Mediabestedingen FMCG-sector zetten weer daling in

Mediabestedingen FMCG-sector zetten weer daling in
  • Media
  • 19 nov 2014 @ 10:26
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediastrategieZakelijkOnderzoekMarketing

Na de sterke toename van de bruto mediabestedingen aan FMCG in de laatste drie kwartalen, namen de bestedingen in het derde kwartaal van 2014 licht af met 1,2%. Toch lijkt het effect van de forse investeringen in de vorige kwartalen nog effect gehad te hebben op de verkopen in het derde kwartaal van 2014. Hoewel ze lager waren (-0,5%) dan in dezelfde periode een jaar eerder, was de daling minder groot dan in de voorgaande kwartalen. De totale omzet aan FMCG-goederen nam wel toe (1,2%), met dank aan een prijsstijging van 1,7%.

De prijzen voor FMCG-goederen in Europa kenden in het derde kwartaal van 2014 de laagste stijging in bijna vier jaar. Mede als gevolg daarvan daalde de omzet uit de verkoop van FMCG goederen. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen.

De omzet van Europese FMCG-goederen steeg in het derde kwartaal van 2014 met 2% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Die groei kwam voort uit een toename van 0,3% van het aantal verkopen en van een stijging van de prijzen met 1,7%. De laatste keer dat de prijzen met minder dan 1,7% toenamen was in het vierde kwartaal van 2010.

In een toelichting op de cijfers zegt Jean-Jacques Vandenheede, European director of retail insights van onderzoeksbureau Nielsen: 'Over de hele regio bekeken is de jaarlijkse prijsstijging voor FMCG goederen voor het eerst sinds 2010 onder de 2% uitgekomen. Dit kan worden toegewezen aan prijsdalingen in de vijf grote West-Europese landen in het tweede en derde kwartaal. Frankrijk, Italië en Spanje hadden zelfs te maken met deflatie.'

Meeste omzetgroei in Turkije

In het derde kwartaal van 2014 kende Turkije van de 21 gemeten landen de grootste omzetgroei met 13,4%. Op grote afstand volgden Hongarije (4,4%) en Noorwegen (4,3%). Van de vijf grootste West-Europese landen noteerde Spanje met 0,7% de hoogste groei. Finland had te maken met de grootste daling (-3,2%), gevolgd door Portugal (-2,4%) en het Verenigd Koninkrijk (-1,8%).

De omzetgroei van FMCG-producten in Europa is bovenal het gevolg van inflatie en veel minder van toegenomen volumes. Slechts twee van de 21 Europese landen in het onderzoek zagen de prijzen met meer dan 3% stijgen (Turkije en Tsjechië). De Turken beleefden ook de grootste groei van de verkoopvolumes. Finland was ook daarin de grootste daler, gevolgd door Oostenrijk. 

Vandenheede: 'Retailers kunnen opgetogen zijn over het feit dat de verkoopvolumes het hoogste niveau behaalden sinds 2011. Verkoopvolumes van FMCG goederen stijgen normaal gesproken enkele kwartalen nadat de prijzen zijn gedaald. Dat ziet er in ieder geval wat betreft de verkoopvolumes dus bemoedigend uit voor het eerste kwartaal van 2015.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken