijgen de gelegenheid om in werktijd naar Den Haag af te reizen, wat iets heel anders is dan dat er gestaakt wordt op kosten van de belastingbetaler. Natuurlijk is daar geen sprake van.
Daarbij geldt: het werk gaat voor en door. We blijven gewoon uitzenden, onze kijkers en luisteraars mogen niet de dupe worden van de acties. Ongeveer één op de tien NOS-medewerkers zal daadwerkelijk op het Malieveld staan. Niet omdat de anderen de acties niet steunen, maar ze werken omdat ons publiek altijd op de eerste plaats komt.
De reiskosten blijven overigens zeer beperkt; mensen die naar Den Haag willen worden goedkoop en efficiënt per bus vervoerd. Deze kosten, ook die voor NOS-medewerkers, worden gedekt uit de verenigingsgelden van ledengebonden omroepen en dus niet door de belastingbetaler.
De feiten nog eens op een rijtje: er is geen staking, niemand is verplicht om te demonstreren, alle programma’s van de NOS gaan gewoon door. De acties gaan niet op kosten van de kijker en niet ten koste van de kijker.
Tot slot: het gaat hier wel ergens om. Vele programma’s en vele banen staan op de tocht. Nooit eerder heeft de publieke omroep op deze schaal actie gevoerd. Maar nu is de maat vol. En net als iedere andere organisatie in Nederland mag de NOS voor haar belang opkomen. Niemand kan ons dat recht ontzeggen.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing