Eurosport koopt Europese tv-rechten Olympische Spelen

Eurosport koopt Europese tv-rechten Olympische Spelen
  • Media
  • 30 jun 2015 @ 00:10
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportTelevisieJournalistiekVerkoop

Eurosport heeft de Europese tv-rechten bemachtigd voor de Olympische Spelen van 2018, 2020, 2022 en 2024. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft alle lokale biedingen terzijde geschoven en exclusief gekozen voor Discovery Communications, het moederbedrijf van Eurosport. Met de deal is 1,3 miljard euro gemoeid. De NOS verliest hiermee in Nederland na de Champions League opnieuw een belangrijk sportevenement.

Het is voor het eerst dat het IOC de exclusieve uitzendrechten toekent aan één partij. Tot nu toe maakte het comité afspraken met omroepen per land, waaronder dus al decennia lang de NOS. Onduidelijk is wat precies de gevolgen van het besluit zijn voor de NOS, die al direct liet weten alsnog 'ruimte sublicenties' te willen verwerven voor bijvoorbeeld samenvattingen. 

De nieuwe afspraken behelzen de rechten voor publieke tv-zenders, betaalzenders, websites en apps. Discovery heeft volgens het IOC beloofd om minimaal 200 uur van de Zomerspelen, die zo'n twee weken duren, op het open net uit te zenden. Bij de Winterspelen zou dat 100 uur zijn. Dat zal dan normaal gesproken gebeuren op het 'open' kanaal van Eurosport.

De deal met uitzendrechten geldt voor alle landen op het Europese continent, behalve Rusland. In Frankrijk en Groot-Brittannië kunnen kijkers pas vanaf 2022 bij Eurosport naar de Spelen kijken, aangezien er voor de komende drie evenementen al deals waren gemaakt met respectievelijk France 1 en de BBC.

Reactie NOS: 'IOC kiest niet voor bereik, maar geld'

De NOS was maandagavond zichtbaar aangeslagen door het nieuws dat het de Olympische Spelen vanaf 2018 niet meer uit mag zenden. 'Het IOC heeft de rechten al in de eerste ronde toegewezen', zegt NOS-directeur Jan de Jong. 'Dat betekent dat er een enorm verschil heeft gezeten tussen het bod van de EBU, andere geïnteresseerde partijen en de uiteindelijke winnaar.' De NOS-directeur denkt dat het om een verschil van zeker 200 miljoen euro gaat. 

'Het IOC heeft in het verleden in Europa altijd de filosofie uitgedragen dat de Olympische Spelen door zo veel mogelijk mensen gezien moesten worden', aldus De Jong. 'Die koers lijkt nu verlaten. Men kiest onomwonden voor het geld.' Bovendien vreest hij dat pan-Europees overal dezelfde beelden zullen worden uitgezonden, waardoor 'de Nederlandse verhalen' niet verteld gaan worden. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken