Meisjes kijken meer vlogs dan jongens

Meisjes kijken meer vlogs dan jongens
  • Media
  • 24 apr 2019 @ 12:49
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikTelevisieYouTubeOnderzoek

Kinderen kijken liever YouTube dan lineaire televisie. Meisjes kijken meer vlogs dan jongens. En video staat onder druk van gaming en de smartphone. Dit blijkt uit onderzoek van mediabureau Stroom.

Mediabureau Stroom uit Rotterdam onderzoekt  elke twee jaar hoe kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar met media omgaan. Waar het mediagedrag van volwassenen langzaam verschuift, veranderd de mediaconsumptie van kids veel radicaler.

Het onderzoek geeft een gedetailleerd beeld van de gebruikte media, gebruiksmomenten en het gebruikte devices. Voor het onderzoek zijn 519 kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar in een representatieve steekproef, op speelse wijze 'ondervraagd' over hun online en offline mediagebruik met behulp van een speciaal ontwikkeld gamified onderzoek.

Wachtverzachten

Als we kijken naar de mediaconsumptie gedurende weekdagen, valt op dat 's middags gewoon spelen nog altijd veruit favoriet is. Video kijken piekt als er gekookt wordt (53%) en in bed is lezen de allerbelangrijkste. Tijdens het weekend laat video kijken ook een piek zien in de ochtenduren.

Dit mediagedrag bij kids is vooral gericht op ‘wachtverzachten’. Afleiding waardoor de ouders hun aandacht even ergens anders op kunnen richten. Vooral gamen is het nieuwe ‘wachtmedium’ of zoethoudertje. Video staat onder druk, als we het vergelijken met de cijfers uit 2016. Gamen op console en mobiel zijn juist in opkomst vergeleken met 2016.

Lineaire tv levert in

Televisie komt onverminderd als populairste device uit de bus, gevolgd door tablet. Smartphone en gameconsole komen op en respectievelijke derde en vierde plaats. In het gebruik zien we dat tv voornamelijk iets is dat gezamenlijk met ouders en andere kinderen wordt bekeken. De tablet is de grootste als het gaat om zelfstandig gebruik. 

Televisie, YouTube en Netflix worden het meest bekeken. Het meest favoriete kanaal voor video-content is YouTube, gevolgd door lineaire tv (Zapp, Nickelodeon, etc.) en dan pas Netflix. In 2016 was lineaire tv nog het meest favoriet. Van de doelgroep gebruikt 62% gedurende een week YouTube frequent, gevolgd door 59% tv en 38% Netflix. In 2016 keek 76% van de kids nog frequent naar lineaire tv gedurende de week, gevolgd door 43% naar YouTube en 20% naar Netflix. Substantiële verschuivingen, aldus Stroom.

Favoriete content op YouTube zijn cartoons (50% kijkt deze op YouTube), korte video-content (47%, denk aan grappige filmpjes, poezenfilmpjes en 'videosnack'), vlogs (42%) en filmpjes over speelgoed (34%). Opvallend is dat meisjes vijf keer zoveel naar hobby-video’s kijken dan jongens (34 versus 7%) en twee keer zoveel naar unboxing video’s (25 versus 12%). Ook vlogs zijn populairder bij de meisjes (53 om 33%) Jongens daarentegen zijn in de meerderheid als het gaat om gaming-video’s (32 versus 15%).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken