[column] Radio is oorlog

[column] Radio is oorlog
  • Media
  • 3 apr 2023 @ 14:55
  • Link
  • Ruud de Langen
    Ruud de Langen

    Chief Growth Officer Benelux
    dentsu
  • MarketingRadio

Media-expert en kritsch scribent Ruud de Langen reflecteert met deze zeer actuele column op de radiogebeurtenissen van vandaag en de gevolgen hiervan voor het radiolandschap.

Er is heel wat veranderd sinds de Dolly Dots in 1981 zongen ‘Everybody listens to the radio’.

Van de jongeren luisteren er dagelijks meer niet dan wel naar de radio. Die hebben allang de afslag genomen naar de online platformen. Ook werd afgelopen periode via het nieuwe luisteronderzoek van NMO bekend dat de werkelijke luistertijd een stuk korter is dan in het oude onderzoek werd vastgesteld. Desalniettemin lijkt de belangstelling voor het medium radio groter dan ooit. Het is niet zo dat de netto reclamebestedingen (ongeveer 5% van de totale mediamix) knalhard stijgen. Die liggen als sinds jaar en dag rond de 200 miljoen. Ter vergelijking, er gaat ongeveer 1,5 miljard euro alleen al naar Google Search. Maar toch gaan meerdere partijen zich melden voor de FM-frequentieveiling, die op 1 september 2023 leidt tot een sterk veranderd radiolandschap.

Vandaag werd bekend dat Talpa Network Radio Veronica heeft verkocht aan Mediahuis. Het is dus duidelijk dat John de Mol alle ballen inzet op Radio10, Radio 538 en Sky Radio die samen goed zijn voor ongeveer 35% van het luistertijdaandeel in  de commerciële doelgroep 25-54 jaar. Maar de honger van Mediahuis is daarmee nog niet gestild. Ze hebben vandaag aangekondigd ook Radiocorp over te nemen. En daarmee de twee stations 100%NL en Slam. En niet te vergeten, ze hadden al Sublime op FM. Deze laatste sprokkelt niet meer dan een 0,5% luistertijdaandeel bij elkaar en lijkt dus te gaan sneuvelen, aangezien een partij maar op drie FM kavels mag bieden. Veronica, Slam en 100%NL zijn samen goed voor 10% aandeel in de commerciële doelgroep. Zullen ze gaan voor drie FM-frequenties? Of gaat jongerenzender Slam direct via DAB en online verder?

Dan hebben we nog een derde grote speler in dit radiospel, DPG Media. Op dit moment zijn zij eigenaar van het grootste radiostation van Nederland, QMusic met ongeveer 20% marktaandeel. Maar het is ook hun enige station. Dolgraag zouden zij de Belgische succesformule Joe (een soort Radio10) naar Nederland brengen. En in het ergste geval zouden zij met hun diepe zakken ook Nu Radio kunnen starten en daarmee BNR Nieuwsradio het bos insturen.

Kortom, radio is oorlog. Er is één partij die deze hele FM-frequentieveiling met een rechtszaak van de grond heeft gekregen, omdat zij geen frequentie hadden en dat is Kink. Zij zullen met lede ogen toekijken hoe de grote partijen zich oplijnen voor het smijten met miljoenen voor een FM-frequentie. En ook al is het hun smaak niet, de Dolly Dots zullen waarschijnlijk voor Kink zingen: 'S.T.O.P.'!

Ruud de Langen
Chief Growth Officer
Dentsu Benelux


beeld: Eric Nopanen / Unsplash



Ruud de Langen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken