[column] Google Bard: Wie is wendbaar genoeg?

[column] Google Bard: Wie is wendbaar genoeg?
  • Online
  • 9 mrt 2023 @ 07:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • AI

Begin februari kwam Google met een antwoord op de inlijving van ChatGTP door Bing: Bard. De snelheid waarmee Google reageert, geeft de indruk dat er sprake is van een spoedbevalling. Een ontwikkeling met grote gevolgen voor online marketing en SEO.

Tijdens de persconferentie op 8 februari 2023 konden we al een glimp opvangen van Bard. Ondanks dat Google nog maar weinig laat zien, vallen er twee dingen op: Google toont bij het antwoord niet waar de informatie vandaan komt én de SEO-resultaten schuiven letterlijk uit beeld.

Trojaans paard?
Hoewel Large Language Models zoals Bard en ChatGPT zelf hun teksten produceren, komt de kennis natuurlijk wel ergens vandaan, namelijk uit onze content die we jarenlang hebben gepubliceerd in ruil voor gratis verkeer uit Google. Toch legt Bard vooralsnog geen verantwoording af voor waar het de input vergaart.
De gebruiker kan straks, dankzij ons werk, hele dialogen voeren met Bard over de beste mascara of de beste stofzuiger voor huisdieren, maar content creators krijgen hierin vooralsnog geen plek. Was SEO een Trojaans paard? Een waar we trouwens wel jarenlang goed van gegeten hebben…
 

Bard staat tot SEO als ijsschots tot Titanic
Er is al te vaak geroepen ‘SEO is dood’ en bijna altijd werd de soep niet zo heet gegeten, maar wat er nu gebeurt, is wel ontnuchterend. Hopen dat het meevalt, kan wel eens zijn als de ober op de Titanic die nog kaviaar bestelt voor de gasten terwijl buiten de reddingssloepen gevuld worden. Je kunt maar beter vast een plan maken!
Het gaat niet eens zozeer om het ontbreken van bronvermelding of het buiten beeld vallen van SEO. Het echte pijnpunt? Wie scrollt er nog naar de SEO-resultaten, waar je zelf door tien linkjes moet klikken, als Bard jou het antwoord geeft en je eindeloos door kunt vragen?
Het kan meevallen: de intentie achter commerciële zoektermen kan Bard niet opvangen. Wie een stofzuiger wil kopen móet doorklikken naar een shop. Verkeer naar productpagina’s zal vermoedelijk overeind blijven, maar mogelijk wordt de concurrentie heviger.

Bevredigt Bard informatiebehoefte consument?
Toch zit er wel een gevaar bij de informatieve zoekopdrachten. Zoekopdrachten als [beste mascara] of [beste stofzuiger huisdier] zouden appeltje-eitje moeten zijn voor Bard: betekent dit nog meer zero click searches?
Als je nu veel verkeer trekt met dit soort content, dan moet je voorbereid zijn. Het verkeer uit SEO staat op de tocht en je lot ligt in handen van de consument: is het antwoord van Bard bevredigend of niet? De tijd zal het leren.

Is er leven na de chatbot?
Wat betekent Bard voor jouw bedrijf en onlinemarketingstrategie? Als er minder verkeer uit SEO zóu komen, blijft je bedrijf dan overeind staan?
Ik heb helaas te veel bedrijven gezien die afhankelijk zijn van SEO in het bijzonder en Google in het algemeen. Laten we eerlijk zijn, Google heeft van ons wat luie marketeers gemaakt: als er elke dag weer grote aantallen bezoekers je site ‘toevallig’ vinden, waarom zou je dan nog zelf actief de hort op gaan en marketing bedrijven? Vergelijk het met een kraampje op een hele drukke markt.
Maar wat ga je doen als er op een dag minder verkeer langs jouw kraampje komt? Het antwoord is natuurlijk dat je proactief de hort op moet: je potentiële klant opzoeken, je merk onder de aandacht brengen met een goed verhaal, het liefst eentje dat de moeite van het onthouden waard is. Deel je kennis, kunde, expertise op je eigen site en gebruik andere kanalen om het te verspreiden. Maak podcasts, goede video’s en ga merkvoorkeur opbouwen. Zorg dat mensen je ook zonder Google op het moment suprême weten te vinden.
En als het dan allemaal mee mocht vallen met Bard, dan heb je in elk geval een bredere basis en ben je minder afhankelijk van derden voor verkeer. Maar hiervoor heb je wel iets nodig: je móet bekend staan vanwege je inhoud en je content móet expertise en autoriteit uitstralen. Geen SEO-content meer, maar content voor je klant.

Chantal Smink werkt sinds 2010 in het vakgebied en is momenteel freelance SEO-strateeg. Ze is auteur van Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO en heeft een goed beluisterde SEO-podcast op Spotify. Chantal wil mensen vertellen dat SEO geen afvinklijstje is en dat optimalisaties geen zin hebben als de basis niet goed staat. Voor wie alles wil leren over het maken van goede content heeft ze een complete e-learning ontwikkeld. Deze bijdrage verscheen eerder in MarketingTrbune 03, 2023 en in aangepaste vorm op marketingfacts.nl.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken