Karlijn Marchildon managing director Brand Edelman

Karlijn Marchildon managing director Brand Edelman
  • Bureaus
  • 3 aug 2023 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategiePRConcepten

Per augustus 2023 is merkstrateeg Karlijn Marchildon benoemd tot md Brand bij Edelman, naar eigen zeggen 'a global communications firm that partners with businesses and organisations to evolve, promote and protect their brands and reputations.'

Marchildon studeerde cum laude af aan de Erasmus Universiteit Rottterdam, richting Media&Journalism.

Aansluitend werkte zij bij bureau XXS, gestart als junior en in vier jaar opgeklommen tot senior Brand Strategist. XXS is sinds mei 2022 overigens omgedoopt in 'Creature Amsterdam'.  Na XXS startte zij bij -toen nog startup- Van Moof, waar ze ruim zes jaar verschillende marketingfuncties bekleedde. Als Head of Brand was Marchildon tot mei 2023 verantwoordelijk voor het global merkteam van het e-bike merk: 'Het opstellen en uitvoeren van strategie, belangrijke marketinginitiatieven en wereldwijde PR die bijdroegen aan de internationale merkdoorbraak', waren haar taken. Daarnaast exposeerde Marchildon eerder als begenadigd tekenaar.

Nu sluit ze aan bij het Amsterdamse team van internationaal PR-netwerk Edelman, waar zo'n 70 professionals werken vanaf Gustav Mahlerlaan 2970 op de Zuidas. 'Een hechte groep praktijkexperts die gedijt op het unieke karakter en de creativiteit van de stad. Ons gevarieerde klantenbestand omvat internationale en Nederlandse topbedrijven, en in veel gevallen coördineren we de strategieontwikkeling en uitvoering van activiteiten, niet alleen in Nederland, maar ook in de Benelux en in heel Europa', aldus het bureau zelf. Wereldwijd telt Edelman 60 kantoren. Grote klanten zijn onder meer Dove, Taco Bell, Vaseline, Heineken, Samsung, Ikea en Booking.com. Ook geniet het netwerk bekendheid door de jaarlijkse Edelman Trust Barometer (zie onder). Meer info staat hier.
(PvWK)

'Van polder tot polarisatie'

De Edelman Trust Barometer 2023 laat een verdeelde Nederlandse samenleving zien. Bedrijven hebben volgens het onderzoeksrapport van het bureaunetwerk een stevige taak om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Zoals:
• De Nederlandse samenleving is verdeeld. Vier op de vijf Nederlanders vinden ons land vandaag meer verdeeld dan vroeger.
• Er is economisch pessimisme, weinig geloof in een betere toekomst.
• Binnen de vier belangrijkste instituties is het bedrijfsleven de enige institutie waarin Nederlanders (61 procent) vertrouwen hebben en de enige die wordt gezien als zowel competent (het vermogen om goed te doen) als ethisch (de intentie om goed te doen).
• Het mandaat voor het bedrijfsleven om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken is groot.
• Nederlanders geven aan vooral meer maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijfsleven te verwachten bij zaken als energieschaarste, klimaatverandering, economische ongelijkheid, toegang tot gezondheidszorg, betrouwbare informatie en omscholing van werknemers.

(bron: Edelman Trust Barometer 2023)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken