Sanoma wil Belgische vrouwentitels verkopen aan Roularta

Sanoma wil Belgische vrouwentitels verkopen aan Roularta
  • Media
  • 16 jan 2018 @ 10:45
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TijdschriftuitgeversJournalistiekTijdschriften

Sanoma is van plan haar Belgische vrouwenportfolio te verkopen aan Roularta Media Group. Deze concurrent biedt een overnamesom van 34 miljoen euro voor het portfolio, dat vorig jaar een omzet draaide van circa 78 miljoen euro. Hiermee zegt Sanoma de porfolio-herziening in de Nederlandse en Belgische markt af te ronden.

‘Het Belgische onderdeel van het Sanoma BeNe portfolio is relatief klein met een noodzakelijk sterke lokale commerciële verankering. Roularta is een sterk Belgisch mediabedrijf en brengt maximale synergie en daardoor de grootst mogelijke ontwikkelingskansen voor deze titels.’ zegt Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma. ‘De integratie van Sanoma’s Nederlandse en Belgische media bedrijven heeft de afgelopen jaren tot goede, maar relatief beperkte synergie geleid, bijna uitsluitend binnen de ondersteunende diensten. Deze synergieën zijn geringer dan die nu tussen het Belgische Roularta en de over te nemen titels ontstaan.’

De Belgische woonbladen blijven integraal onderdeel van Sanoma Media BeNe, mede gezien de sterke redactionele synergie tussen België en Nederland. Ook het content marketing bedrijf HeadOffice, dat in hoge mate zelfstandig opereert, blijft een belangrijk onderdeel van Sanoma Media BeNe.

'Afronding portfolio-herziening'  

Met het voornemen om de vrouwen mediamerken in België onder te brengen bij Roularta is de grootschalige portfolio herziening van Sanoma’s media business in Nederland en België van de afgelopen 4 jaar afgerond. Susan Duinhoven: ‘In een mediamerken portfolio zullen altijd titels aangekocht en verkocht worden, maar dit zal niet meer van een schaal zijn zoals wij dat in de afgelopen jaren hebben gedaan.’

De verkoop is afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden, waaronder toestemming van de Belgische mededingingsautoriteit. Als de voorgenomen verkoop doorgaat, wordt een collectief ontslag aangevraagd voor mogelijk 96 medewerkers in vooral commerciële en ondersteunende diensten. Hierover wordt per direct in overleg getreden met de sociale partners.

Het vrouwen-portfolio van Sanoma Media België bestaat uit de merken Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling & Gael, als ook La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. De websites, line extensions en sociale mediakanalen van deze titels zijn eveneens in het bod opgenomen.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken