Adverteerders boycotten seksistisch Geenstijl

Adverteerders boycotten seksistisch Geenstijl
  • Media
  • 4 mei 2017 @ 00:52
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaOnline advertisingReclameContent

Nederland is in de ban van een heuse advertentieboycot. Een aantal adverteerders overweegt of heeft zelfs al besloten alle advertenties terug te trekken van de websites Dumpert en GeenStijl, die onderdeel zijn van de overname-prooi Telegraaf Media Groep. Aanleiding is ophef over een seksistische video-rubriek op Dumpert.

De reclamerel werd afgetrapt door NRC-columniste Rosanne Hertzberger die zich beklaagde over het programma DumpertReeten, waarin online video's niet worden beoordeeld met nul tot vijf sterren, maar met geprojecteerde halfnaakte vrouwen. Hertzberger vroeg zich in haar column af 'welke bedrijven dit soort filmpjes mogelijk maken'.

Hertzberger kreeg bijval van Volkskrant-columniste Heleen Mees. Zij verwees naar de Amerikaanse organisatie 'Sleeping Giants' die mensen oproept om bedrijven te informeren als hun advertentie op de extreme AltRight-blog Breitbart verschijnt. 

HAK, Grolsch, WNF en Persgroep boycotten TMG

De eerste adverteerder die zijn conclusies trok, was HAK. De groentefabrikant besloot in ieder geval tijdelijk te stoppen met adverteren op Geenstijl. Andere bedrijven volgen nu dit voorbeeld, waaronder biermerk Grolsch, het Wereld Natuur Fonds en collega-uitgever De Persgroep, zo meldt de Volkskrant. Volgens NRC doet ook het KWF de TMG-ites in de ban. 

Natuurlijk zijn er ook adverteerders die minder moeite hebben met de seksistische inhoud. Zo blijven Ahold (en dochter Bol.com), Vereniging Eigen Huis, Belvilla en zelfs het Nationaal Comité 4 en Mei gewoon adverteren tussen de tieten van Geenstijl. Ikea en reisorganisatie TUI zouden zich nog beraden wat te doen.

Defensie en Efteling: 'Wij gaan niet over inhoud'

Het ministerie van Defensie is de meest uitgesproken tegenstander van de reclameboycot. door te gaan met hun advertenties op de sites. 'We moeten jaarlijks 4.000 jonge mensen aantrekken voor de krijgsmacht. Dat is een behoorlijke opgave', zegt Klaas Meijer van Defensie op NOS.nl. 'Geenstijl en Dumpert zijn voor deze groep belangrijke bronnen en daarom blijven we erop adverteren. Wij gaan niet over de redactionele inhoud en hebben er inhoudelijk geen mening over. Wel letten we erop dat we niet adverteren op websites die extreem gewelddadig zijn of in strijd met de wet.'

Ook attractiepark De Efteling stopt niet met adverteren op de TMG-sites, aldus een woordvoerder. 'We zijn het niet eens met alle content, maar de site in het geheel staat niet ver genoeg af van het gedachtegoed van de Efteling.'

Dumpert heeft volgens cijfers van de Verenigde Internet Exploitanten een maandelijks bereik van 2,2 miljoen mensen. Geenstijl bereikt ongeveer de helft van dat aantal internetgebruikers.



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken